Na een erg diepe kuil kreeg ik een melding ‘roetfilter verstopt’. Citroenspecialist heeft roetfilter, drukverschilsensor en de Adblue injector vervangen, . Melding ‘kans op verstopping roetfilter’ bleef echter onregelmatig terugkomen maar verdwijnt ook vrijwel direct. Soms met een interval van 1.000 km, soms met nog geen 50 km. Computer van de auto is door een officiële Citroendealer geupdated. Daarbij bleek dat de eolyspomp een tijdje stil gestaan had (geen reset gehad toen de adblue tank vervangen werd km stand 110K). Dat laatste kan natuurlijk goed de verstopping van het roetfilter veroorzaakt hebben, misschien was de kuil dan de spreekwoordelijke druppel.
Remedie voor de melding volgens de gebruiksaanwijzing van Citroen, 5 minuten harder rijden dan 50 km, dat doe ik met grote regelmaat.
De Citroenspecialist die de onderdelen vervangen heeft ‘weet het niet meer’ en hoopte dat verbreding van de bandbreedte drukverschilsensor misschien soelaas kon bieden. Maar niemand die dit kan. Een nog rigoureuzere oplossing: gaten in het inwendige van het roetfilter slaan maar dan moet de emissieklasse via de RDW aangepast worden. Vind ik geen oplossing.
De Lexia computer van de officiële Citroendealer geeft de melding P2463 00, de verdachte delen die bij de melding horen zijn de drukverschilsensor, het roetfilter, de additiefinstallatie (eolys), voorkatalysator en katalysator deNOx. Die laatste 2 zijn nog niet gecontroleerd, de rest is al vervangen.
Omdat de melding tot op heden elke keer snel uit zich zelf verdwijnt en als het lampje service blijft branden gaat dit na een keer stil zetten van de motor ook weer weg is het euvel natuurlijk niet wereldschokkend maar ik zou het toch graag elimineren. Is er iemand die het probleem herkent en wellicht een oplossing weet?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Zonder de actuele meetwaarden van de diverse componenten van het roetfilter is het lastig zo een diagnose te stellen. Originele onderdelen gemonteerd? Volgensmij haal je ook 2 dingen door elkaar, je zegt dat de ad-blue tank is vervangen en er geen reset van de eolysunit is gedaan. Dit zijn 2 verschillende systemen. Wanneer de eolys-tank/pomp wordt vervangen moet deze van software worden voorzien en gereset/ingeleerd. Kans is aanwezig dat dit tankje defect is.
Dank Harry voor je reactie. Het roetfilter is een origineel de sensor was eerst een van Hella maar die is vervangen door een Bosch, daar verwachtte de citroenspecialist van dat dat het euvel kon zijn. de verstuivers zijn ook vervangen op aanraden van de specialist, ook dat zijn de originele. De adblue tank was garantiewerk. Een voor mij bekende tuner heeft vastgesteld dat er geen verbruik van eolys was. daarop naar dealer geweest en die gaf aan dat bij het vervangen van de adblue tank abusievelijk vergeten wat de eolyspomp te reactiveren. Het zijn inderdaad 2 systemen maar de dealer deed het voorkomen alsof ze invloed op elkaar hebben en dat bij vervanging van de adblue het eolyssysteem ook gereactiveerd moet worden. Ging mijn pet een beetje te boven maar ik heb wel vertrouwen in die dealer, ik kocht er in de afgelopen 40 jaar 12 nieuwe auto's. inmiddels verhuisd naar de andere kant van het land dus daar een nieuwe garage gezocht. Je hebt het over actuele meetwaarden van de componenten die horen bij het roetfilter, hoe krijg ik die boven water, kan een Lexia dat?
1 maand
De pijpjes waar de slangetjes aan zitten zijn schoon.
zijn doorgeblazen, 2 richtingen op, het roetfilter in en de andere kant op, op het 'oog' geen weerstand van betekenis
1 maand
inmiddels is de thermostaat (het hele huis, is een servo in plastic verpakt) ook vervangen, men dacht dat de motortemperatuur te laag bleef, roetfilter is nog een keer gereinigd ,bij het demonteren scheurde de leiding af waar de rubberen slangetjes op aangesloten zijn. die (RVS) leiding leek bij de knelkoppeling een scheurtje te hebben, wellicht dat een vals vacuum of overdruk in dat systeem elke keer de melding zou hebben veroorzaakt. inmiddels 1000 km verder, nog geen melding gehad. fingers crossed.
3 weken
Grote kans.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën C5 of stel zelf een nieuwe vraag.
1 maand