Hallo
Ik heb sinds circa 11 jaar een MGB GT uit 79. deze schakelde altijd prima, maar ging wel al vanaf het begin minder gemakkelijk in zijn achteruit. Dit was echter niet dusdanig dat ik mij er zorgen over maakte. De MG is rechtsgestuurd.
Sinds enkele dagen wil hij bij koude motror nog wel met wat moeite in zijn achteruit, maar met warme motor echter helemaal niet. In eerste instantie dacht ik aan het versnellingsbak oliepeil. Dit bleek echter nagenoeg in orde. Ik ga het wel direct verversen. Langs boven heb ik gisteren de pook gedemonteerd en hier wat vet op de kogel gedaan en gekeken of de afdekplaat niet te hard op de kogel spant. Lijkt niet het geval. er ontbreekt wel 1 veertje onder de speciale montage bout van het kogel afdekplaatje. Ergens op internet gelezen (voor ander merk auto) dat de schakelaar van de achteruit ook roet in het eten kan gooien.
Heeft iemand nog ervaringen/ideeen wat er aan de hand kan zijn?
Bij voorbaat dank voor alle info
MVG Jack
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Vroeger kwam het voor dat de zg schakelassen in blinde gaten zaten.. Als een blind gat na verloop zich (om welke reden dan ook) met olie heeft gevuld?? wordt het steeds lastiger zo niet onmogelijk de betreffende versnelling in te schakelen.. Daarom moet er voor gezorgd worden dat er een gelegenheid wordt gemaakt waardoor de olie (achter de schakelas) weg kan.. bv een platte kant aan de as vijlen, of een gat boren naar de achterste ruimte..
Overigens, of de schakelaar van de achteruitrijlampen de boosdoener is? kun je constateren door deze tijdelijk te verwijderen.
Hallo Cor
Bedankt voor je bericht en excuses voor mijn late reactie.
Ik heb zaterdag de olie ververst. Het euvel leek niet opgelost. Na een heleboel getest en geprutst kwam ik erachter dat als ik hem in een keer, in een vloeiende beweging, van uiterst rechts (tussen 3en4) naar links beweeg, ik hem wel gewoon in zn achteruit krijg. Normaliter laat je hem tussen 1-2 heen en weer bewegen en schuif je hem naar links tegen een veer in en dan naar achteren in zn achteruit. Het is nu best goed werkbaar en ik vraag mij nu af of ik het misschien steeds al zo deed, maar ongemerkt mn gewoonte heb veranderd. Ik ben niet zeker. Ik heb mn achteruit niet vaak nodig en dit werkt goed. Indien het verslechterd moet er zwaarder geschut komen kijken. Ik heb al veel gesleuteld aan mn MGB en (bijna) alles is er uit/af geweest, het enig dat er nog niet af is geweest is de bak. De bak demonteren en openmaken zie ik zelf niet zitten. Tegen die tijd breng ik hem maar naar een specialist, ik hoop dat het zover niet komt.
Nogmaals bedank!
MVG Jack
12 jaar
De schakel vorken zitten binnen in de bak.. 1 vork voor 1 en 2, 1 vork voor 3 en 4 en een aparte vork voor de achteruit. Ik ken de bak niet. Maar als de achteruit naast de 4 zit??? heeft de fabrikant misschien een beveiliging ingebouwd.. Dit om te voorkomen dat je per ongelijk niet de 4 maar de achteruit inschakelt....(je hoeft maar ietsje meer naar rechts te bewegen)..
De beveiliging(indien aanwezig komt er op neer dat als je de pook naar 1,3 of 2,4 schakelt er een pal naar beneden valt die de schakelas van de achteruit belemmert om te schuiven. Als je in de vrij stand de pook helemaal naar links beweegt, hef je de blokkering op en kun je de achteruit gebruiken..
Voor zover ik je kan volgen denk ik dat dit hier ook het geval is.. Dus in tegenstelling tot mijn vorige relaas,, een bak waarbij de fabrikant wel heeft nagedacht...
Hallo Cor,
Ik heb een rechtsgestuurde auto, maar dat maakt technisch niet uit voor het verhaal. Je schakelt wel met je "verkeerde" arm en is toch ook wel weer anders... De 1 zit links voor en de 4 rechtsachter, zoals (bijna) altijd. De achteruit zit echter naast de 2 en niet naast zn 4. Dit heeft echter geen invloed op jouw theorie denk ik, je wilt hem ook niet in zn achteruit gooien als je eigenlijk naar zn 2 wil. De achteruit is altijd al een beetje lastig geweest. Ik vermoed dat ik in het verleden steeds met mn rechterarm de achteruit heb ingeschakeld omdat je toch stilstaat. Met die beweging, kom je ook altijd rechtstreeks uit zn vrije slag, dat lukt niet anders met die arm als je rechts zit. Mn schakelgewoonte is misschien ook veranderd omdat ik recent ben veranderd van dagelijkse auto.
Blijft wel vreemd dat het euvel niet lijkt te spelen bij volledig koude motor (lees versnellingsbak).
Ik ga binnenkort maar eens in een andere MGB proberen. Misschien hebben ze het idd allemaal.
Na 11 jaar probleemloos rijden is zaterdag tijdens mn "versnellingsbakproefrit" waarbij het probleem min of meer opgelost bleek, wel mn brandstofpomp gesneuveld. Ga nu mn pomp uitbouwen en maar direct een nieuwe electronische aanschaffen. Pomp draait snel, maar levert niet. membraan gescheurd of zoiets. eerst maar eens demonteren. Zag al revisie setjes op internet, maar ga maar voor nieuw als het nodig blijkt. 11 jaar storingsvrij rijden was achteraf best lekker en had nu geluk dat ik vlak bij huis was.....
Groeten en bedankt!
Jack
12 jaar
Als de membraam gescheurd is lekt er brandstof.. ik denk dat beide klepjes stuk zijn.. Als er een lekt merk je niets zolang het systeem niet leeg is.. als je besluit het origineel te houden?? (vind ik altijd het leukst) Zorg er dan voor dat je de (nieuwe) membraam vastzer terwijl je de hevel helemaal hebt ingedrukt..Anders gaat hij wel stuk (door de spanning welke er dan op zal komen. tijdens het werken..
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Classic Cars Overig of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar