Citroën C4: Storing 1e Lambdasensor verwarming

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Benzine, Motorcode: nfu, Motorinhoud (cc): 1587

Hallo allemaal.
Deze week kwam er een Citroén C4 met een storing op de 1e lambdasensor.
Een massa of plus sluiting op de verwarmingsdraden. Helaas even geen foutcode bij de hand.

Gezien de tellerstand van bijna 150.000km heb ik hier gelijk een nieuwe sensor in gedraaid, achteraf gezien niet helemaal goed.

Klant kwam weer terug met de zelfde storing.

Ik kwam er achter dat de massadraad van de lambdasensor totaal geen massa maakte. Dus heb ik deze zelf aan massa gelegd dmv een extra draad en een stekkeroogje.
Na meerdere keren te hebben gereden bleef de storing weg.

Maar helaas is ie ook weer terug gekomen.

Ik heb hem voor volgende week weer ingepland zodat ik verder kan zoeken.

Ik krijg 14v op de verwarmingsdraad als de motor loopt, ik heb niet gekeken wat de andere witte draad doet.
Zekering 10, naast de motor zou voor de lambdasensor moeten zijn en deze is heel en geeft zn stroom door.

Ik vermoed dat er ergens in de kabelboom wat mis gaat. Maar als ik dat wil controleren zal ik ruimte moeten maken en ook in de mantel moeten gaan snijden.

Iemand hier al eens last gehad van iets soortgelijks? Voordat ik heel die kabelboom los snij zou ik graag wat andere monteurs willen horen over dit probleem,,

Fearless2998

Geplaatst door Fearless2998 (0) PRO , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citroën C4? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

Siem Bijman (115) PRO, 5 jaar geleden

Meegemaakt dat er een lasnaad van de kat een hele kleine scheur had. Was met de rookmachine te vinden. Deze gaf ook een storing van de lambda. Misschien heb je er wat aan.

En anders toch de juiste foutcode opzoeken om wat meer duidelijkheid te krijgen over de storing.

Rene Roolvink (0) PRO, 5 jaar geleden

Beste .
Dat de door u veronderstelde " massadraad " aan de massa van de auto moet liggen is onjuist .
U meet aan de enne draad accuspanning en zegt dus dat de andere draad aan massa moet liggen .
Dit betekend dat de verwarming van de lambda sonde permanent zou werken .
Gelukkig is dat in de praktijk niet het geval .
De door u veronderstelde massa gaat namelijk naar de motor ECU , en deze ECU regeld door middel van deze draad de werking van de verwarming .
Dus snel weer verwijderen van de aangelegde massa .
Betreffende " massadraad " belast doormeten op onderbreking tussen de sonde en de ECU .
Mocht de " nieuwe " sonde al niet zijn overleden , en de gemeten draad is correct , zal het defect in de ECU gezocht moeten worden .
Bijgevoegd een VOORBEELD van een schema betreffende de bedrading van de verwarming ( 1350 , aansluiting 1 = plus , aansluiting 2 regeldraad )

Fearless2998 (0) PRO, 5 jaar geleden

Even voor de duidelijkheid.
De 4 draads lambda heeft 2 witte, een grijze en een zwarte draad.
2x wit voor de verwarming, waarvan op 1 draad netjes de boordspanning komt.
grijs, signaal..
en zwart massa, via de ecu dus. (en nu een extra draad aan de motor)
Die extra draad gaat er direct af, dat is een ding wat zeker is.
Ik wil die zwarte draad gaan volgen, maar zal eerst een goed schema moeten hebben. Dan meet ik hem door.
Ik heb een Bosch Kts systeem, hopelijk vind ik daar het schema in.

Een scheur in de kat lijkt mij niet het geval, omdat de foutcodes puur naar de verwarming van de lambda wijzen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën C4 of stel zelf een nieuwe vraag.