auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Citroën Xsara 2003: tu3jp distri overgesprongen

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: kfw tu3jp, Motorinhoud (cc): 1400

Hallo, stond voor de eerste keer ooit echt in panne met deze wagen. Wilde na stilleggen niet meer goed ronddraaien, stonk plots naar zwavel, en draaide vierkant. Nog 1km naar huis gereden. Nazicht: distributie was 1 tand versprongen (jawel hoor is naar behoren vervangen geweest). Distri goed gelegd voor test, compressiemeting 12bar, maar draait vierkant en stinkt naar benzine. Kleine plofjes in uitlaat. Injectoren werken, dougies vonken allemaal. LMM is in orde, voor zekerheid vervangen want had één liggen.

Iemand een idee?

Computer vertelt me niet veel behalve het motor RPM, en eventuele foutmeldingen actief/wacht.

Geplaatst door

koertb (110)

al 5 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Toevoeging: is PLOTS gebeurd, niet stilaan.

koertb 110

1 maand

Denk dat er een klep krom is en niet goed sluit...

Beunhaas 1165
badge vip badge

1 maand

Compressie 12bar = uitstekend

koertb 110

1 maand

Ik denk dat toch ook, zou iig eens een lektest uitvoeren.

harry4203 3105
badge vip badge

1 maand

ik val in herhaling, de compressietest was uitstekend.

koertb 110

1 maand

Dat lees ik wel, maar behalve dat dat een behoorlijke indicatie is, zegt t niet alles. Als ik je verhaal goed opvat, is dat licht ploffen onstaan nadat de riem was versprongen. Dan is een klep natuurlijk wel erg verdacht. En dat een compresiietest bij starttoerental goed is, wil niet automatisch zeggen dat dit bij draaiende motor ook zo is. Een lektest is met de juiste spullen een kleine moeite, en dan weet je denk ik iets meer.

harry4203 3105
badge vip badge

1 maand

Ik snap je redenering maar hij loopt in zijn geheel te rijk.
Door de distri terug correct te leggen, draait hij terug "juist", maar hij loopt niet goed (tja hoe omschrijf ik het).
Het was ook maar 1 tand, kans is zeer klein dat kleppen een slag kregen. Zal eens met endoscoop naar het oppervlak van de pistons kijken maar denk niet dat er wat te zien zal zijn.

Kan hem dus starten, blijft keurig draaien, maar stinkt als een oude Kever en ploft. Na paar minuten draaien zijn de bougies ook alle 4 beetje verzopen als ik ze controleer (ook al snel een beetje roetaanslag).

koertb 110

1 maand

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Xsara of stel zelf een nieuwe vraag.