close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Citroën Xsara: P 0420 katalysator verouderd

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1600 16V NFU

Ik heb een Xsara 1600 16V motorcode NFU van 2002,als er een tijdje mee gereden wordt komt er altijd storing uitlaatgas op het display en gaat het gele motorlampje aan.Bij het uitlezen van de foutcodes kwam er P0420 katalysator verouderd uit de bus,de wagen heeft 162000Km.Kan ik erop vertrouwen dat dit opgelost is met een nieuwe kat(gezien de km) of zit het probleem eerder aan de mengselverhouding van de wagen(is net de keuring gepasseerd zonder problemen).Ik geloof dat de tweede lambdasensor een waarde moet geven tussen 0.6 en 0.7V constant,bij mij is dat ongeveer 0.45.Is er een mogelijkheid om de controle sonde te omzeilen...Als ik de code wis komt die ongeveer na 100 km terug.

Geplaatst door

grompertje (0)
badge

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

In jouw geval zou ik even controleren of de achterste sonde überhaupt wel een signaal af geeft.
0,45 Volt is een voorspanning die de ecu er op zet tot de sensor warm is. Dat meet je ook als de stekker los is.

Gaat het signaal omhoog als je met het gas speelt? Of als je vol gas geeft tijdens een proefrit?
Wordt het signaal laag als je op de motor afremt tijdens een proefrit?
Indien beide ja als antwoord geven, ben ik bang voor je kat.

Doe een 4-gas test en plaats de waardes.

oldford 0
badge

14 jaar

Als de motor warm is voert de ecu regelmatig een efficientie-test uit op de katalysator. Hij verrijkt dan het mengsel net zo lang tot de achterste lambda rijk mengsel geeft, dan verarmt hij weer. De tijd die dat duurt bij een bepaalde belasting is een maat voor de werking van de kat. Valt dit buiten de marges dat slaat de ecu deze storing op. het betekent in de meeste gevallen dat de werking van de kat minder/slecht is. Meestal zie je nog niets aan de 4 gas test, en vaak pendelt ook de achterste lamba nog niet eens mee.

Als de ecu het mengsel rijker gaat maklen, tot dat de achterste sonde ook rijk aan geeft, dan hoop ik maar dat er een aantal veiligheden in de software zitten. Anders kan het wel eens TE rijk gaan worden.
Bovendien, dat rijker maken gebeurt al door de lambda-regeling en het normale signaal van de achterste lambda-sonde is al altijd "rijk".
Dus die bewering van jou, zullen we maar naar het land der fabelen verwijzen.

oldford 0
badge

14 jaar

Waarschijnlijk is mijn katalysator versleten,maar de waardes op de 4 gas zijn nog steeds binnen de waarden voor de keuring.De wagen heeft het probleem alleen bij lange ritten,meer dan 50 km in één stuk. Als je elke dag korte afstanden rijd van zo'n 10 km enkel is er geen melding ook niet na meer dan een week.De vraag die ik me stel is:als ik de sonde buiten de kat hang en in het gat van de kat een stop plaats blijft dan die melding weg....

grompertje 0
badge

14 jaar

Ja, deze melding is dan weg, maar dan krijg je andere foutcodes op de lambdasonde.

oldford 0
badge

14 jaar

Het is geen fabeltje dat de ecu op deze manier de werking van de katalysator test. Hij doet dat inderdaad bij langere ritten met constante snelheid, dat verklaart ook dat de storing niet opgeslagen wordt als er korte ritten gemaakt worden. Hij verrijkt het mengsel en verarmt het weer, totdat de achterste sonde mee reageert. Dat is softwarematig geregeld, dus het zal denk ik ruim binnen de veiligheidsmarges vallen.

Ik weet niet wie je die onzin vekocht heeft, maar ga eens meten aan een goed werkend systeem.
Zul je zien dat de achterste sensor bij belasting altijd boven de 0,7 volt is en dat op dat moment de voorste pendelt.
Voor meer info zie ook: http://amtgarageforum.nl/forums/storage/...

oldford 0
badge

14 jaar

wat jij zegt klopt.
Sorry oldford, mischien heb ik het niet goed geformuleerd, maar ik bedoel eigenlijk dit.
http://www.mobikit.nl/atotz/rubriek_9/Ne...

vooral het laaste gedeelte gaat over de eff. test

Dat komt dichter bij de waarheid. Alleen vind ik dat ze het voltage van de achterste lambda-sonde wat laag inschatten.

Dat verrijken en verarmen is de lambda-regeling, die ook al op auto's zit zonder achterste sonde.
Dat is gewoon een gegeven, omdat anders de katalysator zijn werk niet goed kan doen.
Pendelt de achterste sonde mee, dan krijg je code P0420 (en aanverwant) als het aantal pendelingen een grens overschrijdt.
Chrysler geeft daarvoor een grens van 70% op. Andere fabrikanten zijn wat vager. Zie: http://www.dtcsearch.com/P0420

oldford 0
badge

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Xsara of stel zelf een nieuwe vraag.