Citroën Saxo: olie in de cilinders

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4

hallo

ik heb een saxo 1.4 vts met 45000 km, nu begon de auto ineens enorm te roken en even later slecht te lopen, ik heb de bougies er uit gedraaid en hier zit een dikke koeklaag van olie op, als ik de bougies schoonmaak zijn ze binnen een minuut weer zwart.
het koelwater borrelt niet en is gewoon schoon, ook is de compressie goed.
er komt dus op een of andere manier veel olie in de cilinders terecht.. wie weet wat dit kan zijn?
kan het met het carterontluchtingssysteem te maken hebben??

wie kan mij helpen??

herman100

Geplaatst door herman100 (0) PRO , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citroën Saxo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

17 Reacties

j.romijn (0) PRO, 17 jaar geleden

ik denk dat de klepsteel afdichtingen versleten zijn.

hellbat (0) PRO, 17 jaar geleden

Dat de franse auto's niet zo degelijk zijn dan de japanse dat snap ik, maar na 45000 kilometers de kleprubbers rot, dat gaat er bij mij niet in hoor.'

Groeten Marcel

GOVA (0) PRO, 17 jaar geleden

Staat je oliepijl niet ver boven het maximum ? @ Marcel, jouw uitspraken kunnen we missen als de pest !

hellbat (0) PRO, 17 jaar geleden

dankje

Dus jij zou het normaal vinden als er na 45000 km olie via de kleprubbers in alle cilinders terechtkomt.

primera p11 (0), 17 jaar geleden

Is het echt olie of loopt tie veel te rijk?.
Klepsteel afdichtingen lijkt mij ook wel erg snel.
Dan moet je ook al een poosje fors olie verbruik hebben.
Maar heb dan ook geen ervaring met deze motoren.

Cor1822 (0) PRO, 17 jaar geleden

Beetje dimmen GOVA......

Marcel doet zijn best om te helpen toch?

Als op alle cylinders olie komt is er echt een structureel probleem, compresie meten heeft door die olie op de cylinders niet echt veel nut, de olie zal zorgen voor extra afdichting nu.

Testen van het carter ontluchtingssysteem is snel gedaan, trek de slang los van het luchtfilter en rij een tijdje met een nieuw filter en controleer opnieuw de cylinders.

Maar hoe het luchtfilter er nu uitziet geeft je daarover ook een goede indicatie.

Werking van het carter ontluchtingssysteem ook nalopen, niet verstopt, en druk opbouw in het carter?

Cor

herman100 (0) PRO, 17 jaar geleden

GOVA
Gisteren 23:19:18 Staat je oliepijl niet ver boven het maximum ? @ Marcel, jouw uitspraken kunnen we missen als de pest !

het oliepeil staat goed en verbruikte hiervoor geen olie.

cor:
er zit ook olie in de inlaat en ook al een beetje in het luchtfilterhuis maar het filter is niet zwart van de olie.
en hoe kan ik verder het carter ontluchtingssysteem controleren?? heb de slang al van het kleppendeksel afgehaald, deze geeft echter net zoveel druk als bij een andere saxo ook komt er geen rook of olie uit.

verder nog suggesties??

Cor1822 (0) PRO, 17 jaar geleden

Na wat brainstormen kan de olie maar op een paar manieren in die hoevelheid in de cylinders komen, lekke klepsteel rubbers, = vervangen of met een in de handel verkrijgbare dope in de olie proberen weer soepel en afdichtend te krijgen, vervangen is echter de beste keus.

Lekke koppakking kan met 1 a 2 cylinders tusen de olie kanalen en cylinder, maar alle 4 cylinders? niet echt waarschijnlijk.

Carterventilatie kan je zoals je al hebt gedaan controleren bij je aansluiting en het luchtfilter, een beetje olie op het luchtfilter mag, maar geen doornatte luchtfilter, dit zorgt ook voor het slecht lopen van de auto door te weinig luchtdoorlaat van het filter.

Lekkage vanuit het carter langs de zuiger/schraapveren van de cylinders, tevens zorgt de olie dat je een vals beeld krijgt van de compressie, doordat de olie een afsluitende werking heeft bij die cylinder/zuiger.

Heb je de slang bij het luchtfilterhuis los van de carter ventilatie bij draaiende motor dan moet er een luchtstroompje te voelen zijn, in dat geval is de slang niet verstopt.

Al met al denk ik dat je klepsteel rubbers de 1 en beste verdachte zijn, ondanks de lage km stand.

Groet,

Cor

mcitr. (0), 17 jaar geleden

benzinemotoren psa zijn niet slecht; ga jij maar is bij Honda kijken na twee ton....

Cor1822 (0) PRO, 17 jaar geleden

Na wat brainstormen kan de olie maar op een paar manieren in die hoevelheid in de cylinders komen, lekke klepsteel rubbers, = vervangen of met een in de handel verkrijgbare dope in de olie proberen weer soepel en afdichtend te krijgen, vervangen is echter de beste keus.

Lekke koppakking kan met 1 a 2 cylinders tusen de olie kanalen en cylinder, maar alle 4 cylinders? niet echt waarschijnlijk.

Carterventilatie kan je zoals je al hebt gedaan controleren bij je aansluiting en het luchtfilter, een beetje olie op het luchtfilter mag, maar geen doornatte luchtfilter, dit zorgt ook voor het slecht lopen van de auto door te weinig luchtdoorlaat van het filter.

Lekkage vanuit het carter langs de zuiger/schraapveren van de cylinders, tevens zorgt de olie dat je een vals beeld krijgt van de compressie, doordat de olie een afsluitende werking heeft bij die cylinder/zuiger.

Heb je de slang bij het luchtfilterhuis los van de carter ventilatie bij draaiende motor dan moet er een luchtstroompje te voelen zijn, in dat geval is de slang niet verstopt.

Al met al denk ik dat je klepsteel rubbers de 1 en beste verdachte zijn, ondanks de lage km stand.

Groet,

Cor

hellbat (0) PRO, 17 jaar geleden

cor, zou je het niet verschrikkelijk onwaarschijnlijk vinden dat de kleprubbers eruit liggen.

Die man verteld dat het INEENS begonnen is, dus dat zou betekenen, dat in een tijdsbestek van, laten we zeggen 2 dagen, er minimaal 4 kleprubbers kapot gaan.

De kilometerstand van de auto geeft geen enkele aanwijzing in die richting.

Het enige wat ik echt waarschiujnlijk acht, is inderdaad een verstopte luchtfilter, waardoor de motor gaat aanzuigen op de carter.
Of dat zich een olieophoping in de carterslang heeft gevormd, wat er ineens met wat extra toeren is doorgejagen.

Nogmaals, ik acht de kans op versleten kleprubbers bijna nihil.

Groeten Marcel

Cor1822 (0) PRO, 17 jaar geleden

Hallo Marcel,

Ik ging uit van dit, als zijn toevoeging.
het oliepeil staat goed en verbruikte hiervoor geen olie.

cor:
er zit ook olie in de inlaat en ook al een beetje in het luchtfilterhuis maar het filter is niet zwart van de olie.

Het luchtfilter s dus niet helemaal vol met olie, wat ik wel verwacht als ie echt uit het carter olie opzuigt, ik denk dat het filter dan wel helemaal vetig moest zijn van de olie voor dit door het luchtfilter komt in het inlaat traject.

Vandaar dat ik ook vroeg nar de toestand van zijn luchtfilter.

Nu maar zien wat het is, en hopenlijk de oplossing een goedkope is.

Groeten ;)

Cor

hellbat (0) PRO, 17 jaar geleden

dat hoop ik ook voor hem.

We wachten af.

Groeten Marcel

herman100 (0) PRO, 17 jaar geleden

heej iedereen

eerst wou ik jullie even bedanken dat jullie allemaal zo goed meedenken en hopelijk kom ik tot een conclusie....

ik heb vandaag de auto weer even laten draaien zonder de slang van de carterventilatie, maar hij rookt nog steeds enorm, in 5 min is er al 1/5 liter olie weg... de bougies zijn direct weer helemaal zwart...

dan heb ik nog iets opmerkelijks als ik alle bougies er uit draai komt er uit de 2e cilinder veel rook dit gaat meer als een minuut door, wat mischien ook handig is om te vermelden is dat de compressie in deze cilinder het hoogst is namelijk 13,5 bar.

cil 1= 12 bar
cil 2= 13,5 bar
cil 3 =13 bar
cil 4= =12 bar

groeten..

stefaan11093 (0) PRO, 17 jaar geleden

HALLO de tu motoren hebben wel eens last aan de koppakking dat ze lekken op de hoek vd distributiezijde. en oh ja marcel de japanese hebben trouwens een psa motor bij hun er inliggen namelijk de dv4 motor (14hdi) dus zo slecht zullen ze dan wel niet zijn zeker groetjes

hellbat (0) PRO, 17 jaar geleden

nee, ik bedoel ook helemaal niet te zeggen dat ze slecht zijn, maar nu gaan er hier mensen beweren dat het normaal is dat er bij 45000 kilometer nieuwe kleprubbers inmoeten, en dat gaat me te ver. Als je een laatste serie trabant of wartburg gaat kopen, oke, dan kan ik daar nog mee leven. Maar niet van motoren die qua emissie en fabricagetolleranties aan de europese wetgevingen voldoen.

Daar trap ik niet in mijnheer.

Kijk, als je nu zegt, dat een lekke koppakking een kwaaltje is ( wel een duur overigens), dan kan ik daarmee leven, dit is een onderdeeltje wat echt veel te lijden heeft, en bij verkeerde omstandigheden nogal eens vroegtijdig de geest kan geven.

Dus daar ga ik dan in mee.

Groeten Marcel

Kurt C (0), 17 jaar geleden

Heb je niet juist een oliewissel gedaan waardoor bij het opnieuw vullen misschien olie in de carterventilatie is gelopen met alle gevolgen vandien??

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Saxo of stel zelf een nieuwe vraag.