close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Citroën C5: stotterende c5 bij 2750 toeren/85km/h.

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0 16v

het probleem met mijn c5 break is : als ik ongeveer 85 km/h rijd, dan schokt de auto telkens even, als ik het toerental van 2750/2800 tr/pm aanhoud dan gebeurt dit telkens met korte tussenpozen van enkele minuten,

met de airco aan, is het bijna niet meer waarneembaar.
mijn dealer heeft al de bobine -stappenmotor-bougies vervangen. ook is de motor gereinigd met forté reinigingsmiddel.

de auto rijd verders perfect, loopt erg mooi stationair , geen andere afwijkingen tijdens het rijden behalve het bovengenoemde.

weet iemand wat het zou kunnen zijn?

Geplaatst door

zwevend tapijtje (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Is de EGR klep ook gereinigd?

martijn v o 0

16 jaar

nee, ik heb het wel gemeld bij de dealer, omdat ik er al veel over gelezen had, maar die zei dat hun dat nog nooit meegemaakt hadden dat het daaraan zou kunnen liggen, ?

wat zou er dan gereinigd moeten worden eigenlijk, en wat is dat precies, zo'n egr klep, wat doet ie, en waar zit ie ongeveer?

en zou dat dan de oplossing kunnen zijn?

Wat is EGR: EGR staat voor Exhaust Gas Recirculation (Uitlaatgas recirculatie)

Wat doet ie: De EGR-klep zorgt voor het terugvoeren van de uitlaatgassen in de cilinders.
Voordeel : minder NOx-uitstoot (ivm lagere verbrandingstemperatuur). Dit doordat de cilinder deels wordt gevuld met uitlaatgas en er hierdoor minde lucht in komt is er een totaal lagere temp.
Nadeel : minder motorvermogen.

Waar zit ie: Hij zit tussengebouwd tussen de uitlaat en de inlaat van je motor.

Het schoonmaken is redelijk goed te doen maar vergt wel wat tijd. Je moet de EGR klep uitbouwen en het pijpstuk tussen de klep in de inlaat ook demonteren. Deze onderdelen zijn vaak besmeurd met zwarte slurry. Met een remmenreiniger is het goed schoon te krijgen.

De EGR kan extra vervuild raken door:
1- het rijden van korte stukken
2- Het niet juist afgesteld staan van de motor
3- het tanken van niet schone brandstof.

Heb je een HPI motor of een gewone benzine?
De HPI's schijnen normaliter een hik te hebben wat veroorzaakt wordt door het motormanagement. Schijnt niet teveel aan te doen te zijn.

Ik zou derhalve zelf de EGR klep en toebehoren schoonmaken en vervolgens een aantal malen BP ultimate 98 tanken en kijken of het dan weggaat of minder wordt.

Laat het even weten!

Groet,
Martijn

martijn v o 0

16 jaar

oke, dat is een heel duidelijk verhaal, dank je, ik zal het nogmaals voorleggen aan mijn dealer,
het is overigens geen hpi motor, maar de normale 2.0 138 pk versie.

ik houd je op de hoogte, alvast bedankt, groeten peter.

Speciaal voor de citroen c5 bestaat er ook een site
www.c5club.nl misschien ook de moeite waard.
Groet,
Martijn

martijn v o 0

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën C5 of stel zelf een nieuwe vraag.