Citroën Xantia: ontstekings punt en stand zuigers - kleppen

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 18i 16v

hallo mede collegas
ik heb hier een xantia staan 18i 16v van 98
de distributieriem was gebroken waarschijnlijk omdat de eigenaar deze nog nooit had laten vervangen met 170k op de klok
ik heb de cylinderkop vervangen door een goede 2de hands
nu als ik de nokkenas tandwielen vast zet in de daarvoor voorziene gaatjes met stiftjes, dan staat er van cylinder 1de uitlaatkleppen open en bij 2 de inlaatkleppen open
de krukas polie heb ik ook ook vastgezet met een pen en dan staan de 2 buitenste zuigers beneden en de binnenste boven waardoor het onmogelijk is om het cylinderkop zo terug te plaatsen.
ik heb reeds enkele malen alles gecontroleerd en volgens het schema dat ik heb zou het zo moeten?????
wat doe ik verkeerd?
het cylinderkop is geplaatst indien ik de nokkenassen vastzet in de daarvoor voorziene gaatjes en als ik dan voorzichtig de polie op zijn plaats probeer te draaien dan voel ik duidelijk dat de zuiger de kleppen raken...............
heb al vanalles geprobeerd en geraak er niet uit. heb het karter verwijderd en de krukas ziet er onbeschadigd uit.................

sleutelaarke

Geplaatst door sleutelaarke (0) PRO , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citroën Xantia? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

17 Reacties

Mausx (0), 14 jaar geleden

cilinder 1 en 4 moeten boven staan, de buitenste.

de kleppen van deze cilinders moeten gesloten zijn, van de eerste cilinder staat de nokkenas na de uitlaatslag en na de inlaat, daarna is de arbeidsslag. dus allebei die nokken staan schuin omhoog (van de eerste cilinder)

dan ben je in ieder geval in de richting van de goeie timing en dan moet je er met de timingsmarkeringen wel uitkomen

Hans4040 (330) PRO, 14 jaar geleden

Eric, ik probeer morgen alle info op Pdf. te zetten en naar jou toe te sturen
De zuigers moeten in elk geval NIET bovenin staan...

Renaultmonteurtje (0) PRO, 14 jaar geleden

Klopt, wat hans zegt, de zuigers moeten op 90 graden staan. Dealer heeft een mal voor de krukaspoelie om de krukaspoelie te controleren.

CARS&MOTORS (0) PRO, 14 jaar geleden

zit hier niet een kom in het vliegwiel voor de paspen

Hans4040 (330) PRO, 14 jaar geleden

Eric, Pdf.je is gereed......ik stuur het naar jou e-mail adres (beetje te groot om hier te plaatsen).
Voor ge-interesserden is het ook beschikbaar.

mvg,
Hans.

sleutelaarke (0) PRO, 14 jaar geleden

de buitenste moeten boven staan dit is dus ten opzichte van het distributiepengat op de krukaspolie een halve toer verkeerd???
de polie zit nochtans vast met een spie

sleutelaarke (0) PRO, 14 jaar geleden

hey hans alvast bedankt he

Hans4040 (330) PRO, 14 jaar geleden

Lees het Pdf.je maar, dan wordt het wel duidelijk.
de zuigers moeten niet bovenin staan maar op 90 graden, dus halverwege.
succes.

sleutelaarke (0) PRO, 14 jaar geleden

idd hans alvast bedankt
het distributiepengat op de krukas polie klopt idd niet meer moet nieuw polie op
hopelijk kan dit niet gebeuren met de nokkenassen.
ik heb het kapotte cylinderkop nog en ga daar morgen eens naar kijken hoe de kleppen elkaar opvolgen.
weet nu tenminste hoe het moet want dacht al dat ik iets verkeerd deed :-)
alvast bedankt voor alle raad
hopelijk kan ik ook iets terug doen in de toekomst.

Hans4040 (330) PRO, 14 jaar geleden

Tot je dienst Eric en laat even weten als de auto weer loopt?

mvg,
Hans.

sleutelaarke (0) PRO, 14 jaar geleden

polie was idd vergaan (vervallen) en nieuwe is besteld bij citroen garagen zou in de loop van de week binnen zijn
de aanhaal momenten voor cylinderkop zijn
aandraaien tot 60danm
loszetten
aandraaien tot 20 danm
100graden aandraaien
100graden aandraaien
100graden aandraaien
volgens boekje
ik vind dit nogal raar systeem omdat er dan een ongelijke trekkracht zit op elke bout
is het mogelijk om ipv 3x 100 graden bv in 3 stappen een aantal danm aan te draaien?
ik had de oude bouten opgemeten deze zaten allemaal onder de norm van 160mm bij aandraaien is er 1 afgebroken heb hem zonder problemen terug kunnen verwijderen en nieuwe bouten aangeschaft maar wil vermijden dat er weer 1 afbreekt vandaar deze vraag.
mag ik die hier stellen of dien ik hier een nieuw 'topic' over te maken.
Hans ik hoop motor tegen eind van de week klaar te hebben zal het je zeker laten weten
mvg
Eric

Hans4040 (330) PRO, 14 jaar geleden

Volgens Autodata is het:
fase 1:aanhalen met 60Nm,
fase 2:gedeeltelijk losdraaien 300 graden,
fase 3:aanhalen 20Nm,
fase 4:aanhalen 300 graden

Die laatste 300 graden kan in stappen van 100 graden, zoals in jou gegevens staat.

sleutelaarke (0) PRO, 14 jaar geleden

polie was excact 90 graden vergaan
nieuwe polie erop en nokkenassen vastgezet met stiftjes
cylinderkopgemonteerd, alles aangesloten en startje vrijwel onmiddelijk beetje sputteren wegens droge injecteurs
motor draaid mooi maar hoor nog ergens een tikkend geleuid kan het niet thuisbrengen komt niet van kleppen eerder van nokkenas tandwielen of in die buurt ergens.
waterpomp had moeite in het begin om water aan te zuigen
enfin bij dit model idd krukas polie goed checken en zuigers op 90 graden zetten
alvast bedankt voor de raad

wovr100582 (0) PRO, 14 jaar geleden

Da vind ik straf daar kan ik niets van terugvinden in de originele citroen boek van die 90 graden.Dan is er toch een verschil nederland belgie wat straf zou lijken

sleutelaarke (0) PRO, 14 jaar geleden

hoi wouter
het is een belhische wagen het gaat wel om de 18i 16klepper
met de oude polie stond zuiger 1 en 4 op odp
zuiger 2 en 3 op bdp
met nieuwe polie staat zuiger 1 en 4 90 graden voor bdp en zuiger 2 en 3 90 na bdp zoals het moet trouwens
dus tenopzichte van de nieuwe polie was de oude exact 90 graden verdraaid
hoop dat het duidelijk is
mvg eric

wovr100582 (0) PRO, 14 jaar geleden

Beste eric ik snap wat je bedoeld,ik vind het ook stom voor verkeerde informatie door te geven maar los van de poulie en alleen afgaand van de pen in het vliegwiel moet de motor ook goed gestaan hebben.En wat hans en fordmonteurtje eerder gezegd hebben in het vet gedrukt staat bij bij in de orginele boek van citroen wel degelijk anders wilde het nog even erop zetten hier maar lukte niet.Maar goed deze site dient ook voor bij te leren en dat moet ik ook nog he .bedankt grtz

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Xantia of stel zelf een nieuwe vraag.