Citroën C3 2005: Weinig vermogen onder 3000rpm

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorinhoud (cc): 1100

Hey hallo allen!

Recent werd de cilinderkop vervangen samen met de distributieriem van onze citroen C3 van 2005 (1.1 benzine motor).
De reden hiervoor was dat de riem niet vervangen werd en de tanden afgebroken waren, hierdoor waren de uitlaatkleppen geraakt en krom.

Na de herstelling was er een “motorstoring” lichtje aan en draaide de motor niet mooi stationair en precies niet op alle 4 de cilinders. Dus heb ik de bougies vervangen en de lichtinlaatklep proper gemaakt (was nogal aangeslagen). Hierna draaide de motor mooi stationair en ik dacht dat alles opgelost was.
Na een testrit werd echter duidelijk dat de wagen tot ongeveer 3000 toeren bijna geen vermogen heeft, bij het schakelen van 1 naar 2 bvb heeft deze heel veel moeite om verder te rijden.

Het is me wel opgevallen dat vlak voor de luchtinlaatklep er een klein stukje van de plastic onder de spanriem afgebroken is, maar ik veronderstel dat dit geen invloed kan hebben (valse lucht)?

Heeft iemand enig idee wat nog aan de basis van dit probleem zou kunnen liggen?

Alvast bedankt,
Met vriendelijke groeten,
Cedric

Cedrmalf

Geplaatst door Cedrmalf , lid sinds 6 maanden geleden

8 Reacties

kaleido 1 PRO, 6 maanden geleden

Is dit zelf gedaan of bij een garage ?
Vind het zo wie zo al een raar verhaal dat je de inlaatkleppen schoon moet maken terwijl er net een andere kop op gezet is , distributie staat wel op tijd ?
Als de reparatie uitgevoerd is bij een garage zou ik terug gaan .

oldford PRO, 6 maanden geleden

Als je op de foto kijkt dan zie je dat hij de gasklep bedoeld met "luchtinlaat klep".

kaleido 1 PRO, 6 maanden geleden

Sorry ik had het anders begrepen , de rest blijft als vraag staan .

Cedrmalf, 6 maanden geleden

Hey guys,

Klopt ik bedoelde de gasklep, my bad.
We hebben deze zelf vervangen, distributie staat correct, kleppen werden afgesteld.

Alvast bedankt voor de feedback! :)

harry4203 PRO, 6 maanden geleden

tja, hij heeft een mechanische gasklep, dus als deze volgas komt, en de map-sensor is goed vrees op ik dat ie toch niet op tijd staat.(complete gebruikte kop erop gezet, of eea overgebouwd?)

    Dag Harry, Thx voor de info! Is er een mogelijkheid om deze sensor te testen? Of is dit best gewoon vervangen (had gezien dat deze niet zoveel kosten)? Thx - Cedrmalf, 6 maanden geleden

harry4203 PRO, 6 maanden geleden

Ik zou em uitlezen en de meetwaardes bekijken. mn vraag over de cilinderkop is nog niet beantwoord.

    Oei, sorry. Volledige gebruikte cilinderkop erop gezet van donor wagen met goede motor en slechte carrosserie. - Cedrmalf, 6 maanden geleden

harry4203 PRO, 6 maanden geleden

die kop is toch wel identiek, er zijn 3 types cilinderkop voor de 1.1, met oa verschillen in nokkenas en tandwiel.

    Ow, niet op gelet.. die persoon zei dat het die kop was, ik was niet op de hoogte dat er verschillende types waren voor dezelfde motor. Ik heb de andere cilinderkop nog, is er de mogelijkheid om de originele nokkenas met tandwiel over te bouwen? Thx! - Cedrmalf, 6 maanden geleden

Cedrmalf, 6 maanden geleden

@harry, is de nokkenas 'eenvoudig' over te bouwen?
Indien de nokkenas niet goed is, zou dit dan geen schade geven?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën C3 of stel zelf een nieuwe vraag.