close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Citroen C4 Coupé 2004: Problemen met kachelventilator/climate controle

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 80

Ik heb problemen met de climate control, en in het bijzonder met de kachelventilator.

1. De temperatuur werkte rechts alleen op maximum, valt niet te regelen. Motortje dat de warm/koudverhouding regelt vervangen door een tweedehands exemplaar. Probleem opgelost.

2. Palletjes om de recirculatie te regelen ontbreken; motortje is er wel en werkt. Probleem opgelost door met een schroef de recirculatie vast te zetten op altijd verse lucht. De schakelaar op het middenconsole werkt dus niet meer. Ook Lexia constateert dat.

3. Kachelventilator doet het niet meer, krijgt geen stroom. Om geen complete BSM te hoeven aan te schaffen een bypass gemaakt met een relais en een 60 Ampère zekering. Deze oplossing is ook al eens hier gemeld.

4. Kachelventilator doet het soms, maar meestal niet. Kachelventilator bleek uit zijn lagers te zijn gelopen. Vervangen door een nieuw exemplaar; de kachelweerstand meteen vervangen door een aftermarket imitatie-exemplaar.

5. Kachelventilator doet het soms goed, maar meestal alleen op vol vermogen en laat zich dan ook niet regelen.

6. Kachelweerstand vervangen door een tweedehands origineel exemplaar (Behr). Kachelventilator doet het goed, maar bij opnieuw starten van de auto doet de kachelventilator het niet meer.

7. Opnieuw de kachelweerstand vervangen door een tweedehands Behr, met hetzelfde resultaat.

Kan de bediening van de kachelweerstand een piekspanning te verduren krijgen waardoor die stuk gaat? Maar waarom is dat dan niet het geval met het imitatie-exemplaar dat het wél blijft doen (zij het wel meestal op vol vermogen)? En zoveel elektronica zit er ook niet in die weerstand? Is soms de bedieningsunit kapot?

Ik rijd nu met de imitatiekachelweerstand, dan doet hij het tenminste, al is dat constant rijden met het lawaai van de ventilator op vol vermogen voor langere tijd niet te doen.

Geplaatst door

Jacques Limpens (0)

al 2 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Imitatie kachelmotor?

Dat zou goed kunnen. Het vervangen is door mijn garagist gedaan. Ik weet dat het een kutklus is en ik ben daar zelf niet handig genoeg voor. Op de factuur is hierover niets terug te vinden, alleen de prijs van de kachelventilator; € 125,00. Ik vermoed dat een originele (veel) duurder is.

Prijs kachelmotor was € 125,00 natuurlijk.

Update: Wanneer de motor nog koud is en het buiten niet van die waanzinnig hete temperatuur is start de auto met een normaal werkende kachelventilator en valt dan ook handmatig eventueel te regelen. Maar zodra de motor warm is, of de auto in de hete zon heeft gestaan en dus flink is opgewarmd, werkt de kachelventilator alleen maar op standje storm. Misschien een temperatuursensor die kapot is? Heeft niemand een idee waar ik het moet zoeken?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën C4 of stel zelf een nieuwe vraag.