auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Citroën Xsara Picasso: Werking airco

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Diesel, Motorcode: HDI 1.6 110pk

Wanneer ik manuele airco aanzet,brand het groene lampje maar hoor ik de relais en ook de pomp niet inslaan.
Wat kan hiervan de oorzaak zijn,en wie weet deze op te lossen.

Met dank voor jullie medewerking.

Geplaatst door

picasso sx (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

uitlezen op foutcodes, druk AC systeem controleren, controleren op lekkage's. Luchtspeelt v/d electromagneet en poelie controleren en zo nodig afstellen

Ga deze week even langs in de garage,denk dat er ergens een zekering weg is...

picasso sx 0

13 jaar

Vandaag freon laten vullen,blijkbaar was er te weinig freon is het sys,waardoor de pomp in veiligheid werd gezet.
Airco geeft nu 3°C,we kunnen er weer tegen.

Blijkbaar zit er een kleine lek tussen de koelradiator (in motorcopatiment) en de slang die naar de freonpomp gaat.
Daarnet dichting afgehaald,mss morgen monteren via de frontgrille en terug sys op druk (650 gr) laten zetten.

Hopen dat de lek dan dicht is.

picasso sx 0

13 jaar

Freon zal er zeker niet gevuld zijn!!!
Indien er een lek geconstateerd wordt mag je systeem volgens
de wet niet gevuld worden. Eerst de lekkage verhelpen en dan vullen.
Als je morgen de nieuwe dichting gaat monteren, hoe maak je je systeem dan leeg?

Grtz, Pascal

gewoon de open lucht in laten lopen Pascal LOL

Lekker, over 20 jaar zijn de zomertemperaturen ook 40+ hahaha

[quote=Pascal Limpens]Freon zal er zeker niet gevuld zijn!!!
Indien er een lek geconstateerd wordt mag je systeem volgens
de wet niet gevuld worden. Eerst de lekkage verhelpen en dan vullen.
Als je morgen de nieuwe dichting gaat monteren, hoe maak je je systeem dan leeg?

Grtz, Pascal[/quote]
Pascal de lek werd vastgesteld door miizelf na het vullen van freon,vandaag zal men de dichting vernieuwen nadat het hele systeem is geledigd.

picasso sx 0

13 jaar

@Picasso sx, dat bedrijf had het systeem niet mogen afvullen.
Indien een systeem te weinig koudemiddel bevat (veel oorzaken) moet eerst het systeem afgeperst worden om een eventueel lek op te sporen.
Als het systeem lek dicht is mag het systeem afgevuld worden.

Nu heb jij het lek ontdekt, dan moest meteen het systeem terug leeg gehaald worden.
Wat is het probleem, groten deels het milieu ! het koudemiddel werkt mee aan het broeikas effect.

Je bent er nog niet, door alleen het lek te verhelpen, er zal ook een nieuwe filter/droger gemonteerd moeten worden.

TheoStek 0
badge

13 jaar

Theo,de meeste worden gewoon weer afgevuld.
Conclusie is vaak van,zal wel te weinig inzitten na al die jaren.
Er lekt immers 8 a 10 % per jaar weg.
Ik heb nog nooit mee gemaakt dat tie onder druk gezet werd.
Ze gingen er gewoon steevast vanuit dat het normaal is na zoveel jaar.
Is tie binnen een paar dagen-weken weer leeg,ja,dan moet er verder gekeken worden.
Dit waren allemaal STEK bedrijven.
Vullinkje van een paar tientjes en knorren maar weer.
Filter droger doen ze sowieso nooit vervangen,zelfs niet als je er expliciet om vraagt.
Meneer,is niet nodig,alleen als de boel los geweest is.
Sterker,ze willen het niet eens vervangen,zelfs na aandringen,vinden ze vlgs mij gewoon rotwerk.
Ik denk dat er een hoop kaf onder het koren zit.
Je krijgt ook de meest uiteenlopende antwoorden,zelfs nog van een dealer.
Die beweerde zelfs bij hoog en laag dat het onderhoudsvrij was.
En als er wat mee was,trek je portemonnee dan maar.
Kortom,als tie werkt,niet aan komen.
Dit is niet mijn mening,maar dit zijn zo een paar antwoorden die ik kreeg.
Dit waren geen achteraf bedrijfjes,maar gerenommeerde bedrijven.

primera p11 0

13 jaar

Zaterdag hebben ze de airco terug leeg gemaakt,vervolgens de dichting tussen de koelradiator en de slang in de frontgrille (koelradiator/slang waar drukcontact op zit)vervangen,Het systeem terug gevuld met freon-olie en de airco gaf terug 1°C aan,hopen dat nu alles blijft functioneren.

Alvast bedankt voor jullie tips en commentaar.

picasso sx 0

13 jaar

[quote]Het systeem terug gevuld met freon-olie en de airco gaf terug 1°C aan,[/quote]
Als die 1°C, de gemeten uitstroom temperatuur is vanuit de middenrooster(s) klopt er toch iets niet, de temperatuur ligt veel te laag ! dat betekent dat de verdamper aan het bevriezen is.

TheoStek 0
badge

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Xsara Picasso of stel zelf een nieuwe vraag.