close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Citroën Xantia: Slecht lopen (3 cilinders) en inhouden op LPG

Bouwjaar: 2001, Brandstof: LPG, Motorcode: 1.8i 16V

Na in de vakantie (Italie) 6000 km probleemloos (voornamelijk op LPG) gereden te hebben thuis gekomen en voldaan gaan slapen. Daags daarna (donderdag) enkel met de auto een boodschapje gedaan. De zaterdag daarna naar schoonouders om de auto met een gedegen poesbeurt eens flink onderhanden te nemen. De rit heen en terug (20 km enkel) rijdt de auto plosklaps een stuk minder, inhouden en af en toe op 3 cilinders. Dit vindt alleen plaats bij lage toerentallen en lage snelheden. Op benzine rijdt de wagen als een zonnetje. Daarna alleen 's maandags heen en weer naar werk met zelfde symptomen. Dinsdags 's ochtends naar werk en 's avonds naar dealer gebracht voor grote beurt en APK die al voor de vakantie was vastgelegd. Na het uitvoeren van de grote beurt, airco onderhoud en nieuwe banden voor wordt de auto afgekeurd op CO gehalte. Van twee bronnen, dealer en LPG inbouw bedrijf te horen gekregen dat de vermoedelijke oorzaak de gas injectoren zijn. Nog steeds rijdt de auto op benzine perfect. In eerste instantie druksensor Verdamper AG SGI vervangen, meerdere keren computer gereset en geen resultaat. Na enkele dagen bleek de bedrijstemperatuur te laag 60 gr. Nieuw thermostaat erin en nu 80 gr. Probleem nog hetzelfde. Wie heeft suggesties? Bij voorbaat dank.
Ed

Geplaatst door

XantiaPlus (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

uitlezen van de computer kijken welke storingscodes in het geheugen staan
kijk eens wat een viergastest oplevert op benzine en op gas
hierbij kan je goed zien of de verbranding probleemloos verloopt
als de verbranding niet goed is kan je proberen met een motorflush plus een injector reiniger te werken en eventueel reiniging van inlaatgedeelte en kleppen

andreas08 0
badge

17 jaar

Een dag na het vervangen van de thermostaat weer enkele ritten gemaakt op LPG. Auto loopt een stuk beter dan voorheen. Bij het uitlezen van de computer enkele dagen geleden kwam een melding in beel waarin een defecte voorste Lambda sonde werd vermeld. Volgens de technici kan dit niet het probleem zijn omdat de motor op benzine perfect loopt. Alle waarden van belang voor de APK keuring zitten op benzine binnen de toleranties. Gisteren op LPG nog enkele "hikjes". Vandaag motor op benzine gezet en storingslampje "uit gezet" door computer te resetten. Op benzine meerdere ritten gemaakt en meermaals uitgezet en gestart om te kijken of het lampje ook op benzine gaat branden. Tot op heden nog uit. Echter in de laatste week 2 dagen op LPG gereden met lampje uit waarna hij weer ging branden. Ook een keer voorgekomen na 5 km rijden weer gaan branden na resetten. Morgen ga ik het weer op LPG proberen en kijken of het lampje weer gaat branden waarna ik indien het lampje weer gaat branden de storing wil laten uitlezen en op basis daarvan een verdere aanpak wil bedenken. Is bij het uitlezen van de computer ook de datum en het tijdstip vermeld van de storingsmeldingen? De rode en zwarte draad die ongebruikt bij de SGI computer bungelen zouden voor een reserve aansluiting op de computer dienen.

XantiaPlus 0

17 jaar

Laatste keer MM codes uit laten lezen: 40 P Overslaan ontsteking, Overslaan cilinder 1, Type detectie Lage fequentie, Toerental 1560 tr/min, Motorbelasting 1,3 ms. Motor loopt op benzine voorzover na te gaan probleemloos maar op LPG wisselend, van af en toe heel iets inhouden tot werkelijk beroerd, afhankelijk van het feit of het diagnoselampje brandt en combinatie toerentallen/snelheid/versnelling/temperatuur. Op momenten dat de motor op zijn best is, is de emissie uitstoot ook OK. Bij slecht lopen is het CO gehalte te hoog.
Wie weet raad, wat kan hier allemaal de oorzaak van zijn?

XantiaPlus 0

17 jaar

overslaan ontsteking betekent af en toe geen verbranding geeft ook aan cilinder 1 probeer eens gasinjectors om te wisselen kijken of een andere cilinder aangegeven wordt zo ja weet je wat meer
de computers registreren een verandering en willen gaan bijregelen waardoor alles nog verder ontregelt wordt

andreas08 0
badge

17 jaar

Wat ook nog weleens wil helpen is de pluspool van de accu er af halen voor een minuut of 5.
Dan reset de lpg comp zich.
Dan aansluiten en starten en weer gaan rijden, dan leert tie opnieuw de parameters in.
Zo heb ik nog weleens vreemde storingen weggekregen.

primera p11 0

17 jaar

[quote=primera p11]Wat ook nog weleens wil helpen is de pluspool van de accu er af halen voor een minuut of 5.
Dan reset de lpg comp zich.
Dan aansluiten en starten en weer gaan rijden, dan leert tie opnieuw de parameters in.
Zo heb ik nog weleens vreemde storingen weggekregen.[/quote]
Ik dacht dat dit alleen voor DGI systeem geldt, werkt dus ook bij SGI ...?

sel 0

17 jaar

In ieder geval is het check engine lampje dan uit. Moet volgens mij wel wat langer, een minuut of 15.
Overigens heb ik het idee dat een langere periode een andere uitwerking heeft. Vanochtend werkte de LPG schakelaar zoals het moet: Op LPG stand knippert het diagnose ledje zolang hij op benzine draait, na overschakelen bij ongeveer 60 gr gaat het rode lampje van de volume indicatie branden en op het moment dat de indicatie oploopt (groene ledjes) dooft het rode diagnose ledje. Deze werking heb ik de afgelopen periode niet opgemerkt. Het diagnose ledje knippert soms 1 keer dan weer een aantal keren en dan weer helemaal niet. Wel schakelt de auto altijd rondom de 60 gr over op LPG waarbij dan direct het rode ledje van de volume indicatie gaat branden. Weet iemand of dit van invloed kan zijn op het slechte lopen op LPG?

XantiaPlus 0

17 jaar

Dan zou er een storing in moeten zitten.
Bij dit soort storingen zijn de injectoren verdacht en/of de lambdasonde.
Sel, ik denk eerlijk gezegd dat het resetten alleen bij de DGI installatie werkt.
Bij SGI denk ik dat de parameters vast liggen i.v.m. de injectoren.
Maar vaak reset de benzine comp zich en daar kijkt de gascomp weer naar en neemt de gegevens over.

primera p11 0

17 jaar

Afgelopen weekend de verdamper vervangen door een ander exemplaar. Auto leek in eerste instantie een stuk beter te lopen maar gaandeweg traden dezelfde problemen opnieuw weer op. Nog een keer het probleem: alleen op LPG!!! inhouden en slecht lopen (3 cilinders?) en diagnoselampje (check engine) gaat branden. Ik heb het idee dat het probleem bij koude motor kleiner/niet aanwezig is. Op de autobaan is het probleem nagenoeg niet waarneembaar. Het probleem treedt het meeste op bij lage toerentallen/optrekken en warme motor. Binnen de diverse fora heb ik een aantal zaken gelezen waarbij ik bedacht, he dat is bij mij ook het geval of dat heb ik ook gehad. Bijvoorbeeld dat het probleem zich lijkt voor te doen na het rijden van een stuk autobaan waarna afgewisseld wordt met stationair toerental/langzaam rijden.

Tijdens de afgelopen vakantie heeft zich een keer het volgende voorgedaan dat ook op een forum beschreven is: de kachelmotor ging snel achter elkaar wisselend op hoge en lage snelheid draaien.

Daarnaast bestaat nog steeds het vreemde gedrag van de LPG schakelaar: het schakelmechanisme lijkt normaal te verlopen maar het diagnoselampjge gedraagt zich vreemd. Bij starten met koude motor en in de LPG stand gaat het diagnoselampje de ene keer wel, dan weer niet en af en toe met tussenpozen branden. Ook is de intensiteit van het lampje zeer wisselend. Kunnen de beschreven voorvallen en het motorprobleem een relatie met elkaar hebben?

Ikzelf heb intussen het idee opgevat dat het aan het elektrisch systeem ligt. Morgen ga ik de min pool (inclusief massa) vervangen en eens kijken of dit van invloed is op de werking van het diagnoselampje van de LPG schakelaar. De reden hiervoor is dat ik ontdekt heb dat de massa kabel in behoorlijke mate corrosie vertoond.

Tot zover deze update.

XantiaPlus 0

17 jaar

Ook het vervangen van de min kabel van de accu en het verbeteren van de massa aansluiting van de ECU('s) heeft niet de gewenste resultaten opgeleverd. Morgen worden de SGI injectoren en de maf sensor vervangen.

XantiaPlus 0

17 jaar

Na het vervangen van de SGI injectoren lijken eindelijk alle problemen opgelost. De MAF sensor is uiteindelijk niet vervangen.

XantiaPlus 0

17 jaar

[quote=XantiaPlus]Na het vervangen van de SGI injectoren lijken eindelijk alle problemen opgelost. De MAF sensor is uiteindelijk niet vervangen.[/quote]
mooi dat het opgelost is.. MAF sensor.. ? MAP bedoel je zeker (Manifold Air Presure)..

sel 0

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Xantia of stel zelf een nieuwe vraag.