Ik heb net een 2e hands BX gekocht en heb geen ervaring met het veersysteem.
De eerste paar weken (bij dagelijks rijden) werkte alles perfect, maar na 3 dagen stilstaan hapert het veersysteem wel eens.
Vanuit de laagste stand, gaat de voorvering niet lekker omhoog, terwijl dat achter wel het geval is.
Alleen als ik de auto in de hoogste stand zet en dan weer laat zakken naar de normale rijstand, gaat de voorkant omhoog wanneer de achterkant begint te zakken.
Hopelijk niets onoverkoombaars...
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
je moet hem gewoon in de rij stand laten staan .
ik denk dat je veer bollen lek of leeg zijn
dit controleer je door er voor als de motor loopt op
te gaan hangen als dat niet soepel gaat maar erg hard
aan voelt is warschijnlijk de stikstof uit de veerbollen
die moet je om de 3 jaar laten vullen .
en dan kunnen ze meteen zien of ze stuk zijn .
dit kunnen ze bij elke citoen dealer voor je doen
maar de een is duurder dan de ander.
Misschien is dit inderdaad het probleem, want als ik de vering induw, dan voelt ie inderdaad een beetje "hard"
Ik ben maar een oude opel gewend en zo'n hydro-[neumatisch systeem is nou eenmaal net even anders qua feeling.
22 jaar
En dit...is nu een typische BX kwaal. De verstelling van de hoogteregelaar achter werkt wel, voor niet. Tip is: probeer in ieder geval een aantal keren achtereen de auto omhoog en omlaag te zetten. Misschien wordt het geheel weer 'gangbaar'. Men zegt dat met schoonmaken aan de buitenzijde dit verholpen kan worden, bij mij lukte dat niet. Dan moet het hele hoogtereglaar-zaakje uit elkaar - lastige klus. Moet je laten doen bij een Citroen-kenner, die zijn er hier en daar wel, die hebben dit akkefietje heel veel bij de hand gehad. Vaak ontstaat het door veel te laat LHM filters reinigen, dan komt er teveel vuil in de regelaar.
Voor de rest is een BX echt wel een leuke auto!
(ik heb er 3 gehad en nu m'n 3e XM)
21 jaar
De veerbollen gaan ongeveer 100.000km mee.
Filters om de 60.000 reinigen olie vernieuwen is onzin.
LHM olie blijft in orde.
Af en toe de hogte regelaar van laag naar hoog zetten om e.e.a. gangbaar te houden.
Doe het zelf 1 maal in de twee weken.
21 jaar
LHM olie blijft niet goed. De praktijk wijst uit dat het na 60.000 vies en smerig is. Dan moet het ververst worden en tezamen dienen de filters gereinigd te worden. Doe je dit niet dan krijg je al die lastige vage problemen zoals hierboven beschreven (niet goed reageren op de handle, niet goed op hoogte blijven, hakerige stuurbekrachtiging, slecht werkende remservo,etc.). Kortom: oude LHM maakt meer kapot dan je lief is.
Om de staat te beoordelen doop je er een papiertje in en kijk je of het er gifgroen uitkomt (LHM is goed) of gelig tot soms bruin (LHM dient vervangen te worden). Dit kun je niet beoordelen als je er alleen van bovenaf in kijkt want dan ziet het er bijna altijd wel groen uit.
Bollen die hun druk verliezen staat hier los van. Als de vering te stug is moet je de bollen vernieuwen of laten bijvullen (bij een citroen-specialist, ) en dna veert het weer zoals het hoort.
Niet goed op hoogte komen heeft niets te maken met slechte veerbollen, dat zit gewoon in de hoogteregelaar of te weinig LHM.
21 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën BX of stel zelf een nieuwe vraag.
22 jaar