Is er een aansluitpunt waar ik de turbodruk van m´n Xantia td kan meten? De technische gegevens zeggen dat dit 0,8bar moet zijn bij 3000tr/min. soms houd de motor in bij het optrekken, het lijkt dat de turbo propeller dan vast zit (of dat er geen druk wordt opgebouwd).
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Propellor zal niet zomaar ineens vast gaan zitten.
Als de turbo vastloopt of vertraagd, zal dit direct vreselijke gevolgen hebben, aangezien dit met flink wat toeren en geweld gepaard gaat.
Ga eerst eens na of er andere invloeden kunnen zijn ( aanslaan van de aicocompressor komt aardig in de buurt van jouw omschrijving )
Indien je er zeker van bent dat het de turbo is, ga dan na of er een dumpvalve of terugkoppeling op de turbo zit.
Deze gooit de turbodruk van de drukleiding af, zodra je schakelt, om te voorkomen dat de druk terug slaat op je turbo, en hem doet stoppen.
De regeling van dit systeem gaat electrisch, en met je vacuumsysteem.
Julian
Raadzaam om de elektrokleppen van de turbo een te controleren. Turbo werkt niet met dumpvalve maar met losse elektrokleppen. Bovenaan het schutbord bevestigd.Bij het loskoppelen van de aansluiting op de klep moet de turbo volle druk blijven leveren.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Xantia of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar