Werkzaamheden aan saxo 1.4i uit 1996 van een kennis van mij.
Onderstaand verhaal is vrij uitgebreid, ik ben er tot nu toe ook enkele weken 's weekends met de auto bezig geweest, maar kan de oplossing niet vinden
Problemen: Auto stottert soms, reageert soms niet op het gaspedaal en slaat dan af indien het koppelingspedaal ingedrukt wordt. Ook de snelheidsmeter slaat dan na enkele seconden af, terwijl de auto blijft rollen. Starten lukt daarna prima, er kan weer verder worden gereden. Soms is het nodig met ingedrukte koppeling om het gas even heel diep in te trappen. Daarna kan meestal enkele kilometers probleemloos gereden worden. Ook lekt de auto olie, maar dit doet hij volgens de eigenaar al langer.
Volgens de eigenaar is het probleem tegelijkertijd begonnen met het probleem dat er op de radio alleen nog maar ruis te horen is. De cd doet het echter prima
- Er zijn een maand geleden werkzaamheden aan de auto verricht voordat ik de auto bekeek, oa. is de accu vervangen. De auto heeft een jaar stilgestaan, rijdt nu net weer een maand.
Wat ik gedaan heb:
- Massapunten schoongemaakt
- Accupolen gereinigd
- 5V draad van stekker MAP sensor op een goede manier gerepareerd (was onprofessioneel gerepareerd met plakband)
- Luchtfilter vervangen (oude was zwart en zat onder de olie). Luchtfilterhuis gereinigd.
- Brandstoffilter vervangen (oude open gemaakt, was behoorlijk zwart)
- Brandstofreiniger aan de 1/4 volle benzinetank toegevoegd.
- Stappenmotor van de stationaire luchtregeling en luchtklep schoongemaakt
- De meeste sensoren en bobine nagemeten volgens informatie op Autodata. Alle lijken een goede waarde te geven. Volgende sensoren niet gemeten omdat ik niet kon vinden hoe ik die meten moest: MAP sensor, lambda sonde, gaskleppositiesensor, klopsensor (kon ik niet vinden) en oliedruksensor. Ook zit er op het gasklephuis een soort schakelaar waarvan ik geen idee heb hoe hij werkt.
- Bougies vervangen (zat op bougie 3 en 4 heel veel grijze kool op)
- Bougiekabels vervangen (aansluitingen in de kappen waren behoorlijk roestig)
- Aansluitpunten op bobine (zowel primair als secundair) alsmede de aansluitstekker schoongemaakt, op 1 pool zat corrosie.
- benzineafsluitschakelaar kortgesloten (was een tip van de ANWB wegenwacht)
- Radiateur vervangen, was nl. iets lek. Ook thermoschakelaar meevervangen.
- Alle stekkers, aansluitingen van sensoren, ECU, etc. nagekeken en schoongemaakt waar nodig. Ook zekeringkast in motorruimte nagekeken.
- Distributieriem lijkt genoeg spanning op te staan. Het lijkt er niet op dat deze is versprongen. Wel is deze in een slechte staat, geadviseerd dat deze zo snel mogelijk vervangen dient te worden.
Daarna ben ik naar de citroen garage gereden, er heeft een monteur erin gereden. Het Injectierelais (dubbelrelais) vervangen, oude stond bol. Volgens de monteur werd geen storing opgeslagen, daarom was het niet nodig de auto uit te lezen. Daarna enkele tips meegekregen om het probleem te vinden, wat ook gedaan is:
- Carkit en alarm incl. bedrading verwijderd, alle bedrading hersteld.
- Alle zekeringen bekeken op corrosie, niets gevonden.
Ook vond de monteur het vreemd dat bij het afslaan van de motor na enkele seconden ook de kilometerteller naar 0 sprong, terwijl de auto bleef rollen. Volgens hem moest ik het zoeken ergens in de electrische bedrading vanaf de accu, naar de zekeringenkast, dashboard, contactslot. etc. We hebben tijdens een proefrit gerammeld aan het contactslot en aan de zekeringenkast, maar de auto bleef toen gewoon rijden.
---------------------
Ik heb geen idee wat ik nu moet doen. Zowiezo hangt er bij de dynamo een losse stekker (volgens mij groen) met volgens mij 2 groene draden. Ik dacht eerst dat deze was om de auto met een lampje uit te lezen, maar dit durf ik niet aangezien ik niet zeker weet of dit een uitleesstekker is. Ook vind ik het vreemd dat het injectierelais bol stond en de radio niets ontvangt. Dit komt niet uit het niets. Misschien is het mogelijk dat een vonk van de oude rotte bougiekabel in het boordnet terecht kwam?? Dit omdat het draadje van de onprofessioneel gerepareerde MAP stekker in de buurt kwam van deze bougiekabel? Ik heb de radio nog niet in een andere auto geprobeerd. Wel heb ik een draad gebruikt als antenne, maar geen ontvangst. Ook staat de auto niet bij mij in de buurt, zodat ik er alleen 's weekends aan kan werken.
Ook loopt er een soort vacuumslang vanaf het zwarte inlaatkastje naar het rechter spatscherm, naast de MAP sensor. Deze kan ik soms aanzuigen, soms niet. Ook heb ik gemerkt als ik deze slang eraf haal en aan de motorzijde mijn vinger op het gaatje houdt, dat de motor soms afslaat. Ook als de motor stationair loopt (en koud was) sloeg de motor af toen ik de stekker van de MAP sensor er af haalde. Laatst toen de motor warm was en stationair liep, sloeg de motor niet af toen ik de stekker van de MAP sensor los haalde.
Aan de rechter zijkant van het blok, bij het thermostaathuis zitten 2 sensoren. 1 = koelvloeistof, deze is ok, de andere heb ik geen idee wat het is, deze geeft geen waarde, is dit een oliedrukschakelaar?? Of is dit een temperatuursensor die kapot is? Wat doet deze sensor? In het dashboard zit overigens geen temperatuurmeter.
De eigenaar kwam gisteren met het verhaal dat de auto op dit moment veel minder zuinig rijdt dan voorheen. nu ca. 400km op een volle benzine tank, voorheen kon er soms wel tot 700km op een volle tank worden gereden.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
afslaan daar is een update m.m.c. voor geweest in het verleden
inhouden juiste type bougie gemonteerd met juiste afstelling???
klepspeling goed ??? ook wil het monopointhuis problemen geven vooral de weerstandbanen van gasklepstand
waardoor sterk inhouden bij optrekken
controleer de weerstand van temp sensor koud en warm of laat dat controleren op juiste werking bij een dealer
controleer de hc waarde op een viergastester te hoog slechte verbranding
Bedankt voor de tips. Bougies zijn volgens de groothandel de goede, afstelling was volgens hen niet nodig. De motor loopt hiermee beter. Klepspeling heb ik niet gecontroleerd, dit heb ik nog nooit gedaan, ik heb nl. zelf geen autotechnische opleiding gevolgd, het is een hobby van mij wat ik al jaren met veel plezier doe.
Het probleem is met de auto, dat hij vaak wel goed rijdt zonder inhouden, heb er laatst 80km snelweg en lokale wegen mee gereden zonder problemen. De volgende dag begon de auto weer met inhouden, stotteren en afslaan. Na de motor opnieuw gestart te hebben met een flinke dot gas was dit weer enkele kilometers over, voordat de auto weer vreemd begon te doen.
Temperatuursensor die in het thermostaathuis lijkt de goede waarden te geven. Voor de zekerheid ga ik dit komen weekend nogmaals testen, dan in een bak met water met verschillende temperaturen. Er zit een sensor naast (in het blok) die geen waarde aangeeft. zou deze kapot kunnen zijn? Of hoort dit zo en is dit een thermoschakelaar? In het dashboard zit nl. geen temperatuurmeter, alleen een waarschuwingslampje voor de koelvloeistof.
Lambda waarden (voltages) ga ik komend weekend meten met een analoge meter. Ik heb begrepen dat deze dient te schommelen tussen 0.1 en 0.9V. Ik heb hem laatst proberen te meten met een digitale multimeter, dit was geen succes. Hoe moet ik trouwens meten? De stekker van de lamda sonde loshalen en daar aan meten? Of moet ik meten als de lambda sonde aangesloten is (dus in de bedrading gaan meten)?
De gaskleppositiesensor ga ik ook proberen te meten, kan deze ook schoongemaakt worden? of is dit een ingegoten onderdeel?
Aangezien ik door omstandigheden waarschijnlijk de komende 2 weken alleen 's weekends met de auto bezig kan, is een viergastest lastig te doen, de (dorps) garages die ik ken hebben op zaterdag geen monteur aan het werk.
--------------
update: kleppen stellen lijkt mij ook geen probleem, heb een handleiding gevonden en uit autodata de volgende informatie, klepspeling inlaat 0.20mm, uitlaat 0.40mm. Electrode afstand bougies zal ik dan gelijk ook even checken.
Ik neem aan dat de inlaatklep aan de kant van het inlaatspruitstuk zit en de uitlaatklep aan de kant van de uitlaat? Dan kom ik er wel uit.
--------------
16 jaar
Hier even een update,
De kleppen zijn inmiddels gesteld, Lambda voltage doorgemeten, MAP voltage doorgemeten. Dit was allemaal ok. De temperatuursensor die in de kop zit was stuk (blauwe stekker met grijze ring). Deze gaan we vervangen.
Ook is de uitlaat naar alle waarschijnlijkheid bij de kat lek is. Volgens de eigenaar is het al eerder voor gekomen dat als de uitlaat lek is, de motor af en toe gaat stotteren.
Wat ik vreemd vindt, is de benzinetankontluchting. Er gaat een ontluchtingsslang vanaf de tank naar een soort koolstoffilter. Deze slang kun je niet gemakkelijk doorblazen. Als er even in de slang geblazen is, hoor je 10 seconden na die tijd nog bubbels ergens bij de benzinetank, ook als de dop van de tank eraf is. Is dit normaal??
Zou het probleem toch hier ergens in te vinden zijn? Het is nl. zo dat als ik de vacuumleiding die er zit om de koolstoffilter voor de tankontluchting leeg te zuigen met mijn vinger dicht houdt, dat de motor bij stationair lopen afslaat.
16 jaar
update:
gaskleppositiesensor losgehaald, deze gaf qua weerstand niet over de volledige range de goede waarde. Waarde moet liggen tussen de ca 1000Ohm bij gasklep gesloten, 3000 Ohm bij gasklep volledig open. Bij het nameten viel me op dat de gasklep bij nog niet eens volledig open de waarde meer was dan bij volledig open. De grootste waarde die ik gemeten heb was 2170Ohm.
Deze sensor vertrouw ik niet en ga ik vanmiddag vervangen. Ook de vliegwielsensor heb ik schoongemaakt. Deze zat onder de olie. Aangezien de auto na schoonmaken nog schokte ga ik deze ook vervangen.
16 jaar
nog een update:
gaskleppositiesensor vervangen, vliegwielsensor vervangen. Heeft niets opgeleverd.
16 jaar
de bougies zijn volgens de groothandel en dus niet volgens een dealer de goede ???
de afstelling is wel belangrijk deze verzorgt nl dat de vonk niet te vroeg of te laat komt
als de afstelling te krap is krijg je inhouden schokken maar ook bij te ruim afgestelde bougies maar ook bij een bougie met een verkeerde warmtegraad in het begin gaat het goed maar op den duur krijg je problemen
maar de auto is nog niet op een viergastester geweest dus je weet nog niet of de verbranding goed gaat
wat je ook kan proberen is een motorflush dit om alle vervuiling inwendig op te lossen samen met een brandstofreiniger toepassen en je hebt het gehele systeem schoongemaakt kijk maar eens op de site van forte
de tankonluchting wordt door de computer bedient dit werkt tegenwoordig in stapjes vroeger werdt dit in een keer wagenwijd geopend waardoor de auto ineens sterk inhield meestal rond de motortemp. van 60 graden
waardoor deze soms afsloeg
je kan wel alles vervangen maar als je ergens een foutje over het hoofd ziet blijft het probleem aanwezig
Volgende week gaat de auto op de viergastester!
De bougies heb ik idd. van de groothandel en niet bij de dealer gehaald. De afstelling heb ik gecontroleerd en komen overeen met de waarden in Autodata (uit mijn hoofd iets van 0.9mm). Ik zal ze er straks even uit halen om te kijken welk type en merk ik heb gekocht!
Het grootste deel van de tijd loopt de auto echter prima. Heb gister een lange rit gemaakt. De eerste 20km probleemloos gereden en plots begint de auto weer te schokken, na een tijdje reageert de auto helemaal niet meer op het gaspedaal en slaat af bij het koppeling intrappen. Daarna opnieuw gestart en even kort het gaspedaal flink ingetrapt, daarna weer ca. 25km probleemloos gereden waarna de auto weer begint te schokken. Na ook hier opnieuw gestart te hebben kon ik weer 75km probleemloos naar huis rijden. Vanmorgen met een koude motor gestart, sloeg af op het einde van de straat, vervolgens weer 25km probleemloos mee gereden.
Benzinepomp er vanmiddag even uitgehaald, is niets aan te zien. Het onderste 'zakje' is denk ik een soort membraam. Daar zat benzine in. Zal vanavond even kijken hoeveel benzine de pomp levert direct aan de pomp en bij de aansluiting in de motorruimte.
Ik zit te denken om bij de aansluitingen van de pomp er 2 draden aan te maken, zodat ik kan controleren of de pomp met rijden continue spanning heeft.
16 jaar
Bougies zijn van het type NGK BKR6EK. De vorige bougies die erin zaten waren van het zelfde merk en type.
Ik weet zo niet of ik het hierboven vermeld had, de auto heeft net voordat het stotteren en afslaan begon 1 jaar buiten stil gestaan ivm lease auto. Voor dat jaar stilstaan deed de auto het prima met het zelfde type bougies.
Uit de benzine pomp komt een grote constante straal benzine, ook heb ik gemeten dat de pomp dezelfde voltage krijgt als de auto goed rijdt en wanneer hij stottert. Ik heb ook gereden zonder tankdop, ook daarbij stottert de motor af en toe.
Ik begin toch meer en meer te denken dat het aan de ecu ligt. Volgende week eerst de auto maar eens aan de viergas tester doen bij de garage.
16 jaar
Auto is naar de garage geweest voor de APK. 4 gas meting ging zonder problemen, ben echter vergeten de waarden op te schrijven. Volgens de monteur was hier niets aan te zien. hij heeft er in gereden toen de auto stotterde. Volgens hem is er op dat moment geen vonk. Een benzineprobleem voelt anders aan volgens hem.
Zou het dan toch de bobine of de ecu kunnen zijn? En kan het nog aan de map-sensor liggen? Bobine is van het merk sagem (zo'n rechthoekig zwart kastje). Zou het hier toch aan kunnen liggen? Bij koude motor (en lage temperatuur) werkt de auto prima. Hij begint heel af en toe (eens in de 10-20km) te stotteren of even af te slaan als de motor en motorruimte warm is.
Wat zouden jullie mij adviseren?
16 jaar
Inmiddels de bobine vervangen door een werkend type van een kennis. Zelfde resultaat. Ik heb begrepen dat de ECU kapot kan gaan als je te lang door rijdt met een niet goed werkende dis-bobine. Zou het dan aan de ECU liggen? Of misschien toch de map sensor?
Ik kan een ECU uitproberen van de sloop, van een saxo 1400 uit het jaar 2000. Zou deze uitwisselbaar zijn?
16 jaar
Ecu utwisselen zal alleen gaan als deze van hetzelfde type is. Jouw auto heeft een Magneti Marelli 1AP Ecu.
Een bouwjaar 2000 Saxo kan 3 verschillende Ecu's gebruiken. De al genoemde Magneti Marelli, een Bosch of een Sagem. Beide laatste zijn niet te gebruiken in jouw auto.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Saxo of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar