Mijn C5 geeft herhaaldelijk Storing Uitlaatgas op display. Het probleem is niet geconstateerd op benzine. Maar is eenmaal de storing gesignaleerd, dan draait de motor zowel op benzine als LPG onregelmatig (vooral rond 80 km/u). Ook stationair vertoont hij af en toe kuren. De dealer heeft bougies vervangen. De achterste lambda-sonde gaf volgens de monteur een te lage waarde (stortte plotseling in), wat zou kunnen duiden op kapotte katalysator. Op benzine liep de motor de afgelopen dagen echter prima. Flink doorgeblazen, omdat vervuiling van de EGR een rol zou kunnen spelen. Toen maar weer eens LPG (AG installatie) geprobeerd en binnen een uur was het mis. Wat is de oplossing? Trouwens ergerlijk dat je de computer niet zelf kunt resetten, want alleen dat al zou ergernis schelen.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Lijkt er toch op dat de gasinstallatie het probleem veroorzaakt.
Vermoedelijk te arm/rijk.
Bij het uitlezen moeten ze ook een fout hebben kunnen uitlezen,wat was deze.?
Oiram
Sorry voor vertraagde reactie. Foutmelding bij dealer zegt inderdaad iets over het mengsel. Woensdag is de MAP-sensor vervangen. Daarna 170 kilometer zonder storing gereden, maar nog steeds niet soepel bij lage snelheden. Daarna keerde de storing terug. Morgen weer naar de garage. Hoorde onderweg dat een poreus vacuümslangetje ook dergelijke storingen kan veroorzaken, of geoxideerde stekkers die injector-informatie moeten doorgeven aan de computer. Ben benieuwd wat ze morgen allemaal weer gaan knutselen voor 69 euro per uur. Bedankt voor de reactie.
18 jaar
Vandaag is 2,5 uur naar de oorzaak van de storing gezocht. Er kwam een circuitonderbreking van de luchtpomp naar voren. Bleek niet te traceren. Uiteindelijk werd gebeld naar AG, de leverancier van de LPG-installatie. Daar werd gezegd dat de injectoren waarschijnlijk lekken. Klaar was Kees, rekeningetje erbij van 243 euro aan onderzoekskosten (inclusief nieuwe MAP-sensor, die niet kapot was) en een offerte voor vervanging van de injectoren van 700 euro.
En dat terwijl de aangedragen oplossing helemaal niet waarschijnlijk is. De auto vertoont zowel op gas als benzine hetzelfde hortende rijgedrag rond de 2000 toeren. Ik stel mij voor dat lekkende injectoren ook en vooral stationair draaiend een onevenwichtig beeld moeten geven, maar hij draait stabiel stationair. Bovendien trad vandaag de Storing Uitlaatgas ook op, terwijl ik - net weg uit de garage - op benzine reed.
Ik word niet snel boos hoor en ik kan me best voorstellen dat het lastig is, maar dit wordt me te gortig.
18 jaar
Update Storing Uitlaatgas: de storing is pakweg 400 kilometer weggebleven, maar toen floepte hij er weer in. Wordt nu wel buitengewoon lastig. Ben best bereid aan te nemen dat het probleem in de gasinjectoren zit, maar hoe verklaar je dan dat de storing ook optreedt op benzine? Vandaag 150 kilometer comfortabel op LPG gereden, maar op de terugweg begon hij schokkerig te draaien. Niet overduidelijk, maar merkbaar. Ik verwachtte de terugkeer van de storing toen al, maar het duurde nog ruim 100 kilometer. Het is steeds gebeurd bij lager snelheden zo rond de 80 kilometer per uur. Het idee van een poreus vacuumslangetje, lijkt ook minder waarschijnlijk geworden, aangezien je dan niet zou verwachten dat het pas na enkele honderden kilometers optreedt. De situatie is rampzalig want ik blijf natuurlijk geen geld over de balk smijten. En kennelijk is er ook op dit forum niemand die de oplossing weet.
17 jaar
@Naaraat,
dit probleem doet me heel erg denken aan hetzelfde probleem dat een vriend van me heeft, ook met een C5, volgens mij zelfde bouwjaar en specs. Bij zijn auto blijft het probleem ook steeds terugkeren, hoe de garage ook zoekt naar een oplossing. En hij had bij aankoop wel garantie, dus dit probleem wil hij opgelost hebben...
17 jaar
Dit is een idd een probleem wat bijna niet weg te krijgen is.
Idd het vervangen van de injectoren wil het probleem nog weleens oplossen.
Vaak word dan ook de lpg computer ge update.
Maar als ze lekken merk je dat wel degelijk als je op benzine rijd, immers ze lekken.
Maar het schokkerige rijgedrag in lage toerentallen hoort gewoon bij deze auto.
Gasgeven en gas loslaten geeft een schok.
Het word wel minder met nieuwe injectoren.
Maar het blijft een probleem auto op gas.
Latere bouwjaren waren beter.
Kijk ook nog even op de autoweek site bij mijn review, daar staan gebruikers ervaringen van deze auto en daar komt dit probleem veel voor.
17 jaar
Tja, een Citroën en dan ook nog op gas.......Als de mensen nu eens een auto kochten met hun verstand ipv met hun hart, misschien houdt dat merk dan op te bestaan, scheelt weer een hoop probleem topics!
17 jaar
Nou,niet te negatief zijn over citroen.
De franse autos kunnen tenminste nog op gas lopen en dat is in deze dure tijden wel een pluspunt en aan comfort kan de rest nog een puntje zuigen.
Maar de elektronica is en blijft een zorgenkindje en dat zal alleen maar erger worden denk ik.
17 jaar
moet je is bij Volkswagen kijken Bob...
17 jaar
Hallo Partick,
Ik heb ook een C5 en had toen ik hem kocht ook problemen met het rijden op gas. (AG INSTALLATIE) Sterk inhouden en ook de service melding van storing in het uitlaatgassysteem. Mijn dealer heeft zich ook rot gezocht en kosten gemaakt o.a. nieuwe Lamdasonde. Uit eindelijk bleek het de gasdruk sensor/regelaar te zjin een onderdeel van ca. 70.00. Misschien is dit ook bij jou het probleem. Nu rijdt de wagen al tijden als een zonnetje op gas. Geen vermogens verlies. Gewoon perfect.
Ik zie, dat je in Zwolle woont. Ik heb het probleem laten verhelpen door Thalens Citroen dealer in Hoogeveen. Zij weten ook van gas het e.e.a.
Succes.
Groet,
17 jaar
Bob, ik rijdt al meer dan dertig jaar citroen op lpg. Ik durf dus te zeggen Bob je kletst uit je nek.
Druksensor is idd een veel voorkomende kwaal, welke eenvoudig te constateren is door een AG-dealer. Wat ook vaak storing oplevert is de afdichting van de EGR-pijp aan de linkerzijde(vanuit bestuurderspositie)van het inlaatspruitstuk. Spuit hier bij draaiende motor remmenreiniger op, verandert het toerental is dat iig een oorzaak. Tenslotte schijnen de 1.8 16v motoren in de C5 gevoelig te zijn voor de kwaliteit van de olie. Ook dit levert storingen van voornoemde aard. Diezelfde motoren liggen ook in de Picasso, 406 en 407, maar daar zijn de problemen met klepstoters en olie vooralsnog niet bekend.
Liefde maakt blind........gezien de probleemtopics zal ik mijn vingers niet branden aan autogas en zeker niet aan een Citroen (op autogas). Kijk nou eens wat een echte specialist als Hakeem zegt, de 1.8 16v motoren in de C5 zijn gevoelig voor de kwaliteit van de olie en kunnen zelfs al een oorzaak zijn van voornoemde problemen. Maar rij gerust door hoor de komende 30 jaar, ik hou je niet tegen...
17 jaar
[quote=Bob1332]Liefde maakt blind........gezien de probleemtopics zal ik mijn vingers niet branden aan autogas en zeker niet aan een Citroen (op autogas). Kijk nou eens wat een echte specialist als Hakeem zegt, de 1.8 16v motoren in de C5 zijn gevoelig voor de kwaliteit van de olie en kunnen zelfs al een oorzaak zijn van voornoemde problemen. Maar rij gerust door hoor de komende 30 jaar, ik hou je niet tegen...[/quote]
Duidelijk geen auto kenner...
Ik heb ook een C5 op LPG en word wel een beetje simpel van al die lui die maar zitten te zeuren over LPG. Ik rij nu ook zo'n 25 jaar op LPG en ben er gewoon heel tevreden over. Heb met allerlei merken op LPG gereden en de ervaringen waren wisselend. Ik weet nu ook wel dat ik waarschijnlijk meer storingen heb dan iemand die op benzine of diesel rijd.
Dan nog zou ik niet willen ruilen. Diesels blijven voor mij lawaaierige, slome bakken(zullen ze bij Audi anders over denken) en benzine is geen optie. Ik weet ook wel zeker dat ik de voordeligste oplossing heb gekozen. En dan reken ik ook de afschrijving en het (meerdere) onderhoud mee.
Het begon al eind jaren 80 met een Chevrolet Impala. Lekker tanken voor nog geen 30 cent per liter en gaan. Maar toen waren de emissie eisen wel wat soepeler en daar zit nu dan ook het probleem. De huidige emissie eisen zijn aanmerkelijk strenger geworden en maar weinig merken zien er brood in. Het is gewoon een te kleine markt.
"Op gas moet je koken"; wat heb ik dat vaak gehoord. Nou heb ik jarenlang garantiezaken afgehandeld van technische machines en weet ik wel een beetje hoe het werkt. Tegenwoordig bestaan er namelijk nog maar weinig vakmensen en kun je beter spreken over onderdeelvervangers. Zo haperde onlangs de richtingaanwijzer van mijn Citroen en ik dacht dat het wel een goed idee zou zijn om dan maar eens bij de echte dealer langs te gaan. Deze begon gelijk over het vervangen van de gehele unit en het hele geintje zou al snel 400 euro gaan kosten. Ik heb vriendelijk bedankt en een busje contactspray van 7,95 euro aangeschaft en een beetje in de unit gespoten. Probleem opgelost.
Tja, wie is nou de autokenner?!
17 jaar
Het grootste probleem met gas is dat weinig garagisten er iets van kennen. Ook zijn er vele installateurs geweest die niet voldoen op de hoogte waren van het niet monteren van de gevolgen van het monteren van een mengstuk op een benzineinjectie motor.
Een heleboel merken beginnen er niet meer aan omdat de emissie eisen zo krap geworden zijn.
Het loopt tegenwoordig allemaal op een zo arm mengsel, dat het op benzine vaak al niet echt mooi meer loopt.
Daarbij moeten moderne motoren snel op bedrijfstemperatuur zijn, dus worden vaak lichte materialen gebruikt die snel opwarmen.
Deze materialen kunnen niet tegen de hoge verbrandings temperaturen van gas en de schraalheid ervan.
Waardoor een fabrikant het gas inbouwen ten sterkste afraad of de garantie laat vervallen.
Je zult altijd voor en tegenstanders houden, maar een feit blijft dat het een installatie is die er bijkomt en waar zeker weleens wat aan stuk gaat.
En vaak kost het dan goed geld, of je word van het kastje naar de muur gestuurd.
Ik heb ook autos op gas gereden waar ik op leeggelopen ben.
Als je gas wilt rijden moet je een paar dingen in acht nemen.
Neem in ieder geval niet de lichtste motor, alles word thermisch veel zwaarder belast op gas.
Liever een 2 liter dan een een 1.6.
1.6 lijkt zuiniger, maar je moet harder trappen voor een aardige versnelling waardoor het verschil in verbruik kleiner word en op gas is het ondanks vloeibare injectie nog steeds merkbaar.
Gas levert nou eenmaal minder energie, dus minder vermogen.
Zoek een auto met stabiele elektronika, is het dat op benzine al niet dan is het op gas vaak een drama.
Gas is immers een volgsysteem.
Wat ook belangrijk is is of de installatie met een beetje zorg in gebouwd is, want daar gaat het ook vaak verkeerd.
Bedrading die her en der over het motorblok ligt heb ik nog vaak genoeg gezien met alle mogelijke storingen vandien.
En mensen gaan met een gasstoring naar de dealer, dat is vaak de grootste fout die men maakt.
De dealer maakt er een potje van en klant is een klap met geld kwijt en probleem niet opgelost.
De goede dealers daar gelaten, zijn er heus wel die ook bekend zijn met gas.
Maar toch vaak is de gasboer de man die er verstand van heeft en uitleesapparatuur heeft.
En koop een auto op gas met een relatief lage km stand, meer dan 200.000km op gas levert niet een grote besparing als je de kop moet laten reviseren voor 1000 a 1500 euro.
Of je moet er weer langer mee doorrijden.
Kijk een diesel is bij 2 ton nog lang niet op, en is gewoon bedrijfszekerder.
Maar ook pas aantrekkelijk vanaf een 25.000km.
17 jaar
Ook ik heb een C5 2.0 16V Break uit 2002 met G3 installatie van AG.
Sind enige tijd krijg ik "Storing uitlaatgas" in beeld.
Naar de garage geweest en uitgelezen. Er kwamen diverse storingen naar voren, maar degene die het meest opviel was een kortsluiting bij cilinder 2.
Na deze storing zijn zowel de bougies als de bobine vervangen.
Computer weer uitgelezen en gereset.
De storing was weg.............................dacht ik.
Na een paar kilometer weer dezelfde storing.
Ik ben toen een week op benzine gaan rijden, maar ook op benzine krijg ik dezelfde melding"Storing uitlaatgas" en soms "Storing katalysator"
En dan begint hij te stinken en zeer beroerd te lopen en soms op 3 poten. Veel schokken tijdens rijden.
Wie kan mij een oplossing aandragen?
17 jaar
Als eerste lambdasonde en daarna stappenmotor proberen. Zij de uitlaatgassen gemeten?
17 jaar
Oke Mcitr.
Ja de uitlaatgassen zijn gemeten.
Behoorlijk hoge uitstoot.
Bedankt voor je reactie
17 jaar
?
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën C5 of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar