Citroën Berlingo: vaststellen airco onderhoud

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 HDi

Er is veel te lezen over het onderhoud van een autoairco. Ik blijf mij alleen afvragen wat het nut is van onderhoud als je een mooi uitstroomtemperatuur meet van 4,5 graden celcius. Dan werkt een airco toch optimaal zou ik zeggen.
Bijvoorbeeld, mijn Berlingo heeft een uitstroomtemperatuur van 10,1 graad celcius, bij een buitentemperatuur van 18 graden. Nou die breng ik weg voor onderhoud en bijvullen. Dat verschil is te klein.
Mijn dochter heeft een 8 jaar oude C3 die zij 4 jaar geleden heeft gekocht en waar nog geen airco onderhoud aan is gepleegd. Volgens de boekjes zou er zeker zo'n 40 tot 50% koelmiddel weggelekt moeten zijn. Hoe kan het dan dat bij deze C3 de uitstroomtemperatuur 4,5 graad is bij een buitentemperatuur van 25 graden Celsius?
Ik vind het een prachtige prestatie.

Ik blijf die airco adviezen daarom toch wat vaag vinden en ik heb de indruk dat de onwetende automobilist op sommige punten wat bang wordt gemaakt.

Ik heb van een aircospecialist (grote installaties) geleerd dat het moment van onderhoud mede wordt bepaald door de verschiltemperatuur tussen de uitstroomtemperatuur en de buitentemperatuur.
Met andere woorden: werkt een installatie naar behoren en dus met de juiste meetwaarden, blijf er dan af.

Wat is de ervaring van professionals op dit forum?
En dan niet volgens het boekje, maar puur praktijk.

Kokopelli

Geplaatst door Kokopelli (0) , lid sinds 21 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citroën Berlingo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

moderator (0) PRO, 12 jaar geleden

Inderdaad, als het goed werkt: afblijven. Dat wil niet zeggen dat je niet af en toe kunt controleren of er uitwendige lekkages beginnen te komen ( meestal in de vorm van vettige plekken ) en/of de condensor niet vervuild is door blad enz. waardoor de warmte niet (voldoende) afgevoerd zou kunnen worden. De afvoeropening van condenswater, is die open? Ook dat valt onder het punt "onderhoud".

primera p11 (0), 12 jaar geleden

Ach,er word veel onzin verteld over airco installatie's.
Maar mijn auto rijd ook nog altijd perfect als ik de auto voor de beurt naar de garage breng.
Waarom zou ik er dan wat aan laten doen?.
Maar het heeft wel onderhoud nodig.
Weet je wat het is,in nederland functioneert de airco in de regel nog altijd wel aardig,relatief lage buitentemp.
Die krengen houden er mee op als ze echt moeten werken.
En dat is met de vakantie rit naar het zuiden,bepakt en bezakt op een weg waar de temp op het wegdek maar zo 50° word.
En het binnen in de auto ook maar zo de 40° haalt.
Dan moet tie aan de bak en dat betekent dat de compressor vaak vol continu aan de bak moet en dan kom je er snel genoeg achter dat er toch heel wat koelmiddel weggelekt is.
Want waar die het in nederland nog wel aardig koel weet te krijgen gaat tie in het warme zuiden op den duur warme lucht blazen,kortom hij koelt niet meer voldoende.
En als de airco het niet meer bij kan benen schakelt tie gewoon af.
En met een paar jengelaars op de achterbank is het bij een buitentemp van 35° of meer echt niet meer leuk in de auto en kun je met die tocht gaten open gaan rijden.

Nee,dan maar voor 1 keer in de 3 jaar leeg laten halen en een vullinkje er in voor 75 euro en soms ook het droger filter mee laten pakken en ik ben gegarandeerd van een lekkere atmosfeer in de auto.

En die mensen die zeggen,het heeft geen onderhoud nodig vertellen je gewoon onzin!.
Alle draaiende delen hebben onderhoud nodig,dus ook een airco.

Weet je wat het is.
Je kunt eeen airco wel laten controleren maar uiteindelijk is het gewoon simpeler om te zeggen,trek de airco maar leeg eens in de drie jaar en knal er een nieuwe vulling in,dat is goedkoper als dat zogenaamde controleren.
Mits er geen lekkage is natuurlijk.
Bij lekkage word het een ander verhaal natuurlijk,dan zal eerst de lekkage opgespoord moeten worden alvorens er een vulling tegen aan te gooien.

Kokopelli (0), 12 jaar geleden

Dank voor jullie reacties.
De C3 laat ik voor wat het is: uitstekend werkend.
De Berlingo gaat deze week in onderhoud, want de punten die Moderator voorlegt, zijn schoon. Zal te weinig koelmiddel in zitten.

TheoStek (0) PRO, 12 jaar geleden

[quote]Hoe kan het dan dat bij deze C3 de uitstroomtemperatuur 4,5 graad is bij een buitentemperatuur van 25 graden Celsius?[/quote]
De druk in het systeem is afhankelijk van de vulgraad en omgevingstemperatuur ze zijn aan elkaar gerelateerd, mede hierdoor zal de druk en omgevingstemperatuur de “dampspanning” van het koudemiddel bepalen.
De verdampingsdruk, bepaalt door de dampspanning ook gelijk de laagste temperatuur in de verdamper.
Daalt de verdampingsdruk, dan zal ook de dampspanning en de temperatuur dalen.

[quote]Ik vind het een prachtige prestatie.[/quote]
Ik dus niet, de aangezogen buitenlucht die door de verdamper stroomt kan niet verder afgekoeld worden dan enkele graden boven
de verdampingstemperatuur.
Bij een buitentemperatuur van 25 °C kan deze uitstroomtemperatuur nooit behaald worden bij een goed functionerende airco.(zie bovenstaande uitleg)

[quote]Ik heb van een aircospecialist (grote installaties) geleerd dat het moment van onderhoud mede wordt bepaald door de verschiltemperatuur tussen de uitstroomtemperatuur en de buitentemperatuur.[/quote]
De uitstroomtemperatuur bepaalt niets met de buitentemperatuur, hiervoor is maar één ding bepalend of het systeem juist functioneerd en dat is de berekening van de nakoeling en oververhitting.
De nakoeling/oververhitting kan te laag/hoog zijn en zal de aircospecialist hieruit moeten concluderen wat de oorzaak is.

[quote]De C3 laat ik voor wat het is: uitstekend werkend.De Berlingo gaat deze week in onderhoud,[/quote]
Breng de C3 maar voor onderhoud i.p.v de Berlingo..

Kokopelli (0), 12 jaar geleden

Airco systemen vallen niet binnen mijn vakgebied als elektromonteur, maar het ontbreekt mij hopelijk toch niet aan logisch denken. Een koelinstallatie is gemaakt om te koelen. Als de installatie goed koelt, hoe kan het dan zijn dat het systeem toch niet goed functioneert. Dat klinkt hetzelfde als een verwarmingelement dat niet goed werkt, omdat het gloeiend heet wordt.

Het is logisch dat de druk wordt bepaald door de hoeveelheid koelmiddel in het systeem (de vulgraad) en de buitentemperatuur. De termen druk en spanning zijn voor mij identiek. De druk in het systeem moet bepalend zijn voor de verdampingsdruk. De hoeveelheid te verdampen vloeistof en de druk lijken mij bepalend voor het onttrekken van warmte aan de omgeving. E=UXI ofwel Energie=spanning/druk X hoeveelheid. Dit zijn natuurkundige wetten in de elektrotechniek en watertechniek en kunnen bij koeltechniek niet anders zijn. Bij koeltechniek kan ik mij voorstellen dat het volume van de verdamper daarbij belangrijk is om de energie aan de omgeving te onttrekken, zodat de vloeistof weer gas kan worden. De hoeveelheid en de druk moeten afgestemd zijn op het volume van de verdamper en andersom.

De airco van mijn Berlingo is 3 jaar geleden bijgevuld. De buitentemperatuur was daarna 20 graden en de uitstroomtemperatuur was 6,4 graden. Volgens jouw redenatie is dat niet goed.
Enerzijds zeg je dat 4,5 graad uitstroomtemp. bij een buitentemp. van 25graden niet goed is en verder op zeg je dat de uitstroomtemperatuur niet wordt bepaald door de buitentemperatuur.
Ik wil niet eigenwijs zijn, want jij bent de vakman op dit gebied en ik wil graag iets leren. Zoals ik het nu lees, snap ik echt de redenatie niet.

Tot slot schrijf je dat de Berlingo niet voor onderhoud hoeft, maar juist de C3. De Berlingo koelt niet goed meer. Wat moet ik daar dan mee?
Klinkt voor mij als: de verwarming wordt heet, dus die is stuk. De verwarming die half warm wordt, is de goede en daar moet je niet aankomen.

Hebben wij een spraakverwarring Theo?

Vr. Groet, Kokopelli

TheoStek (0) PRO, 12 jaar geleden

[quote]De airco van mijn Berlingo is 3 jaar geleden bijgevuld. De buitentemperatuur was daarna 20 graden en de uitstroomtemperatuur was 6,4 graden. Volgens jouw redenatie is dat niet goed.[/quote]
Dat heb ik niet gezegd dat de Berlingo niet goed is ik heb een antwoord gegeven op deze stelling.

[quote]als je een mooi uitstroomtemperatuur meet van 4,5 graden celcius. Dan werkt een airco toch optimaal zou ik zeggen.
Bijvoorbeeld, mijn Berlingo heeft een uitstroomtemperatuur van 10,1 graad celcius, bij een buitentemperatuur van 18 graden. Nou die breng ik weg voor onderhoud en bijvullen. Dat verschil is te klein.[/quote]
Als ik kijk naar de uitstroomtemperatuur van de C3 4,5 °C bij een omgevingstemperatuur van 25 °C ! dan zou de airco de aangezogen buitenlucht 20 °C lager koelen. Dat is niet mogelijk, de uitstroomtemperatuur ligt dan veel hoger.
Welke uitstroomtemperatuur zou dan bereikt worden als de buiten temperatuur op 18 °C ligt ? dan gaat de C3 nog lager en zal tegen het vriespunt komen te liggen.
Van de Berlingo zou ik zeggen dat ie wel goed koelt, maar volgens jou is dat niet het geval het moet nog kouder zijn zoals de C3 aangeeft.

[quote]Enerzijds zeg je dat 4,5 graad uitstroomtemp. bij een buitentemp. van 25graden niet goed is en verder op zeg je dat de uitstroomtemperatuur niet wordt bepaald door de buitentemperatuur.[/quote]
Ja dat klopt, de buitentemperatuur bepaalt niet de uitstroomtemperatuur, deze wordt bepaald aan de hand van de druk en vulgraad van het systeem.
De uitstroomtemperatuur geeft een indicatie van koelen, een goed werkende airco zal de aangezogen buitenlucht met ongeveer een 6 tot 8 °C verlagen en geen 20 °C.

Daarom dat ik vermeld heb, om daar achter te komen is maar 1 manier de beste oplossing de nakoeling en oververhitting te berekenen.

Kokopelli (0), 12 jaar geleden

Theo, dank je wel voor je antwoord.

Ik denk dat ik jouw verhaal begrijp. Het verschil bij de C3 is inderdaad extreem. De airco-specialist van Profile in mijn woonplaats vond dat ook een groot verschil. Later bedacht ik mij: meet ik wel goed?
Heb ik het meten van de buitentemperatuur niet wat te letterlijk genomen. Dus temp. buiten meten in de schaduw en daarna auto starten, airco aan, uitstroomtemp meten.
Mogelijk doet een koeltechnicus dat anders en dat er dan andere waarden worden getoond.

Bij de Berlingo heb uitstroomtemperatuur gemeten met alleen aangezogen lucht van buiten en na ongeveer 5 minuten de airco aangezet. Dan krijg je een heel ander beeld. Zonder airco uitstroomtemp 15. 1 graad en met airco na enkele minuten 11 graden rond. Verschil is dan 4,1 graad. Dat zal ik bij de C3 ook nog eens zo doen.

Het laatste begrijp ik nog steeds niet, maar wat ik denk dat jij bedoelt, schrijf ik dan even in mijn woorden: het verschil tussen de buitentemperatuur en de uitstroomtemperatuur wordt bepaald door de hoeveelheid koelmiddel en de druk in het systeem.
Het gaat om het verschil tussen die twee. Als je bedoelt dat het verschil niet wordt bepaald door de buitenlucht, dan ben ik dat natuurlijk met je eens. De uitstroomtemperatuur is natuurlijk wel afhankelijk van de buitentemperatuur, maar het temperatuursverschil tussen beide is afhankelijk van de druk en het afvulvolume.

Als je moe van mij wordt, is je dat bij voorbaat vergeven hoor ;-)

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Berlingo of stel zelf een nieuwe vraag.