Goedendag,
Vanochtend tijdens het starten ratelend geluid en gelijk gecheckt. Spanrol stuk en distributieriem losgeschoten.
Spanol en nieuwe riem geplaatst. Echter is het mij niet geheel duidelijk de wijze van het op tijd zetten.
Heb de nokkenaspoelis (zit een gat in wiel en blok) geroteerd en middels 8 mm inbus vastgezet.
Krukaspoelie liep eerstens gelijk na rotatie vast. Draait nu weer, echter middels 6 mm pen aan voorzijde blok (rechterkant radiator) vliegwiel tbv krukaspoelie vastgezet.
Echter motor draait draait na montage wel rond maar start niet. Hoorde even een licht plofje. Heb na korte startpoging direct wederom gekeken naar de timing.
Vervelende is dat er geen merktekens op de poelies staan. Iemand misschien een tip?
Twijfel of de klep(pen) beschadigd zijn waardoor geen compresse.
Concrete vragen:
- Hoe zet je de krukaspoelie op tijd ? (gat voorzijde auto / vliegwiel)
- Aanspannen spanrol gaat moeizaam. Iemand een goede tip.
- Zijn de kleppen beschadigd waardoor geen compressie?
Bij voorbaat dank.
Note: Gebeurd dus voor de deur ofwel op boerenerf in uithoek.
Groet, Erwin
Bedankt voor je snelle reactie.
Zie nu echter ook dat de riem weer erg los is. Spanrol aanspannen met pen en na paar x motor ronddraaien weer los? Kan het zijn dat hij dan doorslipt bij starten?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
dikke kans dat de boel krom is
timing was dacht ik als volgt
1 pen in het vliegwiel (6 of 8 mm)
1 pen in de nokkenastandwiel (8mm)
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën ZX of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar