Citroën Berlingo: turbo snel weer stuk Berlingo 1.6 Hdi

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.6 HDI

Betreft: citroen Berlingo 1.6 Hdi van 2006
Binnen 4 weken is een nieuwe turbo weer stuk gegaan.
In het carter harde stukjes gevonden (geen metalen stukjes) tevens in het aanzuigfilter.
Bij montage van de nieuwe turbo alles goed schoongemaakt en ook nieuwe intercooler gemonteerd.
Wie heeft dit al eens bij de hand gehad en kan mij een tip geven om problemen te voorkomen.
Met vr groet Mart

Probleem gevonden.:
Er kwam te weinig olie bij de turbo.Wel een beetje ,dus daarom niet verder gekeken.
De olieleiding naar de turbo is met een bajonetbout op het motorblok gemonteerd,in deze bout zit een
heel klein metalen zeefje,deze zat verstopt.Het zeefje is zo klein dat verstopping bijna onvermijdelijk is,
hoe kan iemand zoiets ontwerpen ???!!!!! Je zou het eigenlijk preventief moeten verwijderen.
Iedereen bedankt voor de reacties.
Overigens heb ik de lekkende verstuiver ook vervangen hoewel ik geen verband zie met de olie toevoer
verstopping.
gr Mart

lentak

Geplaatst door lentak (0) PRO , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citroën Berlingo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

Hendrik4290 (0) PRO, 14 jaar geleden

Dit is een veel voorkomend probleem bij die motoren.
Men rijdt veel te lang met de motorolie en meestal met veel te weinig olie. Hierdoor wordt de oliekwaliteit zo slecht dat er deeltjes gevormd worden die in de olieleiding naar de turbo geraken en hier het ingebouwde zeefje doen verstoppen waardoor de turbo kapot loopt bij gebrek aan smering.
Iedere bekwame garagist weet dat en weet wat er aan moet gebeuren, hierover zijn richtlijnen van de constructeur die strikt gevolgd dienen te worden.
Bij nieuwe turbo ook olieleidingen vervangen, carter zeef zuiver maken, GOEDE olie gebruiken en na maximum 15.000 km vervangen met filter
en goed op maximum houden. Tevens de hele motor spoelen met Forté of gelijkaardige produkten en oliedebiet naar turbo meten.
Zoniet kan je elke week een nieuwe turbo steken.

Renaultmonteurtje (0) PRO, 14 jaar geleden

Heeft hij de brandplaatjes al eens lek gehad? Zoja bestel maar een andere motor.

Door de lekkage van de uitlaatgassen langs de brandplaatjes, worden de olie kanalen zo heet, dat de olie de temperaturen niet meer aan kan, hier door koeken de olie kanalen en komt uiteindelijk bij je turbo, olie filter, en carter terecht.

HONDAVTR (0) PRO, 14 jaar geleden

wat mijn ervaring is.bij voertuigen die minder dan 10000 km per jaar rijden jaarlijks oliewisseling inclusief filter
uitvoeren.gebruik eventueel TOTAL INEO olie en doe er een halve liter meer in dan voorzien.
bij schade aan turbo gebruik ik voor motorspoeling het product van NULON ENGINE OIL FLUSH(zie gebruiksaanwijzing)
vervolgens bij de olieververversing NULON ANTI-WEAR ENGINE TREATEMENT toevoegen .
bij turbo vervanging ZEKER HET ZEEFJE ERUITNEMEN!!!.
tot hiertoe met succes.
mvrg

Renaultmonteurtje (0) PRO, 14 jaar geleden

Bij de bajonet aansluiting Flip? Dit NOOIT MAAR DAN OOK NOOIT!!!!!! DOEN, dit zeefje filter troep uit de olie, als je dit er uithaald dAN LOOPT JE TURBO GEGARANDEERT BINNEKORT WEER KAPOT!!!!!

stefaan11093 (0) PRO, 14 jaar geleden

zeefje moet je idd uit de bajonetaansluiting halen, volgens info rapid van citroen, verder oliezeef , bajonetbouten en toevoerleiding allemaal vervangen.
motor goed spoelen met forte!! echt een topproduct ervoor!!
controleren of er geen verstuiver lekt!! heel belangrijk
succes verder

peugeotmonteurtje (0) PRO, 14 jaar geleden

peugeot en forte hebbe hier ook een schrijven van. klopt dus echt.

Heb laatst een vertegenwoordiger van forte er over gesproken omdat ik er ook weinig van geloofde..

Hendrik4290 (0) PRO, 14 jaar geleden

Dat is 'm!

P. Kelder (0) PRO, 14 jaar geleden

Jongens.

Er kan natuurlijk altijd onduidelijkheid ontstaan, deze discussie graag per PM.
Hou een Topic leesbaar, misschien laat de TS dan nog iets van zich horen.

Gr. paul (Moderator Problemcar)

Renaultmonteurtje (0) PRO, 14 jaar geleden

Paul, niet om je "gezag" te ondermijden, maar volgens mij hebben we TS vraagstelling beandtwoordt. door onze discussie

P. Kelder (0) PRO, 14 jaar geleden

fordmonteurtje

Wat ik wilde zeggen. Vaak indien er zo'n discussie wordt gevoerd laat de TS zowiezo niets meer van zich horen.
Gezien alle input zou dit toch jammer zijn....

Gr. paul

digit (0) PRO, 14 jaar geleden

Het schijnt ook zo te zijn dat na schoonmaken van het carter er na een aantal km weer slijpsel in zit dus eigenlijk twee keer kort na elkaar de carterpan er onderuit halen en schoonmaken.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Berlingo of stel zelf een nieuwe vraag.