Weet iemand een mogelijke oplossing voor de volgende mtorstoring
P0170 mengselregeling defect
toerental o tpm
koelvloeistoftemp -40
Snelheid 0km/h
spruitstukdruk 0 mb
status mengselregeling onbepaald
REEDS UITGEVOERD:
Temperatuursensor vervangen ivm onlogiscge waarde -40
Update motormanagementcomputer
Motor inwendig gereinigd (geflushed) en daarna
olie ververst met dunne 0W30 olie ivm mogelijke slechte werking van hydr klepstoters.
Ondanks dit treedt de storing opnieuw op.
OPMERKING:
De wagen rijdt op LPG.
we hebben ook al meer auto's gehad met dezelfde storing onder de zelfde omstandigheden, deze auto's reden allemaal op LPG
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
heeft deze auto er ook last van als hij een tijdje op benzinne rijdt. ik heb een keer gehad dat de druksensor van het lpg op de verdamper stuk was. hoop dat je er wat aan heb
Welk merk gassysteem?
AG
p0710 is dus een mengelregelingstoring, het komt voor dat er één van de acht(4benz,4gas) verstuivers lekt zodat de motormanagement computer moet blijven terugregelen, en op een gegeven moment komt hij buiten zijn bereik en wordt de storing opgeslagen
De SGI injectoren van AG zijn het zwakste element van het systeem. Meestal kun je het herkennen door vage klachten over de prestaties op gas, zonder dat je daarbij een duidelijke oorzaak kunt aangeven. Nieuwe monteren en een drooggasfilter monteren is dan de oplossing.
Ik heb dit een keer megemaakt met een ag inst daar bleek verkeerde software in te ziten die een verkeerd voltage mete aan de temperatuur zender na een bezoek aan de fabrikant was dit in enkele minuten verholpen
18 jaar
wij hebben dit al een paar keer mee gemaakt en toen bleek de druk sensor op de verdamper de storing te veroorzaken
mvg
Citrofiel, op het Citroen forum staat een soortgelijke klacht, de oplossing die genoemd wordt is dezelfde als die van kaacit
AJB, bij de betreffende auto is de druksensor op de verdamper al vervangen maar nog is de storing niet verholpen.
Ook de LPG-injectoren zijn gecontroleerd en 100% lekvrij.
Is er al een oplossing voor dit probleem???
Heb ook zo'n auto bij mij in de garage staan met hetzelfde probleem, en de lpg boer beweert dat hij op benzine de computer al wegleert!!! En dat de storing dus in het benzinesysteem zit...
de p0170 is een storing die de computer opslaat zodra zij long term fuel trim (dus correctie op de mengselregeling) boven de 25% komt. dwz dat hij het mengsel niet goed op lambda1 kan krijgen en dus steeds zijn inspuiting aanpast. Totdat de aanpassing meer dan 25 procent is. dan geeft hij die storing.
Duidelijk moet zij of het probleem op benzine of op gas voorkomt. Dus lpg zekering eruit, resetten en op benzine laten rijden. De o170 komt na verloop van tijd, dus laat ruim een week rijden. Is hij op benzine goed, dan zitb het in de gasinstallatie. En anders natuurlijk in het benzinesysteem.
Meest voorkomend:
Gasinstallatie: druksensior verdamper, lpg injectoren (let op lpg computer updaten na verv. van injectoren), vacuumlekkage
Benzine/motorprobleem: Vasle lucht bij spruitstukpakking, egrpijp of vacuumslangen, slechte werking hydr stoters.
door dit lijstje goed en logisch bij langs te gaan zijn we er in alle voorkomende gevallen tot nu toe toch wel uitgekomen.
suc6
suc6
ik zou een nieuwe lmm proberen, div.keren meegemaakt dat deze code na ruim een week terug kwam en precies zoals je omschrijft de lt fuel trim buiten bereik.
wagen loopt/trekt nog goed, maar door de kleine afwijking van de lmm gaat de fuel trim buiten bereik.mvg Diko
Volgens mij zit er geen lmm op? Maar ik kan me vergissen... Maar ik heb de klant een week laten rijden op benzine en het probleem kwam weer terug, weet nu inmiddels dat het in het benzinesysteem zit. Hem nu de motor inwendig gereinigd, Maar ik heb wel een vraag of de Fuel Trim: Hoe kan ik die het beste aflezen? Bij welke toerental als ik die op 2000 toeren houd dan geeft ie al 33 procent aan, stationair 7 a 8%
Groetjen Patrick
je hebt short term fuel trim en long term fuel trim. De short term gaat op 0 bij contact af. De long term blijft staan. Als de short term constant een bepaalde afwijkingf geeft gaat dit over naar de long term, en als de long term bover de 25% komt dan geeft hij p0170.
Dus de long term is de belangrijkste waarde, want dat is de geleerde waarde. De short term trim komt daat nog (tijdelijk) bovenop.
Ok dat snap ik maar wat ik niet snap is dat de Long Term zo variabel is als ik gas geef dan verander die ook....
Maar heb de motor inwendig gereinigd met motorflush en daarna de olie ververst met 5w30 olie. De klant heeft inmiddels 800 km gereden en het lampje is in iedergeval nog niet aangegaan.... Dus laten we hopen dat het uit blijft......
Hij heeft het lang volgehouden maar de foutcode p0170 is toch teruggekomen.... Heb nu alle klepstoters vervangen verleden week maar kreeg vandaag telefoon dat het lampje weer is gaan branden...... Iemand nog ideetjes? Klant begint het nu echt vervelend te vinden...
Volgende is al gedaan...
Naar LPG specialist geweest, in eerste instantie druksensor vervangen maar heeft niet geholpen, en hun zeggen dat het niet aan het gassysteem ligt.
Heb ik alle vacuumleidingen gecontroleerd..
Heb voor inlaatlekkages gecontroleerd.
Heb motor inwendig gereinigd en olie ververst met 5w30 (lange tijd lampje uitgeweest)
Heb geprobeerd egr af te doppen is gelukt maar toen gaf hij weer een andere foutcode... (weet dus niet of het aan egr kan liggen)
Heb alle klepstoters vervangen. (helaas geen resultaat).
Kan het misschien zijn dat er verbrande kleppen in zitten die niet meer 100% afdichten????? Of hebben deze koppen er geen last van? Hij ongeveer 170000km gereden...
Hoor van jullie....
storingscode wordt gezet t.g.v het signaal van de lamba-sonde. zou deze eens kritisch bekijken op freqentie en amplitude. fuel- trim waarden zijn niet constant maar voor verschillende belasting gebieden.
J.E
in eerste instantie moet je een update mmc toepassen om het storingslampje minder vaak te laten oplichten
en dat ook alle fouten in de software er uit zijn
het probleem is dat de eobd wil gaan ingrijpen door teveel vervuiling maar doordat de mmc niets doet en te laat de computer in werking komt van het gasgebeuren heb je meteen al een storing in de wachtkamer zodra deze zelfde storing zich nog enkele keren voordoet gaat lampje mmc aan
citroen geeft zelf aan dat hier weinig tegen te doen valt dit is een telkens terugkerend ritueel bij iedere beurt het geheugen wissen zodat de klant zo min mogelijk hiermee geconfronteerd wordt
P0170 mengselregeling defect
toerental o tpm
koelvloeistoftemp -40
Snelheid 0km/h
spruitstukdruk 0 mb
status mengselregeling onbepaald
vraagje is de storing van de koelvloeistoftemp -40 al opgelost? je zegt de sensor te hebben vervangen maar wat geeft hij nu aan?
de fueltrimwaardes die je geeft vertellen mij dat er op toeren meer lucht aan de motor geleverd wordt (of te weinig brandstof) dan er door de luchthoeveelheidsmeter en de lambdasensor geregistreerd wordt.
e.v.t. mogelijke oorzaken: brandstofdruk/opbrengst te laag door, lhm vervuild/stuk, lek in de slang tussen het gasklephuis en de lhm.
betreft het bij deze motor een maf of een map-sensor, bij een map-sensor is de egr-werking ook erg gevoelig op de fueltrimwaarde.
de fueltrim kun je meten op gas en benzine afzonderlijk
groetjes Willem
e.v.t. mogelijke oorzaken: brandstofdruk/opbrengst te laag door, lhm vervuild/stuk, lek in de slang tussen het gasklephuis en de lhm.
betreft het bij deze motor een maf of een map-sensor, bij een map-sensor is de egr-werking ook erg gevoelig op de fueltrimwaarde.
moet zijn :
e.v.t. mogelijke oorzaken: brandstofdruk/opbrengst is te laag, lhm vervuild/stuk, lek in de slang tussen het gasklephuis en de lhm.
betreft het bij deze motor een maf of een map-sensor, bij een map-sensor is de egr-werking ook erg gevoelig op de fueltrimwaarde.
sorry
Het betreft hier een motor zonder luchtmassameter...... Zal de egr eens nakijken....
Kijk je telecodering eens na hoe de koelwater temp. sensor is ingeleerd. Probeer dit eventueel eens te veranderen. Heb je de motor EBE al eens nieuwe software gegeven?!
17 jaar
Wat bedoel je met telecodering???
Of er nieuwe software inzit weet ik ook niet... Er zijn blijkbaar weinig dealers hier in de buurt die echt met dit probleem te maken hebben gehad.....
't is natuurlijk altijd gissen, maar het lijkt me duidelijk als je koelwatersensor een verkeerde waarde aangeeft en je sensor is goed, dat er een ander probleem is.
Check iig even of je niet meer dan 1 koelwater sensor hebt. Degene met de groene stekker is voor de motor EBE. Kijk naar je waarden als je 'm loslegt (-40) en als je m kortsluit (hoge waarde of foutcode)
Telecodering is iets waar je dealer mee moet stoeien. Herprogrammering van de motor EBE kan wel eens effect hebben maar test eerst zelf het bovenstaande!!
17 jaar
Is er een zuurstofsensor achter de kat. aanwezig ? Controleer deze eens met een schoop.
Waneer deze pendelt tussen de 0.2 en 0.8 gaat het storingslampje na verloop van tijd branden.
Deze sensor moet een constante spanning van ongeveer 0.45 Volt geven.
Succes
We staan met onze handen in het haar. We hebben al voor de tweede maal beide lambdasensoren en zelfs de katalysator vervangen, Helaas zonder resultaat. er is geen update voor de computer beschikbaar dus dat houd ook al op..... Hebben inlaatspruitstuk gecontroleerd op lekkages ook die waren er geen...... Maandag komt de klant weer voor de zoveelste keer..... We weten het eigenlijk niet meer. Hebben trouwends ook de injectoren vervangen.... waar moet ik het nu in zoeken???? Ingeslagen kleppen misschien???? Defecte Computer????/
ff voor de duidelijk heid de temp sensor waarde van -40 is standaard bij deze storing.
dat is altijd zo bij de 0170 storing en is een softwarematige fout in de mm computer. Hier hoef je dus niets mee te doen als de temp sensor verder gewoon de juiste waarde geeft.
Er vanuitgaande dat de storing ALLEEN op LPG ontstaat (CHK DIT GOED OF DAT ZO IS!!!):
Is bij een auto met ag systeem bij ons in het verleden de stoiring altijd opgelost door:
druksensor verdamper te vervangen
injectoren te vervangen PLUS NOODZAKELIJKE UPDATE LPG computer!!!
chk wel eerst ff of de benzineinjectoren niet lekken
ook de aansluiting waar de lpg injectoren in het spruitsuk zitten dichten soms niet goed af waardoor je valse lucht krijgt.
suc 6
Halllo Citroen monteur..... Deze storing doet zich op benzine voor... We hebben de zekeringen van het gas eruitgehaald om te kijken of het probleem zich op lpg of benzine voordoet.... En dus op benzine..... Al na ongeveer 150km rijden.... De Benzine injectoren hebben we al vervangen en rondom de gasinjectoren hebben we het afgekit....Mocht hij idd valse lucht erlangs trekken.....
ok dat heb ik dan gemist sorry
De egr klep kun je omzeilen door er een plaatje tussen te doen. Ook een muntstukje van ik meen 1 of 2 eurocent past er precies in. LET OP boor er wel een klein ong3 mm gaatje in.
Ook de ringen van de benzine injectoren kunnen lekken, vooral als je ze vervangen hebt komt dat wel eens voor.
misschien ten overvloede maar de achterste lambdasensor en de kat hebben ABOLUUT GEEN invloed op de mengselregeling storing p0170
Zit er ook eenluchtpomp op de motor\
uit de waarden van de fuel trim blijkt dat hij verrijkt.
dat zou kunnen betekenen dat er teveel zuurstof wordt gemeten door de VOORSTE lambda
dat kan natuurlijk ook te maken hebben met een uitlaatspruitstuk pakking, of een lekkende klep van de luchtpomp (die zit op de kop) en laat lucht door naar het uitlaatspruitstuk.
Maar als ik de egr dicht maak , dan gaat er toch een foutcode zich voordoen.... Of is daar dat gaatje voor die je in het muntje moet boren?
inderdaad, met een klein gaatje erin gaat dat meestal gewoon goed
Hallo, Chris hier. Ik sta samen met Patje 8412 in de werkplaats en heb mij dus ook bezig gehouden met de C5 2.0 16v.
We hebben de auto gisteren weer terug gekregen om weer in het probleem te duiken.
Ik heb nogmaals de 1e lambda sonde vervangen en ben toen Co gaan meten, daaruit bleek dat deze stationair rond de 0.5 zit en bij 2500rpm rond de 2.0 tevens is er dan de bekende "rotte eieren" lucht (katalysator) te ruiken. Dit is dus te hoog. Maar als ik de wagen vervolgens volledig warm laat draaien (ongeveer 25 minuten) dan de de Co waarde stationair en op toeren perfect. (rotte eieren lucht is dan verdwenen) Wel heeft dan de mmc de P0170 storing weer opgeslagen als permanente storing.
We hebben nu dan ook de MAP sensor vernieuwd en voor de zekerheid de koolstof filter klep afgesloten en gekeken of de temp sensor de juiste waarde geeft omdat de motor dus in de opwarm fase een te rijk mengsel heeft. Helaas heeft dit ook weer niks geholpen en blijft de storing terug komen.
Morgen gaan we nogmaals controleren of de werking van lambda sondes en katalysator correct zijn en vergelijken met een andere C5 uit de bedrijfsvooraad. Helaas hebben we er weinig vertrouwen in dat dit het probleem alsnog kan zijn en blijft er voor ons alleen nog maar de mmc over die de storing kan geven maar waarom dan alleen in de opwarm fase?????
Wii weten ons eigenlijk geen raad meer...
Gr Chris en Patje
Oh ja EGR dichtmaken heeft niet geholpen..... Kwam trouwens een foutcode in naar voren van die egr.... Dus hebben het muntstukje er maar weer uit gehaald///
Lijkt er dus op dat de motor veel te rijk loopt onder 'normale' omstandigheden. Als de motor een storing geeft gaat ie toch in een soort noodloop en zal daardoor het mengsel wel verarmen. Daardoor zal het co zakken. Toch niet stiekem de temp. sensor? Stekker loshalen en kijken welke waarde hij geeft bij losgenomen stekker (-40 en kortgesloten contacten +heel veel)
Ik weet niet uit m'n hoofd hoeveel temp. sensoren deze motor heeft, maar je moet bij motorstoringen in psa motoren altijd de GROENE temp. sensor hebben, dus niet een blauwe of bruine. Temp. sensor lijkt me makkelijker en goedkoper dan lambda sensoren en katalysatoren...
16 jaar
We hebben met diagnose kast gekeken en dan zie je de temp netjes oplopen.... dus hij geeft geen verkeerde waardes aan.....
miss staat hier nog nuttige info in
http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.ph...
16 jaar
Hallo,
heb anderhalf jaar met soortgelijk probleem geworsteld met C5 op LPG en vervanging van allerlei mogelijke onderdelen; uiteindelijk via garagebedrijf Nieuwenhuis in Hoogeveen problemen opgelost; rijd sinds jaar inmiddels probleemloos ; wellicht handig eens kontakt op te nemen met dit bedrijf voor advies (0522441582)
16 jaar
Hallo awk particulier.... weet je wat ze dan gedaan hebben..... Zit namelijk nog steeds met het probleem
Hallo Patrick, nee helaas ontbreekt mij zelf de technische know-how, maar ik weet wel hoe frustrerend het kan zijn. Vandaar mijn reactie en suggestie om zelf met garage kontakt op te nemen die mij van probleem heeft afgeholpen. Succes gewenst !
16 jaar
Hallo Patrick
Ik weet niet of het probleem is opgelost. Maar ik heb van de week ergens op internet gelezen over foutcode p0170. Men heeft aan de auto al van alles uitgeprobeerd. Maar later bleek het niet goed mechanisch funktioneren van een afsluitklep van een absorptievat. Bleek later dat valse lucht werd veroorzaakt door een niet goed funktionerende afsluitklep. Men kreeg ook waarden van + 25% en - 25%.
Misschien heb je hier iets aan.
Chris
16 jaar
Als het goed is zijn we er uit.... We hebben nu de gasinjectoren vervangen en de fuel trim is nu beduidend lager..... hij variareert nu rond de 1%
Groetjes Patrick
hallo patrick
Geweldig dat je het probleem hebt kunnen oplossen. Gezien het probleempje zich voordoet op benzine en jullie de gasinjectoren vervangen hebben mag ik aannemen dat er valselucht werd aangezogen via de gasinjectoren.
Chris
16 jaar
nee, dat niet.... Hebben eerst egr vervangen egr pijp goed afgedicht.... Die trok valse lucht.... hebben ook nog twee originele lambdasondes gemonteerd omdat imitatie lambdas te langzaam reageren. Toen ben ik gaan rijden op gas en benzine en heb toen de short en longterm op benzine en op gas met elkaar vergeleken en zag een duidelijk verschil op gas ten opzichte van benzine .... Kon er maar een ding nog zijn en dat zijn vier niet goed functionerende injectoren.... Die zijn inmiddels vervangen en short en long term op benzine en gas zijn nu vrijwel gelijk........
Hallo patrick
Bedankt voor de uitleg. Is toch wel handig voor anderen die soort gelijke problemen hebben. Dus op Benzine waarschijnlijk valse lucht via egr component.
groetjes Chris
16 jaar
Het probleem is uiteindelijk opgelost door de lpg injectoren te laten vervangen. Het blijkt dat de lpg computer z'n foute waarde door die slechte injectoren terug leert naar de motormanagment computer. Vandaar dat hij dus ook problemen gaf op benzine.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën C5 of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar