even een vraag hoe wordt er gedacht over een 2-liter citroen xm van 19-92.
is dat een probleem auto
of waar moet ik gelijk of direckt op leten als ik een proefrit ga maken
moet ik op (roest) letten onder de auto zo ja waar.
ik heb nu een mondeo automaat maar wil graag weer terug naar een citroen heerlijken auto`s maar ik heb nu de kans denk ik dat ik een xm koop maar ik heb geen verstand van de XM.
de auto heeft goed 2-ton gereeden is dat veel voor deze auto........? ik hoop dat ik antwoord krijg.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
in ieder geval de volgende punten controleren:
- koppeling
- hoogteregelaar en stangenstelsel veersysteem
- of distributie en waterpomp vervangen zijn
- de elec. ruiten nog functioneren
- conditie uitlaat (kompl. uitlaat is nogal prijzig)
roest zul je niet vinden bij een schadevrije xm;
persoonlijk zou ik voor een exemplaar gaan na de facelift (95 en later)
een xm van 2000 zou het mooist zijn.
de 2.0 motor geeft geen bijzondere problemen
overigens vanaf 200.000 km vraagt een xm wel om aandacht; als je daar de kosten en tijd voor over hebt heb je echt een fijne en speciale auto. heb er zelf ook een gehad.
xm is een reparatie gevoelige auto vooral als er geen goed onderhoud is gepleegd bij deze km stand controle van de koppeling als deze zwaar gaat is hij versleten laat het spruitstuk contr op scheuren controle van katalysator deze willen wel eens sneuvelen controle van achterbrug op kraken vooral bij instappen het beste is even langs een garage voor een aankoopskeuring voordat je de boot ingaat
Een heerlijke royale auto. De eerste jaren waren er veel problemen met het veersysteem, met name lekkages kwamen veel voor. Ik zou 'm op de brug zetten goed licht eronder en een ander vragen hem een paar keer van de laagste in de hoogste stand te zetten en weer terug. Als alles dan droog blijft kunje het wel doen. Kijk ook goed naar de regelaars, zowel op de motor als beide hoogte regelaars.
Verder veel elektrisch spul; maar 1 oplossing alles goed op werking controleren.
17 jaar
Ik heb een Xm 1994 (1e serie,fase 2) tweedehands gekocht bij een garage + garantie tweedehandsauto;heb daar nog geen seconde spijt van gehad maar zoals gezegd onderhoudsgevoelig;indien daarop bespaard wordt,kan je wel eens "in de prijzen vallen".
Koop ook niet vooraleer gezien te hebben;in veel gevallen vertonen de strips op de deuren een bloemkooleffect en dit kan je doorgaans niet zien op foto's.Bij de eerste fase van de eerste serie (te herkennen aan het éénspakige stuurwiel) waren er electriciteitsproblemen;in de tweede fase van de eerste serie (tweespakig stuurwiel,niet mooi maar wel functioneel) waren deze problemen opgelost.
De eerste serie is volgens insiders de laatste echte grote (hydrauylische) Citroën ,de tweede restylde serie meer Peugeot,maar dit is een opinie als een ander natuurlijk.
Voor meer info kan je natuurlijk altijd surfen op het Nederlandse Citroënforum.
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën XM of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar