Geacht forum!
Na de plaatsing van een nieuwe accu nam het benzineverbruik toe.
Verbruik voorheen was een keurige 1:14, nu is dat hooguit 1:11.
Motor draait verder als een zonnetje en er is niets dat wijst op storingen.
-1: Heeft iemand enig idee wat de oorzaak van dat toegenomen verbruik kan zijn?
-2: Wat te doen in dit geval om de oude verbruikscijfers weer te behalen?
Robertjan
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hallo robert, hoeveel KM heb je al gereden na plaatsing nieuwe accu? is het verhoogde gebruik na 1 of meerdere berekeningen aan het licht gekomen.
Het kan zijn dat de ecu nog moet inleren. Dit houd in dat met het vervangen van de accu de ecu gegevens zijn gewist. Deze moet hij nu weer verzamelen en zo mischien weer naar 1:14 toerekend.
groet thijs
Dank voor je snelle reactie, Mathijs. Dank zij je uitleg heb ik zicht op mogelijke redenen van het verhoogde benzineverbruik gekregen.
Om antwoord te geven op je vraag: Ik denk dat ik getankt heb pakweg 75 kilometer na de vervanging van de accu.
Wat heeft de ecu trouwens nodig om in te leren? 500km? 1000km?
17 jaar
tegenwoordig zit er in een auto een lambdasonde die continu iedere km dat de auto rijdt een verbinding heeft met de computer en alleen tijdens de opwarmfase heeft de computer andere prioriteiten maar eenmaal op temp. dan rijdt de auto zuinig rond lambda 1 zodra hier een probleem optreedt gaat onmiddelijk het lampje branden van m.m.computer
ik zou eens kijken of de termostaat wel goed functioneert en aangezien we in de herfst zitten met dalende temp. waardoor er meer met verrijking gereden wordt neemt natuurlijk het verbruik toe
Ja Andreas alleen bij de auto,s van 8 jaar en ouder kan het wat langer duren voor ze de fijnafstelling goed op orde hebben.
Voor de rest heb je natuurlijk helemaal gelijk.
Robert jan, het kan zomaar zijn ook naar aanlijding van wat Andreas al zij, dat je mischien nu alleen maar stad en koude km gemaakt hebt. Dan duurt het inleren langer en zal het verbruik aanzienlijk hoger zijn. Na een km of wat snelweg en goede warme motor komt het denk wel weer goed.
groet thijs
Waarschijnlijk is de thermostaat goed in orde, Andreas. De koelvloeistof is vlot op temperatuur, de warmteafgifte van de kachel laat niets te wensen over en na een stevige rit op de snelweg treedt de koelventilator korte tijd in werking als de auto stilstaat bij een verkeerslicht. Overigens is de thermostaat dezelfde is als vóór de vervanging van de accu. Bovendien sluit een defecte thermostaat het koelsysteem kort, waardoor je eerder met een oververhitte, dan met een onderkoelde motor wordt geconfronteerd. Het brandstofverbruik zou dus juist moeten dalen met een defecte thermostaat....
In ieder geval dank ik jou en matthijs hartelijk voor het vinden van een antwoord op het gestelde probleem. Ik houd jullie op de hoogte van de ontwikkelingen rond het brandstofverbruik.
Robertjan
17 jaar
Inmiddels drie keer getankt. Verbruik was blijkens de eerste meting 1:10,2, daarna 1:10,6, en de laatste keer 1:11,4.
Voordat ik weer op het oude 1:14 terug ben.....
Gaat het leerproces van het ecu nou werkelijk zo langzaam of zou er toch wat anders aan de hand zijn?
In Neutraal laat de auto zich trouwens met één vinger heen en weer bewegen en de bandenspanning is OK - 2.3V en 2.2A.
Benieuwd naar jullie commentaar, Andreas en Matthijs
Robertjan
17 jaar
Hallo Robert. nee geen commentaar, maar ik zou een viergasmeting en een motorcontrole/diagnose laten uitvoeren. Als je in nog geen 14 dagen(drie tanken verder) laten we zeggen 30 liter per tank al een 1000km heb gereden, is dit per jaar al snel 24000 km. Diesel of gas is dan snel terug verdiend.
groet thijs
Op 19 november krijgt de auto een beurt. Er zal een viergasmeting worden verricht - ook vanwege de APK trouwens - en de distributieriem gaat vervangen worden. Ook zal het ecu worden uitgelezen. Overigens ziet de garagehouder geen oorzakelijk verband tussen de vervanging van de accu en het plotseling hoger benzineverbruik...
Mocht het zijn dat er iets uitkomt dat het hoge benzineverbruik verklaart, dan laat ik het weten op deze site.
Met je diesel- of gasadvies heb je helemaal gelijk , Matthijs. De volgende auto zal dan ook zeker op 1 van beide brandstoffen rijden.
Dank voor je goede raad en het meezoeken naar oplossingen. Tot een volgende keer!
Robertjan
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Saxo of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar