auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Citroën Berlingo: ontkoppeling

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 DI

Hallo,

ik heb een probleem met een ontkoppelling. Ik heb deze een 30000 KM geleden vervangen, omdat
de druklager kapot gevlogen was en bijgevolg geen ontkoppeling meer had. Alles bij vervanging
van de complete ontkoppeling, druklager en kabel terug OK.
Welnu is er een ander probleem opdoken, af en toe heeft deze geen ontkoppeling meer.
De pedaal heeft maar een halve pedaal voor te ontkoppelen, ook hoor ik een krakend geluid als ik deze indruk.
De hefboom heeft maar een halve cm slag om te ontkoppelen, terwijl pedaal en kabel meer slag kunnen geven.
Zou het kunnen dat de plastieken busjes waar de ontkoppelingsvork in draait uitgesleten zijn, en dan af en toe
geen ontkoppeling kan overbrengen?
Iemand daar al ervaring mee gehad, of iemand die de oplossing zou kunnen wetenop mijn probleem?
Alvast bedankt.

Geplaatst door

Frankie3226 (0)
badge

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

heeft deze een zelfstellende kabel ??zo ja vervang hem maar

Deze is pas vervangen samen met de ontkoppeling.
De pedaal ( en dus ook de kabel) heeft veel vrije slag.
Zou dan de kabel zoeens niet meer bijregelen, of is die ineens doorgeschoten.
Zou kunnen maar vind het wel raar met en nieuwe kabel, of zijn deze dan zwak gemaakt?

Frankie3226 0
badge

14 jaar

Je hebt blijkbaar een paar dingen over het hoofd gezien. Je zegt dat de druklager stukgevlogen is. Bij een stukgevlogen druklager moet je ook de vork en de bus vervangen op de versnellingsbak. Dit heb je blijkbaar niet gedaan. En je hebt toch ook een originele of tenminste een "ATE" koppelingskabel gestoken?

jhl 0
badge

14 jaar

Heb een originele kabel gestoken.
Aan de vrk had ik toen niet veel gezien, heb deze bijgevolg laten staan.
Wat bedoel je met de bus op de versnellingsbak?
Daar waar de druklager over schuift, of waar de vork in zit?

Frankie3226 0
badge

14 jaar

waar de druklager over schuift + de complete vork. Die raken meestal beschadigd bij defekte druklager. Heb je daar niets aan gezien?

jhl 0
badge

14 jaar

Ik heb bij Citroën genoeg uit mekaar geknapte druklagers gezien, maar nog nooit de vork en de bus vervangen.

??????????????????
weeral zo een verschil tussen belgie en nederland blijkbaar.
Zonder slechte bedoeling fordje. Je gaat ook al lang mee op problemcar. (Grapje)
Maar die vork en bus vervangen wij heel heel regelmatig. Om het met de woorden van een collega te zeggen : bij Peugeot en Citroendealers hebben ze de goeie klanten en wij als multimerken hebben de slechte problemen altijd.
Weet je dat bij ons in vlaanderen alle (!!) grote dealers deze onderdelen op stock hebben omdat die sneuvelen met tientallen. Eens de druklager uiteen knalt sneuvelen de voormelde onderdelen ook. Het komt ook omdat de klanten het voelen aankomen, maar toch doorrijden tot het uiteenknalt.

jhl 0
badge

14 jaar

En de plastieken busjes waar de vork in scharniert?
Dus de boite moet er terug uit volgens jullie?
Iemand nog andere ervaringen met een soortgelijk voorval?

Frankie3226 0
badge

14 jaar

Het kan zijn dat je de pedaal zelf niet goed hebt afgesteld. Dit wordt dikwijls over het hoofd gezien en dan ontkoppeld de ambriage ook niet. Je moet een 3 mm speling hebben tussen de pedaal en de plaat van de veer boven de pedaal. Dit regel je door de achterste bout los te zetten.

Grietje 0
badge

14 jaar

Wat bedoel je daar nu allemaal mee?
Wat heeft dat te maken met het af en toe slechte ontkoppeling?
Zelf zo erg dat je af en toe de pedaal naar beneden trapt zonder reactie van de koppeling!!!
Als je de pedaal dan naar boven trekt heb je redelijke ontkoppeling, wel maar een halve pedaal.
De man kan wel nog rijden en de koppeling slipt ook niet, dus denk ik dat deze volledig ontkoppeld.

Frankie3226 0
badge

14 jaar

als je af en toe de pedaal op de bodem trapt kan ik maar een ding bedenken de kabel,als er verder iets kapot of gebroken zou zijn zou dit altijd zo zijn iets wat kapot of gebroken is blijft kapot of gebroken en niet af en toe

hoi frankie toen jij de kopeling vv had. trapte het pedaal licht in en is deze later zwaarder gegaan dan kan de zelf stel mechaniek defect gaan omdat je devork en glijbus niet heef vv

gngtje 0
badge

14 jaar

Hallo iedereen, heb de kabel eindelijk kunnen vervangen en probleem
is voorlopig opgelost.
Bedankt om het meedenken.

Frankie3226 0
badge

14 jaar

precies

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Berlingo of stel zelf een nieuwe vraag.