deze c5 heeft een km stand van 210.000 en heeft 2000 km geleden een grote beurt gehad.
de auto gaf regelmatig deze melding tijdens het rijden :
dieselfilter zo snel mogelijk reinigen icm esp.
de laatste dagen kwam ook deze melding te voorschijn:
antivervuilingssysteem werkt onvoldoende
sinds gistern ging de auto een paar keer in de noodloop.weinig vermogen. na uitzetten en weer starten. reed hij weer goed.
vandaag wil hij niet meer van de noodloop af.
motormanagmnt uitgelezen met kts :
1435 addtitieven systeem
1442 addtitieven systeem foutief
daarna afdditiefsysteem uitgelezen met de kts en die geeft:
21 signiaal additief minimale afstand onderbreking
41 additiefpomp onderbreking
regeneratie forceren start wel op maar wordt vroegtijdig afgebroken.
via kts de hoeveelheid eolys afgelzen en daar staat 1.00 gram. lijkt erop dat addetieftank leeg is. maar heb geen melding gehad additief bijvullen.
graag jullie mening
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
rond de 180.000 km is het roetfilter verstopt dit kan eerder of later gebeuren
bij de 120,000 en 240.000km moet het eolys systeem ververst worden
je kan zien de hoeveelheid van vervuiling door het systeem uit te lezen
eolys is bijgevuld. het reservoir zat nog behoorlijk vol. de pomp lijk in het tankje lijkt niet te werken. enig idee hoe ik dit uitsluit?
11 jaar
uitlezen met lexia/diagbox
Er is nog niet vermeld dat het roetfilter is schoongemaakt. Er is ook sprake van weinig vermogen. Het begon met de melding: "dieselfilter zo snel mogelijk reinigen" ( wordt daarmee het roetfilter bedoeld, of is dat het brandstoffilter? )
De eolys is inmiddels gedaan, maar voor de liefhebber:
http://www.youtube.com/watch?v=Y4Nj4UHJF...
Het is smerig spul - veiligheid voor alles - dus handschoenen en veiligheidsbril !!!
en het roetfilter - denk aan stofkapje...
http://www.youtube.com/watch?v=ohDbJUZE5...
http://www.youtube.com/watch?v=Oi21I2N_t...
11 jaar
nee daar werd het roetfilter mee bedoeld. dat is inmiddels vervangen. maar nog steeds geen verandering.
11 jaar
dus nog steeds de melding "dieselfilter zo snel mogelijk reinigen icm esp"
en dus ook nog steeds noodloop met weinig vermogen en weer/nog steeds de fouten 1435 en 1442?
is de ecu na het vervangen van het roetfilter wel gereset?
11 jaar
Na het bijvullen vd Eloys en het vervangen/reiniger vd roetfilter zal je de parameters in de Ecu en Bsi moeten aanpassen, dus het aantal liters Eloys ingeven, teller op nul en bevestigen dat het roetfilter is vervangen.
De Lexia (Kts weet ik zo niet) zal je ook door een procedure leiden waarbij gevraagd wordt om 10l brandstof bij te vullen en dit weer te bevestigen.
De eerste generaties 2.2Hdi (C8 en C5) zijn dikwijls hardnekkig terug op gang te helpen na een onderhoud aan het Fap systeem, probeer dan het volgende;
Controleer met de Lexia of het verwijderen en aanbrengen vd tankdop ook effectief geregistreerd wordt, indien niet dan is meestal het magneetje in de dop verdwenen.
Stuur met de Lexia de additiefpomp aan en luister of je het pompje hoort zoemen, indien niet kan een schop/klap tegen het adiietieftankje het pompje meestal op andere gedachten brengen.
Kijk wederom met de Lexia of er een normaal differentiaalverschil over de roetfilter wordt weer gegeven, soms is er een lek aan de aansluitingen vd rubber slangen naar de inox leidingen door het vervangen vd roetfilter.
En heel belangrijk; meestal wil het systeem wel op gang komen als de tankdop meermaals met gesloten of open deuren verwijderd en terug aangebracht wordt, ook tijdens een proefrit proberen. De software gaat nl elke keer dat de tankdop wordt verwijderd een update van de tankinhoud doen en aan de hand daarvan de hoeveelheid Eloys bepalen.
ecu is gereset, en de melding over dieselfilter reinigen verschijnt niet meer op het display.
procedure om de eolys opnieuw in te stellen mislukt steeds op de kts(heb geeb lexia). en de pomp hoor ik ook niet zoemen. er staat wel stroom op de stekker naar de eolysetankje.denk dat de pomp overleden is.( heb een paar klappen gegeven)
bij het uitlezen is er wel een nieuwe storing naast de additieven systeemfout verschenen.
0246 drukomzetter turbodrukregeling regelafwijking. en ik moet opeens veel olie bijvullen(geen lekkage onder de auto). ik denk ddat de turbo kapot is en daarom in de noodloop gaat. en dat dit los staat van het eolys probleen
11 jaar
lijkt veel hierop:
http://amtgarageforum.nl/peugeot/307/307...
uitgebreide documentatie P0246:
http://www.gerritspeek.nl/vag-com_foutco...
hierin -> http://www.gerritspeek.nl/vag-com_foutco...
hierin -> http://www.gerritspeek.nl/vag-com_dtc-16...
N75 -> http://www.gerritspeek.nl/vag-com_n75.ht...
turbodruk problemen -> http://www.gerritspeek.nl/vag-com_lmm-tu...
11 jaar
vandaag turbo losgehaald . die is duidelijk stuk.intercooler zat onder de olie. dat verklaart olieverbruik. wat is het verschil tussen een revisie turbo en een splinternieuwe?
11 jaar
De prijs en "aftermarket".
Ik zou de turbo meenemen naar een betrouwbaar revisiebedrijf en vragen wat ze ervan vinden.
11 jaar
turbo vervangen . alle slangen en intercooler gereinigd. daarna stekkers van verstuivers losgeklikt en gestart. dit om de oliedruk op te bouwen en smering te garanderen. daarna alles aangesloten en gestart . motor wil niet aanslaan. hogedruk pomp levert wel diesel aan common rail. diesel komt tot aan verstuivers. geen diesel uit de retourslangetjes tijdens het starten. met spaningszoeker gekeken of er stroom op de verstuiverstekkers zit. geen stroom.
iemand idee?
11 jaar
Bij een commonrail mag je de stekkers vd verstuivers niet lostrekken, ze blijven dan nl open staan,...
.
11 jaar
ja daar ben ik nu achtergekomen. enig idee hoe ik dit kan fixen?
11 jaar
drukregelklep op de hd pomp vervangen . probleem opgelost.
11 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën C5 of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar