Hallo,
ik heb sinds een week een chevy suburban uit 1979.
nu doet de kachel het wel alleen blaast hij niet op de hoogste stand.
ik hoorde dat het aan de kachel weerstand schijnt te liggen.
is dit zo en waar kan ik deze vinden?
iemand een oplossing?
Remy
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
als hij NIET blaast op de hoogste stand, hoeft het niet persé aan de weerstand te liggen, maar kan ook de keuzeschakelaar in je dashboard de boosdoener zijn. Afhankelijk van hoe een en ander door de fabrikant is geschakeld.( dit kan ik zelf vanaf hier niet achterhalen )
Als hij ALLEEN blaast in de hoogste stand, is het in 99% van de gevallen wel de weerstand.
Groeten Marcel
Marcel,
thnx voor je snelle reactie.
het weer zit hier niet echt mee en is mij nog iets te koud om nu buiten te gaan zitten. zo gauw ik iets meer tijd heb en het weer wat beter wordt zal ik eens wat gaan losschroeven van het dashboard.
hopelijk ligt het inderdaad aan een slecht contact of los geschoten kabeltje.
er zitten nl 4 standen op..Lo en dan 2 tussenstanden en dan Hi...en die werkt nu net niet..de rest wel.
je hoort nog van me,
Remy
16 jaar
Bij sommige auto's wordt de hoogste stand van de blower door een relais geschakeld i.v.m. de hoge stroom. Misschien is daar iets mis mee?
Succes,
Paul
Hoi Paul,
dan nog zal ik alles moeten opendraaien...
heb deze auto net een week....geen idee waar alles zit en hoe de bedrading loopt..
geen boekjes of beschrijvingen aanwezig....en is alles nog wel origineel??
dat moet ik eerst maar eens gaan uitzoeken...
Thnx voor de reactie,
Remy
16 jaar
kachelmotor zelf maakt geen rare (lager) geluiden?? dan zit de verdenking in een ingebrande schakelaar of een geoxideerde schakelaar. (op zich is die hoogste stand nooit nodig) zit er airco op de auto (of heeft het er op gezeten) dan kan het zijn dat de hoogste stand alleen werkt indien de airco is ingeschakeld.
zal ff nachecken hoe het zit bij een 79ér maar moet dan ff bij de boeken en die heb ik zo niet bij de hand (kerst he').Kijk ff wat hier zo voor de hand ligt, miss heb je mazzel (auto net een week, particulier of via een handelaar gekocht? handelaar dan ff daar vragen hoe dit zit)
tot laters
Peco
Nou, ik heb ff gezocht en wel het volgende gevonden => blowermotor en bediening is al sinds 1967 gelijk tot 1987 (iets wat goed werkt moet je blijven gebruiken dachten ze toendertijds nog in de states) dus dan werkt het als volgt. Trek de stekker van de blower motor, zet er een voltmeter opde stekker, en zet de auto op contact, meet nu de stroom bij lo, een stand hoger en nog een stand hoger en dan de hoogste stand (zal dan 12 volt moeten zijn ) valt op de hoogste stand alles weg dan zit het in de schakelaar( 90% kans) anders in de diode weerstand, maar dan heb je eigenlijk het probleem dat je alleen een volgas heater hebt en geen langzame standen. Stekker kun je onder de kap bij als je geen airco hebt, anders wordt het ff sleuteen om de koelradiateur tegen het schutbord eraf te krijgen, kachelmotor zit daar achter.
suc6
Peco
Hoi Peco,
bedankt voor je reactie.
het is me wel duidelijk zo..ik zal eens gaan meten..en er zit airco op...
auto is van een particulier geweest..
ik hoop dat ik wat mazzel heb en het in de schakelaar zit.
Thnx voor de info...
als ik eruit ben zal ik het resultaat wel op de site zetten..
nu nog ff genieten van een paar dagen vrij..is een zeldzaamheid tegenwoordig ;-)
ik wens iedereen vast een vrolijk en gezond 2008
Remy
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Classic Cars Overig of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar