auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Classic Cars: spanningsregelaar

Hallo, ik zoek een aansluitschema voor een spanningsregelaar zie foto.
Het gaat dus om het aansluiten van de dynamo naar de accu daar zit deze spanningsregelaar ergens tussen.

Verder staat op de bovenkant;

Prestolite is merk denk ik

ARM

FLO of FLD

BAT
[url=http://postimage.org/image/ejhc78i79/][img]http://s18.postimage.org/ejhc78i79/knipp...[/img][/url]

Geplaatst door

storm1 (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Het zijn engelse afkortingen ARM, FLD, en BAT

ARM = ARMATURE (ANKER)
FLD = FIELD (VELD)
BAT= BATTERY (BATTERIJ)

TheoStek 0
badge

12 jaar

Dank voor de uitleg, maar hoe sluit ik hem aan tussen de accu en de dynamo?

ARM aan de Massa?

BAT op de accu

FLD ?
[url=http://postimage.org/image/5527vz2n1/][img]http://s14.postimage.org/5527vz2n1/spann...[/img][/url]

storm1 0

12 jaar

graag een aansluitschema.

storm1 0

12 jaar

Hoort de regelaar wel bij de dynamo???. Als de dynamo massaregelend is moet de dynamo dat ook zijn.

Engelse (lucas was meestal + regelend en Duits (Bosch) meestal + De fransen maakten er een potje van.. Amerikanen heb ik niet veel onderhanden gehad. (waren toen al minder onderhoudgevoelig.

http://www.timloto.org/download/pdf_lesb...

Hier staat op ongeveer 7/8 een prachtig voorbeeld schema van Nicolaas (mijn leerboek electro in 1958)

Bedankt voor de reactie, maar ik kan met deze info niet veel ik zoek een aansluitschema.

Het is de bedoeling dat de spanningsregelaar via de dynamo ervoor zorgt dat de accu wordt opgeladen en als deze vol is dan schakeld hij naar massa over.

dus laad hij dan niet door.

storm1 0

12 jaar

Beste Sjack, Mijn probleem is dat ik niet weet op welke dynamo je de Stroomspanningsregelaar met automaat wilt aansluiten. Er hoeven maar twee draden naar de dynamo. de dikke (ARM) naar de + borstels meestal de aansluiting van 6mm of 1/4 " op het deksel waar de borstelbrug op zit. en de dunne (FLD)op de zijkant van de veldwikkeling, meestal een 5mm of 3/16"aansluiting.

Het idee dat de regel;aar naar de massa schakelt komt niet van mij en is onjuist. De werking van het geheel is totaal anders. De dynamo blijft als de akku volledig geladen zou zijn deze op een spanning van ongeveer 13,8 voolt houden. Omdat de ontsteking altijd vermogen vraagt en de dynamo bij laag toeren moeite heeft om vermogen te leveren zal hij in de praktijk altijd (minimaal) blijven laden. De Akku is daar tegen bestand.

Het gaat nu misschien te ver om het onderscheid tussen stroom en spanning uit te leggen. Maar het zijn echt 3 verschillende begrippen.

Ik wilde je onderstaande link laten gaan. maar om de een of andere reden is mij dat de vorige keer mislukt.

http://www.timloto.org/download/pdf_lesb...


De navolgende tekst heb ik daarvan overgenomen, hopli9jk begrijp je na bestudering van tekening beter hoe het werkt.


De driekern stroom- en spanningsregelaar met automaat
In de tijd van de gelijkstroomdynamo's werd er een mechanische stroom-spanningsregelaar toegepast
(fig.15). We zien dat de punten van de stroom- en spanningsregelaar is serie staan met het veld. Zou
de stroom of de spanning te hoog worden dan werd de veldstroom onderbroken en daalde het
vermogen van de dynamo. Dit komt overeen met het principe van een moderne spanningsregelaar.
Stroombegrenzing bij gelijkstroomdynamo's was noodzakelijk omdat een te grote stroom voor te veel
warmteontwikkling zorgde. Omdat de dynamo tijdens het stationair draaien te weinig spanning leverde
werd er een automatische schakelaar (Automaat) toegepast. Tijdens het stationair draaien leverde de
dynamo ongeveer 10 -11Volt. Te weinig om de batterij te laden. Bij verhoging van het
dynamotoerental liep de spanning op. De spanningsspoel van de automaat zorgde ervoor dat bij
ongeveer 12V de punten dicht gingen waarna het laden van de batterij kon beginnen. Om de punten
weer te openen wanneer de motor weer terugviel op zijn stationaire toerental werd de automaat
voorzien van een extra (stroom) wikkeling. Een terugstroom van de batterij naar de dynamo zorgde
voor een verzwakking van het magnetische veld waardoor de punten bij ongeveer 11,5 V, in plaats
van onze eerder berekende 6V, open gingen.
12 E


Ik hoor jr wel weer. Cor.

Dank voor U reactie, het is een dieselmotor dus alleen spanning nodig voor startmotor en de verlichting.

Ik weet niet welke matrix ik moet aanklikken.


[url=http://postimage.org/image/u49ci3979/][img]http://s18.postimage.org/u49ci3979/Dynam...[/img][/url]

groet S. de Jong

storm1 0

12 jaar

Ik ben naar google gegaan, heb daar ingevuld "stroomspanningsregelaar met automaat" en de regel welke begint met "niveau 4" aangeklikt.

Volgens mij wil je een gelijkstroom stroom-spanning-regelaar aansluiten op een wisselstroom dynamo van AC Delco. Dat gaat niet.

of ik moet me vergissen in de regelaar. Kun je het deksel eraf halen??? en dan de foto ervan laten zien ????

is een stroom-spanning regelaar met automaat. en bestemd voor een gelijkstroomdynamo. (was eigenlijk ook al te zien aan de aansluitingen.

De wisselstroom dynamo op de foto zou best wel eens een borstel loze kunnen zijn met ingebouwde electronische spanningsregelaar.

Wat is het merk van de (franse???) Dieselmotor??? Zoals je waarschijnlijk kunt controleren is de dikke draad op de dynamo rechtstreeks met de + van de akku verbonden.

is er een controlelampje voor de dynamo"" en is het lampje heel?

Het is een dieselmotor van 1982 peugeot 505 2500 ROTO diesel.

Dus eigenlijk heb ik de spanningsregelaar niet nodig?

En er is nog geen controlelampje.

Ik bouw deze motor in een Nekaf Jeep en heb de motor los gekocht van iemand.>

De motor zit in de jeep en doet het goed maar nu nog een paar dingen aansluiten waaronder de dynamo en spanningsregelaar.

storm1 0

12 jaar

Ik ben er niet zeker van. of de regelaar in de dynamo ingebouwd is.. Ik weet wel!!!! Zolang er geen controlelampje geplaatst en aangesloten is kan de Alternator niet aanvangen te gaan laden. De rotor heeft de stroom door het lampje daarvoor nodig. Van het lampje moet een aansluiting van de + na contact komen en de ander aansluiten op de 6mm brede pen met de aanduiding D+ wel ff de roest van die pen halen. Het lampje mag op het dashbord geen massa maken.

Hallo, en hoe komen we erachter dat de regelaar is ingebouwd? en misschien weet U hoe ik hem verder kan aansluiten.

groet S. de jong

storm1 0

12 jaar

Sluit het lampje aan zoals ik gemeld heb. gaat de Alternator laden dan zit er een geheid een regelaar in. Laden wil zeggen de spanning op de dikke kabel zal langzaam hoger worden dan de akkus panning was voor het laden.. Als er geen regelaar is gemonteerd zal de rotor wel bekrachtigd worden maar de stroom in de wikkeling van de rotor is veel te klein om in de stator meer dan 12 volt spanning te krijgen. Dan zal er een spanningsregelaar tussen moeten worden geplaatst. welke bij dat type alternator hoort. Mijn probleem is dan waar haalt de regelaar dan de extra spanning vandaan om de rotor meer te bekrachtigen. Dus ik ga voorlopig voor ingebouwde regelaar.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Classic Cars Overig of stel zelf een nieuwe vraag.