Citroën Berlingo: slecht stationair lopen

Bouwjaar: 1998

Hallo,

Ik heb een Citroen Berlingo 1.8i Multispace uit 1998 die op Benzine en gas (g3) rijdt.
nu loopt ie sinds een paar weken heel slecht stationair, hij stottert en hokt en de motor staat te dansen.

nu heb ik zelf (ben niet zo heel technisch :-) 4 nieuwe bougies geplaatst en ook voor de zekerheid een nieuwe set bougiekabels.

ik dacht eerst dat het aan de uitlaat lag want hij "puft" alsof de uitlaat lek is, ook die laten vervangen bij de kwikfit, maar dat was het dus ook niet.

nu heeft er iemand naar gekeken en die zegt dat zeer waarschijnlijk de kleppen gesteld moeten worden en misschien zelfs wel de kop gereviseerd moet worden (kosten +/- 2000 euro)

Maar ik twijfel daaraan gezien hij tijdens het rijden namelijk perfect loopt, hij houdt niet in, stottert niet, loopt als een zonnetje.....

Dus mijn vraag; kan het inderdaad aan de kleppen liggen? volgens een andere kennis kan dit namelijk niet aangezien hij dan ook beroerd zou moeten rijden, en dat doet ie dus niet....

Wie weet raad?

Alvast reuze bedankt

Jeroen

Jeroen5299

Geplaatst door Jeroen5299 , lid sinds 15 jaar geleden

11 Reacties

j.romijn PRO, 15 jaar geleden

misschien moeten de kleppen eens gesteld worden.

Jeroen5299, 15 jaar geleden

Hai John,

Als je mijn bericht goed gelezen had had je gelezen dat die optie al door iemand uitgesproken is, maar ik daaraan twijfel gezien hij tijdens het rijden helemaal geen problemen geeft.

Toch bedankt voor je meedenken!

Jeroen

j.romijn PRO, 15 jaar geleden

Ik had dat inderdaad gelezen maar bij lage toerentallen kunnen een of twee sluitende kleppen meer invloed hebben op hetgeen wat je hoort als wanneer je rijdt omdat dan de gasstromen veel sneller zijn en de ontstekingen elkaar veel sneller opvolgen.

Jeroen5299, 15 jaar geleden

ok, bedankt!

Jeroen5299, 15 jaar geleden

heb het probleem gevonden; 1 verbrande klep!

iedereen bedankt voor het meedenken!

Jeroen

aadkoolbergen, 15 jaar geleden

Voortaan even compressie meten met deze klacht. Storing meteen gevonden

j.romijn PRO, 15 jaar geleden

Aad,compressie meten heeft in deze situatie niet altijd zin omdat de meter zelf opgepompt word door de cilinder en de wijzer blijft staan. je moet juist kijken hoelang de druk in de cilinder blijft dus je moet zo'n zelfde meter hebben zonder afsluit klepje de zuiger met de hand op compressie zetten en dan kijken of de druk blijft.

sel, 15 jaar geleden

1 verbrande klep, wat moet er nu gebeuren? 1 klep vervangen? Of moet er nog meer gebeuren?

j.romijn PRO, 15 jaar geleden

Seloroy,je moet in ieder geval de andere kleppen controleren want het is zelden zo dat er maar een klep verbrand.

sel, 15 jaar geleden

stel dat er 2 kleppen verbrand zijn, is het dan een kwestie van vervangen van deze 2 kleppen, of moet er van alles en nog wat met die cylinderkop gebeuren?

j.romijn PRO, 15 jaar geleden

Seloroy, de zittingen waar de kleppen op sluiten moet je ook nakijken want die willen in de loop van de vele kilometers ook weg branden of slijten maar als die er goed uitzien hoef je die alleen te vervangen.Als de oude zittingen er wat rommelig uitzien moet je ze op de klep in slijpen met kleppenslijppasta

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Berlingo of stel zelf een nieuwe vraag.


Gesponsord

Met een groots assortiment in de beste auto-onderdelen, aanbiedingen en merken vind je altijd een optimale mix tussen A-merken en aanbiedingen. Voor iedere automobilist weet Carpardoo de juiste auto onderdelen of auto-accessoires te vinden.