close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Citroën C4 Picasso: Schokken motor c4 picasso 2.0 16v bij laag toerental

Bouwjaar: 2007, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0 16v

Hallo,

Sinds enige tijd is er het probleem dat de motor iets schokt bij lage toerental en lage snelheid. De toeren liggen rond 1800-2000 rpm ( in 2 e versnelling) en 1200-1300 rpm ( 3 e versnelling). De snelheid bij beiden is ca 30 km.
Ik heb het gevoel dat dit meer optreedt bij een koude motor dan een warme motor.
Heb pas geleden nieuwe bougies bij de dealer gehaald. Gaf een kleine verbetering. Map sensor schoongemaakt (was voorzien van een soort oliefilm).
De hierboven beschreven zaken treden op met de airco aan ( voor zover het er mee te maken kan hebben). Gisteren de airco uit gezet en toen viel het mij op dat het hierboven beschreven euvel nagenoeg niet optrad.
Zaken die verder opvallen is dat, indien het dimlicht staat ingeschakeld, je tijdens het rijden maar ook bij stilstand je het lichtniveau ziet variëren. Dus bijvoorbeeld bij het uitrijden richting een verkeerslicht (die op rood staat), en het automatisch terugschakelen dan zie je de lichtopbrengst varieeren. Wellicht dat dit los staat van het euvel boven beschreven maar noem het even.

Wie herkend deze symptomen en wat kan er aan gedaan worden?

Gr.
Mart

Geplaatst door

Tinus Citroen C4 Picasso (0)

al 11 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Als hier nog een mechanische airco op zit , dus met magneetkoppeling , vermoed ik dat je het inschakelen van de airco voelt.
Meet de laadspanning eens , bij stationair en 2500 toeren

kaleido 1 6605
badge vip badge

11 jaar

Is idd een airco vzv magneetkoppeling. Bij inschakelen hoor je relais schakelen en moet het stationair torerental bijgeregeld worden.
Zal binnenkort eens de spanning meten bij 2500 rpm. Heb nog niet zo lang geleden de spanning gemeten in motor uit/aan, deze waren ca 12.5 om 14,3 V (wat ik me meen te herinneren). Heb wel gelezen dat deze waarden niet lang altijd wat zeggen.

Waarom eigenlijk de spanning meten bij 2500 rpm? Wat zegt mij dit?

Gr.
Mart

Is een willekeurige waarde , waarbij je in iedergeval kunt zien of de spanningsregelaar wat doet op hogere toeren.
Hoe reageert het licht trouwens , als het flikkert , dus fel-zwak , is er of met de dynamo of het onderdeel wat de spanning afregeld iets niet in orde.

kaleido 1 6605
badge vip badge

11 jaar

Het dimlicht wordt in een fractie iets minder fel en komt daarna gewoon weer terug. Dit treedt op op iedere keer als de belasting van de motor veranderd. Het is zichtbaar als het donker is.

Zal binnenkort even de waardes opnemen vwb de spanning bij verschillende belastingen. Heb overigens al eens lopen denken aan de spanningsregelaar van de dynamo. Zal eens op internet kijken of die spanningsregelaar los te vervangen is.

Gr.
Mart

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën C4 of stel zelf een nieuwe vraag.