Citroen Berlingo 2009: verlichting

Bouwjaar: 2009, Brandstof: Benzine, Motorcode: NFU, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 80

L achterlichtunit is helemaal uitgevallen massa is ok , als ik de unit apart stroom op zet werkt alles dus geen contactprobleem of massa probleem, tijdens het testen heb ik de l unit aan de rechter stekker gedaan, gevolg ook die deed het niet meer na terugmonteren, nadat alles uitgeschakeld was en weer opnieuw ingeschakeld werkte r wel weer normaal maar L nog steeds niet, zit er ergens onderweg een stekker of is er een stekker bij de zekeringkast of accu die alleen voor het betreffende achterlicht is?

Lodewyck

Geplaatst door Lodewyck (160) , lid sinds 1 maand geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citroën Berlingo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

Monteur Senior (645), 1 maand geleden

en als je unit r aan de linkse stekker steekt wat dan?

Lodewyck (160), 1 maand geleden

heb de linkse aan de rechter steker gedaan en toen deed het rechts ook niet meer ook niet met de R unit, wel knipperlicht maar geen licht, L blijft helemaal zo dood als een oier, het vreemde is dat de verlichting van de aanhanger normaal functioneert, nu heb ik geen idee waar die afgetakt word, wil ik dat opzoeken dan moet ik alle bekleding en mss ook de matten eruit trekken

Beunhaas (515) PRO, 1 maand geleden

Verlichting voor de aanhanger wordt altijd ergens bij of voor het achterlicht afgetakt, dus je moet het w.s. IN het achterlicht zoeken (zittem daar printbanen?)

Lodewyck (160), 1 maand geleden

in het achterlicht zitten printbanen, maar daar wordt niets afgetakt anders had het achterlicht het gedaan.
er zit 1 stekker aan de unit en daar komt GEEN spanning. dus er zit een probleem ergens naar voren maar heb geen idee waar die kabelboom onderweg heen loopt, daarom hoop ik op iemand die mij dat kan vertellenzodat niet de hele auto afgebroken hoeft te worden voor een heel gedeelte voor niets alleen omdat het mij niet bekend is wat de loop ervan is.

Beunhaas (515) PRO, 1 maand geleden

Met printbanen bedoel ik dat daarin mogelijk een breuk met je problemen kan zitten...
Anyway, als je de kabel(s) vanaf de trekhaak volgt, kom je bij de aftakking, en daarna moet je probleem zitten.
Het is volstrekt onlogisch om verlichting voor de trekhaak ergens voor in de de auto af te takken, hoewel ik niet uitsluit dat het toch wel eens gedaan wordt, om wat voor reden dan ook.

Lodewyck (160), 1 maand geleden

Wat als het af fabriek er in zit, die Fransen zijn tot alles in staat

Beunhaas (515) PRO, 1 maand geleden

Zelfs Fransen gaan geen aftakkingen voor een aanhanger integreren in de hoofdkabelbomen...
Heb je al eens gewoon gemeten of er spanning staat op de hoofdstekker van de achterlichtunit als je de lichten aandoet?

Lodewyck (160), 1 maand geleden

Ja dat is dood, las ik met een losse batterij met een paar draden op de srekkeraansluiting stroom zet gaan alle lampen keurig branden dus in de unit zit het niet, massa is ook ok maar op die draden komt nooit stroom te staan en op de aanhanger is dus alles goed dan zit het probleem na de vertakking waar die ook mag zitten!!

Beunhaas (515) PRO, 1 maand geleden

Het meest waarschijnlijk is dan dat er vanaf de zekeringkast toch een aparte kabelboom loopt naar de trekhaak en de voeding van het achterlicht daar ook ergens vandaan komt.
Een aftakking halverwege ergens achter bekleding lijkt me totaal onzinnig..

    met die Fransen sta ik nergens meer van te kijken!! - Lodewyck (160), 1 maand geleden
check

Beste antwoord, geplaatst door Lodewyck (160), 1 maand geleden

Auto is vandaag naar de garage geweest omdat ik er niet uit kwam, uitkomst was dat er een vuile stekkerverbinding naar het achterlicht was, na reiniging en sprayen werkte dat weer, ook hebben ze gelijk gekeken naar die trekhaakverlichting , die blijkt dus idd een hele aparte voeding vanaf voor te hebben.
Alles functioneert iig weer naar behoren en de kosten vielen ook erg mee dus al met al geen groot probleem , ook gelijk de accu getest, die zou ook goed moeten zijn en ook de dynamo geeft 14,5 v af dus ook voldoende, voor de mensen die hebben helpen meedenken iig bedankt!!!!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Berlingo of stel zelf een nieuwe vraag.