close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Citroën Xantia: Olie bijvullen veersysteem

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8

Halo, het oliepeil op het veersysteem staat niet meer goed, de auto stuitert na het nemen van drempels en ook bij oneffenheden op de weg. Ik wil de olie bijvullen, maar welke olie en hoeveel? Ik hoop dat dan het probleem is opgelost.

Mvg,

Geplaatst door

an555 (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Als het LHM oliepeil te laag is, gaat er een rode lamp branden op het dashbord. Dit wil zeggen dat er ergens een lek is. Het peil kan ook gecontroleerd worden op het reservoir.

Is het LHM niveau verder in orde, zijn meestal de veerbollen de oorzaak en moeten ze vernieuwd worden. Een Citroën dealer of garage in het merk als bv. Zwart in Krommenie [adverteert met vaste prijzen voor een dergelijke reparatie] kan je er meer over zeggen.

Mvg, Tibor

LHM reservoir onder de motorkap... zit een drijvertje in, deze moet tussen twee merktekens staan.
Gewoon standaard LHM vloeistof, bij automaterialenhandel te verkrijgen.
Je hebt 4 veerbollen en 1 voorraadbol, deze kun je vullen als ze niet lek zijn, zijn niet duur en voor de garage niet moeilijk te vervangen.
Geen zichtbare lekken? kijk ook bij je stuurhuis en remmen is allemaal 1 systeem.
Hoogteregelaar wel goed? staat de auto in de middenstand? of schuin voorover of achterover?
Hoe snel komt de auto omhoog na koude start?
Tikt de pomp heftig en blijkft ie tikken?

Een paar keer per minuut moet je de pomp even kunnen horen dat ie het systeen om druk houdt als deze al doortikt dan zijn je veerbollen leeg of lek

succes

C.Jonker 0
badge

13 jaar

Beste mensen,

Het peil staat niet meer op het juiste niveau, daarom denk ik dat er olie in moet. Na het starten gaat de auto binnen enkele seconden omhoog, en hij staat standaard in de middelste stand. Ik heb het oliepeil volgens de instructie gecheckt en toen stond hij helemaal niet binnen de 2 streepjes. De pomp tikt niet. Ik zie alleen het peil dat niet binnen het niveau staat waar het hoort, het staat boven de twee merktekens. Bij elke start blijft het rode lampje en daarnaast het stoplampje branden, maar zodra je wegrijdt gaan ze uit.

Ik hoor graag nog even of ik toch maar gewoon olie moet gaan kopen en bijvullen, en zoja, hoeveel olie (1 fles bijv.)

Mvg,

an555 0

13 jaar

Controleer dan eens of die vlotter niet blijft ´hangen´. Kijk eens of deze misschien vastzit.

Èn An555, ... de auto komt ook omhoog, indien één of meer veerbollen lek zijn.

Ralf_Jensen 0
badge

13 jaar

Die LHM olie ,,alleen dit mag er in ..... zover bijvullen dat het niveau bereikt is . Doe dit wel met draaiende motor in de normale veerstand. Dat lek zijn van zo'n bol wil niet zeggen dat er olie uit loopt maar de afscheiding olie/gas is lek .Dat gas zorgt voor de vering maar door het ontbreken ervan is die "vering"nu star. Succes.

Punt 50
badge

13 jaar

Ik zou in dit geval even langs de Citroendealer gaan.
Even controleren kost niks en weet je ook meteen waar je moet gaan zoeken.
Veerbollen zou je eventueel zelf kunnen vervangen alleen het loskrijgen is soms moeilijk.
Er zijn genoeg citroen en onderdelenclubs en leveranciers die heel goedkoop een set kunnen leveren.
Een bol die niet meer op druk is kun je navullen zolang deze inwendig niet lek is, dat is uiteraard werk voor de dealer.
Stuiteren duid idd op een starre vering dus denk dat punt gelijk heeft en het membraam lek is.

C.Jonker 0
badge

13 jaar

[quote=Punt]......................... Dat lek zijn van zo'n bol wil niet zeggen dat er olie uit loopt maar de afscheiding olie/gas is lek .Dat gas zorgt voor de vering maar door het ontbreken ervan is die "vering"nu star. ...............[/quote]
inderdaad, geen uitwendige lekkage zichtbaar.



"Een bol die niet meer op druk is kun je navullen zolang deze inwendig niet lek is, dat is uiteraard werk voor de dealer".

Natuurlijk kun je stikstof navullen, maar deze is niet voor niets ontweken. Dit duidt op een lek membraan, dan is ook navullen niet zinvol.
Bovendien is de prijs van een nieuwe, reeds gevulde, veerbol dusdanig dat navullen niet loont.

Ralf_Jensen 0
badge

13 jaar

[quote=Punt]Doe dit wel met draaiende motor in de normale veerstand.[/quote]
Olie peilen doe je met draaiende motor in de HOOGSTE veerstand, dan bijvullen tot paraplutje tussen de streepjes staat.

http://www.xantiaclub.net/instructie/ins...
Bladzijde 70


Groeten Arie

xantiArie 0

13 jaar

klopt, hoogste stand ff vergeten dom ...

C.Jonker 0
badge

13 jaar

Mijn ervaring is dat je er makkelijk te veel in doet ,met een bende als gevolg. Handiger zou zijn ,zet de wagen in de laagstestand en vul de tank tot bijna aan de rand!! Mors je niets. Groeten.

Punt 50
badge

13 jaar

dealer vult in hoogste stand maar wat jij zegt punt klinkt ook heel logisch en als peil goed staat bij normaal gebruik is missie geslaagd toch ..

C.Jonker 0
badge

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Xantia of stel zelf een nieuwe vraag.