Citroën ZX: verbruik Olie

Bouwjaar: 1994

Mijn ZX 1.6 Aura '94, eerste type, gebruikt erg veel olie. Auto rijd perfect, voldoende vermogen, goede olie, geen lampjes en geen rookpluim, toch vreet hij elke 3dnd km een liter olie op... hoe komt dat? is dat gebruikelijk bij dit type motor en is dit erger bij gebruik van deze motor op LPG?

Laurens6457

Geplaatst door Laurens6457 (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citroën ZX? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

Niels8171 (0), 20 jaar geleden

Ik heb een zx furio 1.8i uit 1993. Ik had dit zelfde probleem ook. Nu is dit en eigenschap die bekend is bij de zx. Ik heb ondervonden dat mijn zx met de motor olie van castrol 10w40 moderne motor veel minder olie zuip. Bij ander goede olie zoals shell helix kon ik de carter wel aan een olie infuus leggen.
Voor dat ik castrol gebruikte, verbruikte ik 1 liter op 1000km,
nu is dat 1 liter op 4000. Ik heb geen technische verklaring, alleen mijn eigen ervaring.

jwildschut (0), 20 jaar geleden

In mijn BX 19 TZI uit '92 heb ik dezelfde ervaringen met Shell Helix.

Een mogelijke verklaring hiervoor is dat de carterontluchting uitmondt in de luchtinlaat van de motor. Ik kan natuurlijk ook niet in de motor kijken, maar waarschijnlijk verstuift de Shell olie gewoon meer. Vervolgens wordt de olie dan via de carterontluchting in de motor gezogen.

Dit verklaart ook waarom (bij de BX althans) het olieverbruik weer afneemt naarmate het oliepeil zakt: de verstuiving is dan waarschijnlijk minder, of de olie heeft dan meer ruimte om weer neer te slaan.

Tussen de motorinlaat en de carterontluchting zit een filtertje. Bij de BX zit dit filtertje in de oliedop. Bij gebruik van Shell olie is dit filtertje in vergelijking veel natter van de olie dan bij andere olie (bij mij Mobil/Valvoline en dus ook bij Castrol olie).

Een oplossing is misschien ook het filtertje te vervangen door een fijnmaziger exemplaar. Bij mij zit er nu een filtertje op basis van een pannenspons in (inox metaalkrullen, geen staalwol). Voor zover ik nu kan zeggen lijkt dit iets beter te helpen om de olie in het carter te houden.

Het is daarbij weer wel belangrijk op te letten dat de boel niet verstopt, want dan is het middel erger dan de kwaal.

Eelco2633 (0), 20 jaar geleden

1 liter op duizend km is redelijk. Bij nieuwe auto´s is dat zelfs vaak nog toegestaan.

Maarten Deen (0), 19 jaar geleden

Nog even een late reactie:
1 liter op 1000 km is te veel. Het hoeft geen probleem te zijn als de auto niet rookt, er geen aanslag op de bougies komt en je het peil op niveau houdt, maar het moet niet nodig zijn.

Om op het probleem terug te komen: ik heb met mijn ZX 1.8i ook hoog olieverbuik gehad, het liep in een paar duizend km op tot 1 liter op 500 km. Verder ook geen rookpluim. KM stand was 144.000 km.
Het probleem bleken de kleprubbers te zijn die helemaal verhard waren. Laten vervangen en nu in de 10.000 km sinds de reparatie absoluut geen verbruik meer.
Zo hoort het: een auto hoeft absoluut geen olie te verbruiken (maar het is niet noodzakelijk een probleem als hij het wel doet).

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën ZX of stel zelf een nieuwe vraag.