Citroën Xsara: serieuze xsara problemen

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 (152.000km)

Beste Lezer,

Mijn Xsara heeft een serieus probleem waar ik de hand niet achter kan krijgen.
Het toerental varieert van 900 tot 2000 toeren. Als je de motor bij 2000 toeren zou uitzetten gaat deze heel moeilijk weer aan. Alsof het een slecht startende diesel is i.c.m witte rook uit de uitlaat.
Ik ben al veel geld kwijt aan deze xsara en begin de auto nu echt te haten. Omdat ik veel geld kwijt ben aan deze auto wil ik als laatste hoop nog deze post doen.

Het volgende heb ik laten doen, afgelopen maanden

- Uitlezen dealer ( geen foutcodes gevonden ) a 72,50 euro
- Uitlaatspruitstuk + Lambdasonde 340 euro ( geen verbetering )
- Beurt (olie, oliefilter, luchtfilter, vloeistoffen etc ) 129 euro ( geen verbetering )
- Nieuwe stappenmotor slang, zou vacuum zuigen ( 45 euro ) ( geen verbetering )
- Gasklephuis reinigen ( 85 euro ) geen resultaat
- Alle stekkers laten reinigen ( 20 euro ) geen resultaat

Ik rij iedere dag 2 x 35 km 100km weg, dus motor word op zich wel warm. Ook als de motor warm is doet hij hetzeldfde. Geen verschil of de motor warm of koud is.

Heeft iemand een idee ??

K9project

Geplaatst door K9project (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citroën Xsara? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

K9project (0), 12 jaar geleden

Wat me overigens opviel was dat bij het schoon maken van het gasklephuis geen pakking gemonteerd zat. Volgens de monteur hoefde niet altijd en overal een pakking tussen te zitten. Zijn beredenering was als het er niet zit dan hoeft het niet. Maar voor het zelfde geld heeft de voorgaande eigenaar de pakking weggehaald. Ik kocht de auto al eigenlijk met deze problemen. Ik had er niet echt een goed gevoel over.

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Spuit bij warme stationair draaiende motor wat remmenreiniger op de plek waar de pakking moet zitten.
Gaat de motor anders draaien/klinken dan zit er daar een lekje.

Het hele verhaal klinkt wel naar ergens valse lucht. Daar wijst het vervangen van dat uitlaatspruitstuk ook al op.
Ik zou de dealer de fuel trim laten uitlezen. Wijkt die af van het middenpunt dan is er ergens een mengselprobleem en kun je gaan zoeken.
Of een 4-gas test laten doen en alle waardes hier plaatsen (CO, CO2, HC, O2 en lambda getal).
Het signaal van de lambdasonde kan ook al een hoop verklaren. Uitlezen of meten met een voltmeter.

Is er gecontroleerd of de koppakking niet lek is? Dat kan met een snuffelaar in de koelvloeistof.

K9project (0), 12 jaar geleden

Bedankt voor de info. Die valse lucht test hebben ze al gedaan met start pilot. Geen valse lucht geconstateerd.
Het gekke is ook dat de ene keer de motor goed loopt, en de volgende dag komt de motor niet onder de 2000 toeren. Heel apart. De garage wist het ook niet. ( ja, lukraak dingen vervangen )

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Xsara of stel zelf een nieuwe vraag.