Hallo Mensen,
Al een paar jaar rijdt mijn berlingo niet meer goed op benzine. Ik wilde de injectoren laten reinigen, maar het betreffende bedrijf zei dat ze niet meer te reinigen waren. Het resultaat was: er is er 1 stuk, 1 lek, 1 geeft een slecht sproeibeeld en 1 een redelijk sproeibeeld.
Nu ben ik op zoek naar gebruikte injectoren. Maar in hoeverre kun je injectoren vervangen en uitwisselen?
Het nummer dat op de injectoren staat is 01F002A en er zit een blauw bandje om. Van een merk heb ik er niets op kunnen vinden.
Nu zie ik bij de demontagehandel veel injectoren met dit nummer, waar andere kleuren voor zijn vermeld. Dit betreft dan meestal een ander type motor (KFW, KFV) maar ook soms hetzelfde type.
Is die kleur belangrijk? Of is die kleur afhankelijk van het merk ( sagem, valeo, bosch, onbekend merk )?
Als ik een complete rail koop, is het dan minder kritisch dan wanneer ik er een paar vervang?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Na nog flink wat op het www te hebben gestudeerd, heb ik het er maar op gewaagd. Mijn indruk was dat het voldoende was als de vervangende injectoren het typenummer 01F002A zouden hebben.
In de buurt waren bij de demontagehandel alleen injectoren uit een picasso 1.6 motor beschikbaar. Ik had alle 4 de injectoren willen vervangen, maar toen ik ze ging ophalen bleken er zelfs maar 2 meer te zijn.
Ik heb de injector die lek is en de injector die stuk is vervangen.
Bij de testrit bleek de motor prima te lopen, ook bij hoge snelheden. Als tijdens het rijden wordt overgeschakeld van LPG naar benzine, is daar niets van te merken. ( In het verleden merkte je altijd dat als van LPG naar benzine werd overgeschakeld, dat de motor met benzine beter trok. ) Bij het overschakelen van benzine naar LPG houdt de wagen na de klik in de gastank een momentje iets in.
Het lijkt er op dat dit onderdeel met succes is afgerond. Maar ik ben er nog niet, op LPG was de CO te hoog.
p.s. Alle injectoren blijken dezelfde weerstand te hebben, rond de 12 ohm, ook die 1 die als "stuk" is gemerkt. Ik vermoed daarom dat "verstopt" een beter label is en ook die zou dan in principe weer werkend te krijgen moeten zijn.
ik hoop voor je dat je hierdoor vroeg of laat geen schade krijgt, gezien het feit dat de injectoren van een 1.4 en een 1.6 niet hetzelfde zijn.
Ik hoop het ook, inderdaad. Maar ik rijd altijd op gas en ik ga nog de nodige testen doen.
Afgelopen jaar werkte blijkbaar 1 injector helemaal niet en toch bleef de auto wel rijden op benzine, zelfs zonder motorstoring.
Als ik de injectoren zoek voor 1.6 motoren van citroen of peugeot, dan vind ik 0 280 155 794.
Mogelijk was er een fout in de database van de handelaar? Of misschien waren de injectoren in die picasso in het verleden vervangen door verkeerde? En misschien is die daardoor naar de sloop gegaan?...
12 jaar
De injectoren lijken nu helemaal goed. Het voltage van de lambdasonde zwenkt op benzine heel snel, een paar keer per seconde, tussen 0.3 en 0.6 volt. Stationair gaat het wat langzamer, in een paar seconden tussen 0.05 en 0.75 volt.
De auto is inmiddels door de apk, en op benzine is de lambdawaarde van de gastest 0.997. M.a.w, het resultaat van de gastest is in overeenstemming met het voltage van het lambdasignaal.
De motor loopt zowel stationair als op toeren heel rustig.
Ik heb ook nergens op het internet gevonden dat je injectoren op een of andere manier kunt veranderen of instellen. Als ze niet verstopt zijn, niet lek en niet stuk dan moeten ze goed zijn als het typenummer van de injectoren klopt.
Ik ga er daarom verder van uit dat de injectoren goed zijn.
11 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Berlingo of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar