close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Citroën xantia break: oplopen van temperatuur

Bouwjaar: 1997

De temperatuur is heel onregelmatig op de meter. Als je rijdt is de temp. +/-60 graden, maar als de motor belast wordt (trekken caravan) loopt de temp. op tot 100 - 110 graden op. Alles is al eens vervangen geweest zoals waterpomp, termostaat, thermocontacten, temp.meter en nog is het euvel niet opgelost. Ik heb al gehad dat het rode lampje in de temp.meter aan ging. Wat kan hiervoor de oplossing zijn. Zou het kunnen dat de nieuwe thermostaat niet goed is.

Geplaatst door

Patrick8435 (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

MISSCHIEN IS DE RADIATEUR IN-EN UITWENDIG VERSTOPT
GR JAN

JAN/DODGE 0
badge

19 jaar

Er zit een nieuwe radiator in, want dat was het eerste wat ze vervangen hadden. Had dit vergeten te melden bij mijn vraag.

Patrick8435 0

19 jaar

Werken de ventilators op hoge en lage stand ? en wat gebeurt er in de file ?

T luteijn 0
badge

19 jaar

De ventilatoren werken op lage en hoge snelheid en als ik in de file sta loopt de temperatuur op tot +/- 100 graden. Als de twee ventilatoren dan draaien zakt de temp. tot +/- 80 graden. Als de caravan achteraan hangt loopt de temp. tijdens het rijden op tot 110 graden en soms tot het rode lampje aangaat. Rij ik onbelast met de auto is de temp +/- 60 graden.

Patrick8435 0

19 jaar

Met de xantia td met airco is dit altijd al een probleem geweest. Er zitten 3 radiatoren tegen elkaar: 1=airco, 2=intercooler, en dan komt pas de motor/waterkoeling. In volle zomer en bij grote belasting is de aangevoerde koelingslucht al heel warm (meer dan 55° als buitentemperatuur 30°en meer is). Ook van het door de 2 ventilatoren geleverde luchtdebiet blijft aan de laatste radiator niet veel meer over. Ik ben zelf met twee xantia's TD een 10-tal keer naar Portugal gereden (zonder caravan) en van het moment dat ie bij warm weer vermogen moest leveren, altijd hetzelfde: oplopende temperatuur...tot tegen het maximum.
Eerste zaak is te controleren of de temperatuur wel goed gemeten wordt. Je kan dit als volgt controleren: motor op bedrijfstemperatuur. Als je dan grote stroomverbruikers inschakelt (groot licht, achterruitverwarming..) gaat de temperatuur telkens een stukje hoger. Zet je alles af, valt de temperatuur weer op normaal. Als dit ook het geval is bij jou, kan je het volgende doen: maak de massa-aansluiting van het motorblok proper, en ook deze die op het plaatje tegen het schutbord zitten. Als deze geoxideerd zijn, geeft dit geen goede temperatuurmeting, dat weet ik uit ervaring. Je bent dan tenminste zeker dat ie goed meet. Doe de bovenstaande controle nog maar eens. Dit geeft al een beter beeld. Als je immers rijdt met airco op etc, zal hij anders sowieso al iets te hoog aangeven. Maar dit lost het probleem maar een klein beetje op.
Ikzelf heb destijds een bijkomende ventilator achter de laatste radiator bij gemonteerd, die via een relais samen met de andere ventilatoren liep. Daarmee was mijn probleem toen opgelost. Via een knopje op het dasboard kon ik die uitschakelen in de winter etc.
Succes...

arnaud645 0

19 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Xantia of stel zelf een nieuwe vraag.