Citroën Xantia: vermogensverlies xantia 2.0 HDI

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0HDI

ik heb de motor van een xantia 2.0HDI uitgebouwd gehad en weer ingebouwd .
alles werkt maar heb de indruk dat ik wat vermogen kwijt ben , want zij trekt niet meer zo snel op als dat ik gewend ben van een 2.0hdi .
ook als je dan op de snelweg rijd en haar even lostrekt dan valt ze nadat je boven de 145 km per uur hebt gereden helemaal terug en kun je niet meer dan ongeveer 2800 tot 3000 toeren maken en komt ze niet meer boven de 130 km per uur , waarna ook echt het vermogen weg is .
Als ze dan even heeft stilgestaan ( en iets afgekoeld is ) en je start haar weer , kan je wel weer meer toeren maken maar uiteindelijk valt ze toch weer in dat gat en is ze niet meer vooruit te branden .
Ook blijft het motormanagement lampje branden (zo'n oranje motorblokje)
ik heb alle aansluitingen van en naar de turbo al gecheckt en ook alle slangetjes , nergens lekjes of iets .
heb ook al de luchtfilter eraf gehad om te kijken of ze te weinig lucht krijgt , maar haalt ook niks uit .
ik heb alle stekkers losgehaald en gereingd , ook geen resultaat .
heeft iemand misschien tips ????

michaelxantia2.0HDI

Geplaatst door michaelxantia2.0HDI (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citroën Xantia? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

17 Reacties

oldford (0) PRO, 11 jaar geleden

Foutcodes laten uitlezen? Kun je wat gerichter gaan zoeken.

michaelxantia2.0HDI (0), 11 jaar geleden

auto staat nu op bokken en kan dus niet zo effe naar de garage om haar uit te laten lezen .
er wordt wel snel de tip gegeven over het laten uitlezen van de auto , maar ik had verwacht dat er ook wel iemand op deze aardkloot rondstuiterd die een zelfde probleem heeft of gehad heeft en dus een tip kan geven die het speurwerk wat zal vergemakkelen .
toen ze uit elkaar ging was er nog niks aan de hand maar nu ze weer in elkaar zit is dit euvel begonnen , dus het lijkt mij dat het iets heel simpels is .
er loopt trouwens één draadje in het niets , een zwart draadje met een witte streep erop , en deze komt van de kilometersensor achter op de versnellingsbak , volgens mij liep deze al uit op niets , maar misschien heb ik het mis , en moet die bijvoorbeeld toch ergens op aangesloten worden , er zit in ieder geval geen stekker aan maar misschien is dit draadje wel gebroken en heb ik dit voorheen niet gemerkt .

JHV (0), 11 jaar geleden

Hoe heb je het vacuumslangen leiding systeem van de turbo en bediening gecheckd?
Het je er een vacuumpompje op gezet?
Alleen visueel is niet voldoende voor mijn gevoel.
Per deel eliding even de vacuumpomp erop, en anders inderdaad uit laten lezen.
Dan weet je meer en kun je gerichter werken als nu van ons allerlei losse flodders te horen.
Vraag anders ook op het Xantia forum.

michaelxantia2.0HDI (0), 11 jaar geleden

het moet wel iets heel simpels zijn want toen ze uit elkaar ging had ze geen problemen en nu ze weer in elkaar zit heb ik pas één ritje gemaakt en het begon eigenlijk gelijk al .
er is niks essensieels veranderd aan het motorgedeelte dus lijkt het er op dat er iets verkeerd / teveel / of te weinig is aangesloten , waardoor dit probleem ontstaan is .
ik kreeg vandaag nog een geniale ingeving over misschien een teveel aangesloten stekker onder de zekeringenkast onder de motorkap .
ik heb namelijk toen ze klaar was de auto gestart en deze liep normaal , zonder dat het motormanegmentlampje bleef branden , maar bleef echter wel het lampje van de ABS branden .
toen heb ik onder deze zekeringenkast twee stekkertjes aan elkaar verbonden en pas bij het tweede stekkertje ging het ABS-lampje uit .
toen dacht ik dus dat alles goed zat en ben 's avonds een lange rit gaan maken , maar gelijk al vanaf het begin had ze minder vermogen en ging het motormanagelampje aan .
dus nu dacht ik dat misschien dat andere stekkertje niet met elkaar verbonden moet zijn , ga ik morgen checken .
het resultaat volgt ...........

JaapVeld (0), 11 jaar geleden

Misschien dat er nog enig licht geworpen kan worden op de oorzaak als de reden van demontage van het blok bekend is.

Gr Jaap

michaelxantia2.0HDI (0), 11 jaar geleden

ik heb de drukgroeplager vervangen , heb geen vraagbaak over de xantia 2.0 HDI , wel van oudere xantia's .
hierin stond dat de versnellingsbak uit te bouwen was terwijl het motorblok erin blijft zitten .
kwam erachter dat er eigenlijk te weinig ruimte voor is en het uitbouwenvan de versnellingsbak zou wel kunnen lukken , maar probeer 'm er dan maar weer eens in te krijgen .........
kwam er ook achter dat die van mij een trekkende koppeling heeft en geen duwende , en dit was ook wel even een gevloek om 'm weer goed werkend in elkaar te krijgen .
je moet zeer nauwkeurig werken en alles eerst testen alvorens je de boel weer in elkaar zet , anders springt de boel zo weer los .
ook de haan van de versnellingsbak moet erg precies over het lager heen schuiven anders kun je hier weer mee een beugeltje op het lager er vanaf schuiven met het gevolg dat je de boel weer los kunt halen en dat is erg vervelend als je daar te laat achter komt want dan hangt het blok met bak alweer op z'n plekje in de auto .
dus al met al is dat niet makkelijk te doen als je de versnellingsbak eruit haalt terwijl de motor blijft zitten .
ach ja .....
aldoende leert men , soms met een beetje gevloek en soms met een borreltje ...........
maar nu dan nog één klein probleempje ......
ach......ook dat zal wel weer lukken om op te lossen , maar met tips gaat het misschien sneller .

JaapVeld (0), 11 jaar geleden

Haha ik herken veel van mijn eigen sleutelavonturen. T'is vaak een verkeerd aangesloten (vacuum) slangetje of connector. Ik tape tegenwoordig echt iedere connectie met een kleurtje af want ik heb al zo vaak iets verkeerd aangesloten dat is niet op de vingers van een hand te tellen. (twee ook niet trouwens)

Als ik je verhaal zo lees denk ik ook aan een connector of slangetje dat niet goed of of op de verkeerde plek is aangesloten.

Succes met je zoektocht.

Gr Jaap

STIP911 (10) PRO, 11 jaar geleden

20 hdi neem aan een 90 pk met ml5t versnelingsbak
hoeft echt de motor er niet vooruit apeltje eitje
je zat waarschijnlijk ook met jen airco compressor

je zou de auto toch wel eerst moeten uitlezen kijken waar het heuvel zit eventueel verhelpen storingen wissen, wissen is heel belangrijk
ook al heb je inmiddels het heuvel gevonden kan de storing nog steeds in het geheugen staan met het lampje wat brand en te weinig trekkracht
suc6

andreas08 (0) PRO, 11 jaar geleden

alle monteurs maken fouten die ze moeten oplossen doordat ze niet zorgvuldig genoeg zijn maar zoals altijd komen ze daar achteraf achter

hier hebben ze een mooi spreekwoord voor
wie zijn billen brandt moet op de blaren zitten

wat jij voor fouten gemaakt hebt
en dan moeten wij je maar even op de juiste weg helpen
en dan nog kommentaar leveren of iedereen jou maar moet helpen zo werkt het niet

STIP911 (10) PRO, 11 jaar geleden

andreas08 heeft gelijk

michaelxantia2.0HDI (0), 11 jaar geleden

hoe wis je dat geheugen dan ?

stef22 (0) PRO, 11 jaar geleden

Je zegt dat alles zo SIMPEL is ,dus banden eronder en laten UITLEZEN en ook meteen het geheugen laten WISSEN. Meestal wordt dit anno2012 met een COMPUTER gedaan.
GRoeten

michaelxantia2.0HDI (0), 11 jaar geleden

computer is inmiddels uitgelezen , en geheugen gewist .
uit probleemuitlezing blijkt dat de turbo niet werkt , niet aangestuurd word , permanent .
heb alles nagelopen maar alles is goed aangesloten .
alles was gemerkt en gecodeerd zodat bij het weer aansluiten alles weer goed aangesloten zou worden en is ook .
bij starten klinkt het alsof er ergengs lucht ontsnapt een soort gekreun .
heb dit alles nog een paar keer nagelopen maar kan zo niet ontdekken wat er niet goed zit .
misschien iemand een tip ???
motormanagementlampje brand alweer de hele tijd en als ik 'm wil doortrekken in toeren dan houdt het op bij ongeveer 3000 toeren en dan nog meer vermogensverlies .
kan niet harder rijden dan 135 km per uur daarna dan begint het vermogensverlies erger te worden en wil ze echt ook niet harder meer dan 130 .
het blijft een fijn auwtootje maar er zit meer in dan dat ze nu geeft
hoop dat iemand tps heeft
groet michael

anthony 001 (0), 11 jaar geleden

ondertussen iets gevonden ivm turbo?

michaelxantia2.0HDI (0), 11 jaar geleden

hoi anthony ,
nee , alles is gewoon goed aangesloten en het vermoeden is dat de waste-gate open blijft staan .
auto wordt dagelijks gebruikt door mijn vrouw en zij is altijd pas laat thuius en ik ben op het moment ook erg druk dus moet effe ergens een keer een gaatje zien te vinden om er weer eens onder te kruipen .
één voordeel ; auto rijd super zuinig als je niet harder kunt dan ongeveer 135 km per uur .
in ieder geval bedankt voor je belangstelling , mocht er iets veranderen dan laat ik dat weer weten .
groet michael

anthony 001 (0), 11 jaar geleden

geen probleem tis maar dat ik het ook voorheb met de mijne

anthony 001 (0), 11 jaar geleden

beste

heb je al een oplossing voor u probleem?

ik heb de mijne laten uitlezen maar ze geraken niet in de computer van de xantia

mvg anthony

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Xantia of stel zelf een nieuwe vraag.