Hallo,
Bezig met een Xsara 1.4 HDI diesel, gaan de distributieriem en waterpomp vervangen.
Ik wil graag zeker weten of de krukaspoelie en nokkenaspoelie en brandstofpomppoelie met of zonder spie's zijn? Deze 3 wielen hebben allemaal een gaatje erin, en in het motorblok, om ze op tijd te zetten en speciaal gereedschap (of een goed passende boor?) erdoorheen te steken om zo de boel te blokeren, ook de krukas heeft dit. Daarom ga ik er vanuit dat ze op een spie ztiten, en mijn timing dus niet kan veranderen als ik het geschikte gereedschap gebruik?
Ik heb na het demonteren vd multieriem de krukaspolie gedemonteerd, distributieriem stond dus gewoon nog op tijd & gespannen. Deze poelie zit vast met 1 bout (dopje 18), dus niet met 3 of 4 kleinere bouten zoals het soms ook vast zit. Hierna de bout weer gemonteerd om straks de krukas mee te kunnen verdraaien voor het op tijd zetten.
Zegt dit iets over wel of niet spieloos?
Groet,
Kajotan
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Het onderste vierkantje steekt iets uit, dit komt overeen met de poelie voor de multiriem die daar in valt. Het bovenste vierkantje lijkt een "strook" op de krukas te zijn, met een inkeping in het krukastandwiel die daar overheen valt. Dus spie? Graag reactie.
[url=http://postimg.org/image/5jan7sk13/][img]http://s15.postimg.org/5jan7sk13/IMG_201...[/img][/url]
de krukaspoelie heb je al los
als er geen spie in zat dan heb je nu al een probleem!!!!
maar ja je hebt veel geluk er zit een spie in
Zeker weten Fordman??
10 jaar
ja je ziet de spie toch ztiten aan de bovenkant
Kun je mij uitleggen waarom ik anders een probleem had? Doordat de distributieriem nog gespannen is kan het krukastandwiel toch niet verdraaien?
Hoe wordt bij een spieloos tandwiel dan deze geborgd op de krukas?
Zoals je merkt: geen ervaring met spieloze poelies...
Bedankt alvast!
10 jaar
zonder spie had deze wel kunnen verdraaien.
de poelie drukt het tandwiel vast.
als je de poelie loshaalt kan het tandwiel (en dus ook de krukas) verdraaien.
Fordmannetje bedankt voor je antwoord.
Inmiddels de riem vervangen. Lastigste was nog om de nieuwe riem over de poelies te krijgen, zat er erg strak overheen...
Voor de zekerheid het vliegwiel ook afgetekend, allemaal goed gekomen.
Wat opvallend was: Het blokeerpennetje kon niet door de brandstofpomp, het tandwiel (spieloos?) zag niet goed gemonteerd om als de krukas en nokkenas op tijd stond ook ook de brandstofpomp te blokeren. Dit op een andere manier geblokeerd + afgetekend. Op internet las ik dat iemand anders dit ook had gehad.
Hoe controleren jullie of de krukaspoelie wel of niet spieloos is bij een 'nieuwe auto'? Je kunt dit toch niet altijd zien zonder de multiriem-poelie te verwijderen?
9 jaar
Ook de spanrollen vervangen?.
9 jaar
Complete set van SKF: distributieriem, waterpomp, looprol en spanrol. En nog een multiriem van Gates, en de veer rechtsvoor (maar dat is offtopic).
Hoe gaan jullie vooraf na als je een distributieriem-wissel gaat doen of de poelie spieloos is of niet?
9 jaar
Hoe gaan jullie vooraf na als je een distributieriem-wissel gaat doen of de poelie spieloos is of niet?
door geen risico,s te nemen en alles te blokkeren of te merken kan je jezelf een hoop ellende besparen
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Xsara of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar