Citroën bx gti 16v mk1: onregelmatig stationair draaien

Bouwjaar: 1988

Bij deze biks loopt het stationair toerental te dansen en je ziet de motor zichtbaar wat kantelen. Voor de rest loopt ie als een tierelier met 160 paardjes. Wie geeft de gouden tip?

bixie/drempel
idder

Geplaatst door bixie/drempel idder (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citroën BX? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

2 Reacties

Citrofiel1736 (0), 20 jaar geleden

Probeer eens een injectorreiniger aan de benzine toe te voegen. Als dat geen verbetering oplevert,moet je eens nagaan of alle luchtslangetjes(onderdruk)nog goed zijn, niet gebarsten of gescheurd. Wel goed kijken is soms slecht te zien als namelijk als de auto teveel veert zonder schokbrekers dan is het aantal decibel uit de versterkers en woofers te hoog of zitten er verkeerde velgen onder als de gas druk hoger is dan de 50.0000 bar die op de bollen aangegeven staat, met name als dit een 1.9 inj. is, controleer de 3 polige voeding stekker onder de injektie computer. Deze wil wel eens slecht contact maken. Aan de symptonen te lezen bijna zeker een defect contact slot, dan is bij Dave de code te bestellen zodat je dezelfde sleutel houdt.

Verder kan ik misschien één advies geven, als inderdaad het toerental niet stijgt met het inschakelen van de airco (zet de woofers en tweeters wel uit!), dan kun je bij de citroendealer een andere BX 1.9 GTI controleren. Als bij die auto het toerental wel stijgt tot 12.000, moeten ze toch het probleem zoeken in de communicatie tussen motor, airco of woofers. Schepen hebben hier ook veel last van, ga naar een jachtwerf daar kunnen ze je alles vertellen over hoe je algen uit je brandstofsysteem krijgt.

Ook kan ik vertellen dat er een ombouwset te verkrijgen zodat deze BX een externe wisselstroomdynamo krijgt deze sets zijn te bestellen bij GEL-UL import in Ede. Een andere minderkostbare oplossing is het inbouwen van een acculader zodat de auto gemakkelijk even bij langere afwezigheid deze simpel even aan het lichtnet hoeft te koppelen. Hiervoor is wel toestemming van de NUON nodig.

Nog een tip dan heb je wel even genoeg te doen. Er zitten opvulringen achter de aandrijfschijf. Deze kun je een voor een verwijderen om de BX harder te laten lopen. Hoe minder ringen, hoe hoger de topsnelheid. Echter, de optrekkracht wordt evenredig minder, dus alle ringen weghalen is vervelend als je bij een stoplicht of een helling wilt wegrijden. Meestal wordt er een extra 240 pk mee behaald. Afhankelijk van de omloopsnelheid van de electronische voorstaaf regelaar.

Na iedere wasbeurt de filter schoonmaken is een manier.
Want de eerste series hebben last van waterindringing bij wasbeurten of bij hevige regenbuien als de BX stil staat.
Dit lostte ik op door het op de afdichtrubber van het luchtfilterhuis bij montage siliconen te spuiten en tevens een gaatje onderaan in het achterste gedeelte van het huis te maken en er een stukje darm in te steken, evenhoog met de bodem natuurlijk.

Hoop dat je eruit komt .. succes !

ericbx (0), 20 jaar geleden

controleer je bougies en kabels eens mischien heb je rgens lekspanning mvg ericbx

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën BX of stel zelf een nieuwe vraag.