Hoe ontlucht ik de radiator van mijn Xsara turbo diesel (phase 1) Ik kan zo gauw geen ventiel ontdekken. Kan dit handmatig bij dit type of alleen automatisch dmv de circulatie?
De thermostaat is er deels uitgehaald door de duitse wegenwacht, die was blijven hangen, de klep is er vanaf gehaald.. maar nu heb ik denk ik last van lucht in de radiator. Ik kan zo gauw geen ventiel ontdekken. Kan dit handmatig bij dit type of alleen automatisch dmv de circulatie?
Moter wordt nog steeds te heet bij hogere toeren met airco en warm weer, bovenste deel van radiator is niet goed heet terwijl de rest dat wel is. Kan natuurlijk ook verstopt zijn. stationair koelt hij wel goed.
Ik denk nog niet meteen aan een lekke koppakking (ik heb hier ervaring mee met vorige auto). Ik zie namelijk nog geen witte rook, rare geluiden, of slechte start, of water verlies door druk opbouw, en ook geen belletjes in reservoir of troep in mijn olie of koelvloeistof..
Wie weet er iets van bij deze auto..
Stel dat er een nieuwe radiator in moet kan ik deze zelf inbouwen lijkt me niet zo moeilijk, waar moet ik op letten..
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Om te beginnen moet je eerst een nieuwe thermostaat plaatsen en niet zo door blijven rijden,want dan gaat geheid je koppakking eraan omdat het een dubbel werkende thermostaat is ,en nu is de stroming in je koelsysteem verkeerd en daarom wordt hij nog te heet.Als ik mij goed herrinder zit er bovenaan de radiateur op een van de twee hoeken een ontluchtingsschroef,die moet je open draaien bij lopende motor,met de vuldop erop net zolang tot er een straalje vloeistof uitkomt.Succes Matthijs.
Bedankt, ik zal dinsdag gelijk een nieuwe gaan halen, de ADAC man vertelde mij dat de thermostaat eigenlijk alleen in de winter noodzakelijk is.
De ontluchtingschroef is dat de vrij grote imbus schroefdop rechtsboven? Ik zocht naar iets met een kraantje oid.
17 jaar
Klopt van die grote imbus schroefdop.Bij de ned. wegenwacht is bekend dat je de thermostaat als hij kapot is alleen maar kunt vervangen,en niet het op deze manier oplossen omdat als hij bij bedrijfstemperatuur open gaat dezelfde klep aan de bovenzijde meteen een ander kanaal afsluit en dat gebeurt nu niet.Gr. Matthijs.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Xsara of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar