close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Classic Cars: bobine

Ik rij in een Sunbeam Talbot uit 1953. De ontsteking werkt met normale contactpunten. De auto is positief geaard = + over de massa. Wat mij opvalt is dat de bobine knetterheet wordt na een uurtje rijden (eeltige knuisten kunnen de bobine niet omvatten zonder te gaan janken). Twee gegevens: bobine zit vlak tegen het blok gemonteerd (is orgineel). Bobine is afkomstig van een Japanner of een andere vreemde Europeaan en volgens opschrift geschikt voor electronische ontsteking. De bougies- en HT kabel zijn nieuw. Vraag: kun je ongestraft zomaar een willekeurige bobine plaatsen en is het normaal dat dit onderdeel nogal heet wordt. Kan een bobine ook een beetje kapot zijn m.a.w. soms wel/geen storing leveren.

Geplaatst door

sunbeam (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Monteer een voorschakelweertand in de voedings-leiding van de bobine. Controleer of de bobine wel een 12 volt exemplaar is. De contactenpunten zullen niet lang meegegaan zijn.
Het is niet normaal dat de bobine erg heet wordt, wel warm. Er kan een universele bobine op,mits 12 volt. Succes. Ad

Ad102 0
badge

18 jaar

Sunbeam/Chrysler/Talbot waren van huis uit voorzien van een voorschakelweerstand. Deze zaten standaard in het vakantie-pech pakketje.........
Volgens mij kun je niet maar zo 'n willekeurige ( modernere) bobine voor gebruiken.

Gr.

Averdonk 0
badge

18 jaar

Met voorschakeld weerstand wel. Toch? Grtn.Ad

Ad102 0
badge

18 jaar

Nou ja, eerlijk gezegd heb ik me daar nooit zo heel ver in verdiept. Voor zover ik weet geven de bobines voor elektronische ontstekingen een hogere spanning af dan voor contactpunt-ontstekingen. Beide soorten zijn 12 volt. De bobines met voorschakelweerstand zijn/waren meestal 9 volt. Tijdens het starten wordt de weerstand overbrugd zodat er 12 volt op kwam en er een betere cq. sterkere vonk ontstond.
Ook Opel was hier vroeger mee uitgerust alleen bij deze auto's had men 'n weerstand in de + draad gezet en kwam de 12 volt stroom door een extra draad vanaf het startrelais.
Nou ligt het er maar aan welk soort bobine er op de Talbot uit '53 van de vraagsteller zit ??

Gr.

Averdonk 0
badge

18 jaar

Inderdaad, zou met een voorschakel weerstand beter moeten worden. Maar nou nergens om hoor maar, staan jullie er ook bij stil dat wanneer de bobine aan massa hangt (in dit geval plus) er mogelijk een stroom vloeit via de massa van de bobine naar de motor waar de bobine aan vast zit geschroefd. Ik zou ook maar even het huis van de bobine isoleren van de motor. Het gebeurd nogal eens dat een bobine een massa aansluiting heeft aan het omhulsel. En das nie goe als je plus op het chassis hebt.

correct me if i am wrong, Sytze

sytze 0
badge

18 jaar

Sytze: waar moet de + dan vandaan komen? 15 cq. + ligt dan aan massa (accu) en 1 cq. - komt van de punten. Of zie ik het nou even niet .....????
Volgens mij beginnen we te ver te zoeken.........

Gr.

Averdonk 0
badge

18 jaar

Volgens mij zit er een verbinding tussen het huis van de bobine en de min aansluiting van de bobine, dus vandaar. Tja, misschien is het wel spijkers op laag water zoeken, maar je denkt hardop nietwaar?

Sytze

sytze 0
badge

18 jaar

We gaan even niet zitten minnen en plussen. Voor het gemak even de min aan de massa.
Een bobine bestaat uit een primaire en een secundaire wikkeling,m.a.w. een 12 Volts wikkeling (of 6 Volt) en een hoogspanningswikkeling. Beide wikkelingen hebben geen verbinding met de behuizing van de bobine. Immers, dan zouden de contactpunten niet werken. De wikkelingen zijn aan de massakant wel met elkaar verbonden wat tevens het aansluitpunt voor de contactpunten is. De condensator zorgt er,onder meer, voor dat de contactpunten niet in korte tijd wegbranden door overmatige vonkvorming. Normaal wordt een bobine warm maar niet heet,tenzij er een inwendige sluiting is,bijvoorbeeld tegen de behuizing,zoals Sytze al eerder schreef, of als de niet lopende motor met gesloten contactpunten een tijd lang met contact aan staat. Voor velen is dit een open deur. De Sunbeam moet ook gelopen hebben als een natte krant. Grtn.Ad

Ad102 0
badge

18 jaar

Allereerst hartstikke bedankt voor jullie snelle reacties!!! Volgens het oude maar orginele werkplaatshandboek wordt er niet gesproken over een voorschakel weerstand; dus die heeft er nooit (?) aangezeten. Bij een moderne bobine behoort dit onderdeel er misschien wel tussen te zitten. Ondertussen lijkt het probleem opgelost. Na een andere moderne bobine geplaatst te hebben liep de motor nog beroerden bij gemiddelde en hoge toerentallen. Ergens verborgen achter in een kast vond ik een ouderwetse bobine(pruflex of zoiets). Meteen geplaatst en de motor liep prachtig!! Ik heb alle bobines eens bekeken. Alle punten waar plus/ min of hoogspanning aansluitingen aanwezig zijn zitten op het bakalieten front; dus een goede isolatie met de massa.
Bij een auto met plus aan de massa raken veel personen geschockeerd en in de war. Ik ook. Inmiddels heb ik geleerd om niet te diep na te denken en net te doen alof de plus een min is en omgekeerd. Als je daar heel consequent in bent fakkelt de boel niet af. Wel uitkijken met de polarisatie van b.v.een radiootje!

sunbeam 0

18 jaar

Mooi. Ook weer opgelost dus.
Was al bang dat we te ver gingen zoeken.

Groeten.

Averdonk 0
badge

18 jaar

Heh gelukkig! Kan ik nu weer lekker slapen......

mvg, Sytze

sytze 0
badge

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Classic Cars Overig of stel zelf een nieuwe vraag.