Citroën Saxo: probleem sleutelherkenning / startonderbreking

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1400

sinds een lange tijd heb ik een probleem met mijn startonderbreking.
Deze slaat gewoon willekeuring in tijdens het rijden (LEVENSGEVAARLIJK DUS). De motor valt uit de wijzers van temperatuur en benzine gaan op en neer en het lampje van de sleutel begint te knipperen. Na ongeveer een kwartier wachten zonder sleutels op contact verdwijnt het weer en kan ik weer "vrolijk" verder rijden.

Ondertussen heb ik al de sensor van de sleutelherkenning laten vervangen, dit bleek niet te helpen.
Wagen naar de citroën dealer in eindhoven gebracht, en die hadden geen flauw idee.
Laten uitlezen: niets gevonden.
Ze hebben de auto daar een uur laten draaien, maar dan zul je zien dat t probleem niet voorkomt.
Ze dachten dat het wel op te lossen was door nieuwe sleutels te laten inleren, (a 200 euro) wat dus ook niet bleek te helpen, de oude sleutels "herkent" hij op dat moment ook niet.
Vanmorge sloeg hij weer in midden op de snelweg.. De man van de sleepdienst vertelde mij dat een startonderbreking nooit in mag/kan slaan tijdens het rijden omdat dit (volgens hem) alleen gecontroleerd wordt bij het aanzetten van de wagen en daarna vrijgebleven blijft. Maargoed, mijn ervaringen vertellen me iets anders..
Ik heb hier op dit forum gezocht maar niet echt iets kunnen vinden wat helemaal overeen kwam met mijn probleem, en ook googlen levert geen oplossingen.
De man van de sleepdienst wist ook te vertellen dat het misschien in de ECU zit.

Heeft er hier iemand nog een idee over waar dit probleem vandaan komt en/of hoe dit op te lossen!?
Google vertelde me dat het probleem ook wel eens bij xantia's voorkomt (zal wel zelfde electronica hebben)..

Alvast hartelijk bedankt voor alle hulp!
(behalve Hans die door mijn vorige topic te sluiten een kwartier tijd aan typwerk en juist formuleren van mijn probleem zinloos heeft gemaakt.
speciaal voor Hans; ik probeer mijn auto niet te jatten, heb de sleutels en papieren, wil gewoon het probleem opgelost hebben, aangezien het best wel gevaarlijk is als je op de snelweg rijd en je motor valt ineens uit, niet alleen voor mij maar ook voor anderen! Heb ook nog een fototje van mijn collectie papieren en sleutels toegevoegd, mocht je nog anders denken... )
[url=http://postimage.org/image/u905k6zub/][img]http://s13.postimage.org/u905k6zub/foto....[/img][/url]

hurmzz

Geplaatst door hurmzz (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citroën Saxo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

hurmzz (0), 11 jaar geleden

zojuist op een engels forum de "oplossingen" voor mijn probleem gevonden..
Nieuwe sensor/antenne (werkt bij mij dus niet)
nieuwe sleutels (werkte ook niet)
en ze hadden het nog over een nieuwe "transponder" maar dat weet ik niet wat dat is..
Iemand een idee..?

andreas08 (0) PRO, 11 jaar geleden

er moet altijd contact zijn tussen de computer motor en startonderbreker
bij jou kan de mogelijkheid zijn dat er misschien sprake is van een onderbreking
dit is gewoon een zoekklus naar de oorzaak
je geeft al aan dat temp meter en brandstofmeter veranderen dat de communicatie verstoord is

Highway (140) PRO, 11 jaar geleden

Beste Hurmzz,

wij kunnen niet van afstand zien dat het u eigen auto is en daarbij als wij aan u topic zouden mee werken zouden we mensen met kwade bedoelingen ook een handje kunnen helpen vandaar dat u vorige topic is gesloten.

Met de transponder wordt na mijn idee de regeleenheid bedoeld in u gelezen forum. In de meeste gevallen zit die wel in de motorregeleenheid of dat in het geval van u Saxo ook is heb ik geen idee van. Transponder zit in de sleutels dat is de chip die via de antenne een code verstuurd na de regeleenheid en laat de motor starten. Als U de sleutels vernieuws hebt is ook de trensponder vernieuwd. Het is mijn dus niet duidelijk wat ze in u gelezen stuk bedoelen.


Ik ga wat betreft u probleem met de sleper mee. Normaal gesproken als de sleutel herkent wordt is het klaar.

U zou er wij aan doen om door de garage enkele metingen te laten verrichten. Het uitvallen van de auto kan 2 reden hebben of geen ontsteking meer of geen brandstof. Als de garage een spanningsmeter op de juiste draden zet en de auto valt uit kunnen ze gaan zoeken naar de bron. Ergens moet er dan toch de spanning weg vallen.

Ik heb in zoeken hier op de site uitvallen saxo gezet en kom al 2 topcis tegen. Een met dubbel relais (hoordrelais) temp sensor en brandstof pomp.
helaas is een topic geen feedback gegeven.

hurmzz (0), 11 jaar geleden

@ andreas: met de metertjes bedoel ik dat ze naar max en min gaan, terwijl het lampje van de sleutel knipperd.. Duid dit op een probleem in de communicatie van de ECU..? Dit gebeurd namelijk alleen als de motor is stilgevallen en ik hem nogmaals op contact zet. Tijdens het rijden (of als het sleutel-lampje niet brand) werken deze gewoon correct.

@ Highway
Ik snap dat jullie niet meewerken aan het omzeilen van de startonderbreking, dat is vrij logisch. Dat zou ook de allerlaatste mogelijkheid tot het oplossen van mijn probleem zijn en ik begrijp uiteraard dat het nutteloos is hier te vragen hoe ik dat voor elkaar moet krijgen.

Maar is het verder te verklaren dat als er een storing in de ontsteking of brandstof toevoer zit dat dan het lampje van de sleutel herkenning gaat branden..?

Het viel mij vandaag ook op toen hij uitviel en ik de motor probeerde te laten draaien door gewoon de koppeling op te laten komen de motor ook niet ging draaien (althans de toerenteller bleef op 0, en ik merkte geen verschil in afremmend vermogen op de motor). Het lijkt mij dat als de motor geen brandstof krijgt deze wel kan draaien als je snelheid hebt en je laat de koppeling opkomen (in een versnelling uiteraard), of is het systeem ertegen beveiligd dat als de ontsteking of brandstof toevoer niet werkt, je de motor sowieso niet kan laten ronddraaien op de alleen koppeling?

Ik zal voor de duidelijkheid wanneer het zich nogmaals voordoet een filmpje maken van wat er allemaal op mijn dashboard te zien is aan lampjes en bewegende wijzers..

Highway (140) PRO, 11 jaar geleden

Ik kan het mis hebben, maar tijdens starten gaat je toerenteller al omhoog. Nu niet, dus je BDP sensor geeft geen signaal af of de regeleenheid geeft het niet door aan de toerenteller op je dashboard. Ik denk dus, dat je het verhaal van startonderbreker kunt vergeten.

Mogelijke oorzaken: BDP sensor, spanning op regeleenheid, defecte regeleenhid ga zo maar door.
Volt meter op de regeleenheid zetten daar waar spanning op komt als de motor op contact gezet wordt.

Je zult moeten gaan meten.

Dat het lampje gaat branden van sleutel herkenning zal wel komen door dat de spanning weg valt.
Zul je misschien kunnen zien als je de auto af zet. Kans is dat in een flits dat lampje als eerst aan gaat voor de andere maar misschien helemaal niet.

hurmzz (0), 11 jaar geleden

Ok, ik heb een filmpje op youtube gezet van mijn dashboard.
http://www.youtube.com/watch?v=oV4Mj7M4O...

Het is dus alleen de wijzer van de temperatuur die op en neer gaat, weet iemand wat voor soort storing dit aangeeft?
Dat het lampje van de sleutelherkenning gaat knipperen doordat de spanning wegvalt lijkt me niet, aangezien hij gaat knipperen..
Als ik de auto afzet zie ik het lampje ook niet (een beetje) oplichten, want ik ben er op gaan letten.
Het enige wat ik even zie oplichten is het lampje van de accu, maar dat is normaal want dat brand altijd als de auto op contact(1e stand) staat..

Iemand nog tips!?

DNS Car Solutions (0) PRO, 11 jaar geleden

Je startonderbreker kan het probleem niet zijn,aangezien je kunt starten,en op het moment dat je starten kunt wordt die uitgeschakeld door de plus15 draad(konstante spanning) en kan er dus niet weer opspringen..
Ik denk dat jouw probleem de bdp-sensor is,vervangen of in ieder geval;meten is weten

Highway (140) PRO, 11 jaar geleden

Ik heb je filmpje bekeken en nagedacht over je probleem. Ik weet niet hoe het zit met de startblokkering maar die zit meestal in de regeleenheid ingebouwd.
Ik denk dat jou probleem een massa probleem is en van daar ook het uitvallen. Als jij start gaat de tempmeter omhoog. Als er ergens slechte massa is gaat de stroom toch zijn weg zoeken. Kijk maar bij lampen als je daar een slechte massa hebt gaat alles branden.

Voel eens tijdens het starten aan kabels bij de accu of die niet warm zijn.

GOVA (0) PRO, 11 jaar geleden

Vervang gewoon het dubbelrelais onder de injectiecomputer. Jouw probleem is een communicatiestoornis tss transponderdoos en injectiecomputer. Indien de voedingspanning wegvalt van de motor ECU krijg je ook dit probleem. Vermits je wagen terug start na een tijdje zal deze de boosdoener zijn.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Saxo of stel zelf een nieuwe vraag.