Ik heb sinds een week een probleem met mij veringen ( situeert zich vooral vooraan ). Wanneer ik met mijn wagen met vering in normaal stand over een drempel of dergelijke rij begint hij vooraan hard op en neer te wippen. Het is precies of de demping van de vering weg is. Wat kan hier het probleem zijn. Oliepijl van hydraulisch circuit is nog in orde ( geen lek ). Ligt dit aan de veerbollen vooraan ? , en zo ja hoe moet ik dit oplossen.
Mvg Meeusen Geert
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Schokbrekers?
schokbrekers, die heeft'ie niet. Je zou de drukregelaar kunnen laten controleren, dat is de veerbol in het vooronder, hiervoor moet je het systeem drukloos maken, en kun je met het complete onderdeel naar de xantia vakman, laat je hem onder de auto zitten, dan kost dat ongeveer 28,-, dus aardig wat minder dan schokbrekers.
2e optie is inderdaad de druk in de bollen (rondom) controleren, maar dat moet niet alleen onder het rijden opvallen. gr. harry
17 jaar
@ harry uit harryberg,
er staat ook een vraagteken achter "schokbrekers".
Verder heb ik inderdaad geen verstand van dat veersysteem van Citroen.
Ik lees niets anders dan "veert niet meer , lekt, bollen kapot, etc. etc."
mvg,
Hans.
ik heb het zelfde probleem ik heb er nieuwe lhm olie er op gedaan bij de daeler maar die zeggen dat de vering moet afstellen in veer bollen er onder
kosten 330 euro valt nog mee vindt ik dan rij je ook weer in een ander auto hoor gr dikkie
17 jaar
Er zijn meerdere mogelijkheden van slecht veren.
1 Bollen niet meer op druk
2 hoofd bol defect (druk)
3 vastzittende hoogte regelaar
4 vuil systeem/LHM olie
5 anders.
ik adviseer eens een controle beurt te laten geven bij Chyparse (almere) die zeer ter zaken kundig is.
17 jaar
Als de hoofdbol defect is heeft dat geen effect op de vering; die blijft prima.
Idd. bij Chyparse langs gaan; deze kan je bollen oppompen met stikstof. Wat ook kan is dat de hoogte regelaar niet functioneert.
Als het de bollen zijn moet je het al veel langer hebben al komt het soms voor dat een bol plotseling inplodeert; de bol vult zich dan geheel met olie.
Overigens; perfect veersysteem mits je op tijd olie ververst en je bollen op tijd vervangt, dan wel oppompt. dan is het ook veel goedkoper dan het vervangen van een schokdemper die Citroen in die zin dus niet heeft.
17 jaar
de veerbollen op de wielen zijn defect
stomwegvervangen.
bij citroen hebben ze goedkopere bollen als ori
anders bijautomat zaak kijken
losdraaien met filter tang
eerst syst laten zakken op vrijdag avond
dan zatrdg morgn losdraaien en nieuwe monteren
koop gelijk 1 ltr olie
succs verzekerd
mvgjer ry
dat is een stellige bewering op afstand constateren dat bollen defect zijn.
navullen is bijna altijd een goede optie.
en
waarom systeem drukloos maken op vrijdag avond en pas zaterdag loshalen.?
drukloos maken is 2 minuten werk waarna de bollen gewoon los te halen zijn (met voorgestelde tang of lostikken met hamer en beitel)
17 jaar
dan ben je ook de restdruk kwijt en heb je geen toep
Als je de bout op de drukregelaar los draait (maximaal een paar slagen) terwijl de motor nog draait ben je alle druk kwijt. Dan heb je dus geen restdruk. Na het vervangen van de bollen de motor laten draaien en na een minuutje de bout op de drukregelaar. Die bout ziet eruit alsof ie niet ver genoeg in de drukregelaar is gedraaid.
Even ter extra informatie, als de rijhoogte van een xantia niet goed is afgesteld dan krijg je ook aparte kwalen...
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Xantia of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar