close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Classic Cars: Oldtimer (Hillman Superminx): Inhouden bij gasgeven

Mijn Hillman Superminx (1966, conventionele ontsteking, automaat, LPG/benz., weber-carb) loopt na moeilijke start matig tot redelijk stationair maar houdt in (smoort) bij gasgeven. Er zijn verder de volgende kenmerken:

- Doet dit zowel op LPG als op benzine, dat maakt geen enkel verschil.
- Smoort meestal NIET na "verse" start (koud of na vijf minuten stilstand) en loopt dan ook veel fraaier stationair. Na plm. een minuut gaat de auto ineens (in enkele seconden) hoorbaar veel slechter lopen, waarna het smoren begint.
- Auto liep eerst beter; was goed mee te rijden bij contante snelheid (snelweg) maar begon dan bij stadsverkeer steeds meer te smoren. Wanneer doorgereden kon worden liep de auto weer goed.
- Bij het smoren slaan de bougies vet.
- Carburateur is door mijzelf gereinigd met "Dasty" (dus niet professioneel)

Ik denk aan een doorslaande bobine, maar wellicht heeft iemand betere ideeen? De auto start warm namelijk wel vlot; van mijn 2CV herinner ik me dat slechte bobines garant slaan voor slechte warme start. Carburateur lijkt mij gezien de symptomen uitgesloten, maar dat kan ik mis hebben.



Bedankt alvast!

Geplaatst door

Freek1971 (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Is de condensator al eens vernieuwd?

Hans

Hans4037 0
badge

16 jaar

Hans, dank je wel.

Ik vergat te melden dat inderdaad contactpunten, condensator, verdeelkap en rotor niet lang geleden vervangen zijn. Ik denk daar dus niet als eerste aan, al weet ik dat ook nieuwe spullen stuk kunnen zijn/gaan.

Freek1971 0

16 jaar

Zit er veel speling op de grondplaat van de ontsteking,soms kwam dat wel eens voor dan veranderd de contactpunt afstand als de vacuum vervroeging in werking treed.

Hans

Hans4037 0
badge

16 jaar

welke caburateur(s) zitten erop?

JAN/DODGE 0
badge

16 jaar

ijn Hillman Superminx (1966, conventionele ontsteking, automaat, LPG/benz., weber-carb) loopt na moeilijke start matig tot redelijk stationair maar houdt in (smoort) bij gasgeven. Er zijn verder de volgende kenmerken:

Hans

Hans4037 0
badge

16 jaar

sorry niet goed gelezen

JAN/DODGE 0
badge

16 jaar

Toch was ik ook niet helemaal volledig: het is een weber met dubbele venturi.

De speling op de grondplaat (ten opzichte van de as) is in orde. Overigens ga ik vanmiddag, als de tijd me gegeven is, toch eens de bobine en condensator van een andere auto halen om deze te testen. Ik vind vooral het eerst wél, en dan na een minuut ineens níet goed meer lopen apart. Bevindingen meld ik.

Freek1971 0

16 jaar

Paar dingen getest: Bobine is goed, afsluiters van benzine en LPG zijn goed, condensator is goed. Bobine en condensator zijn tijdelijk vervangen door beslist goed werkende exemplaren uit mijn dagelijkse auto. Geen verschil.

Lastig verhaal, dit. Het is kennelijk niet iets voor de hand liggends, ik kom op onwaarschijnlijke verklaringen. Wat gebeurt er bij zo'n oude, simpele motor na een minuut? De dynamo hoort meteen te gaan meedraaien, maar kan natuurlijk rottig zijn en pas na een tijdje starten... Als dat ding dan ook nog eens defect is en stroom wegtrekt i.p.v. bijlaadt... Ik heb de bekrachtiging van de dynamo eens losgetrokken. Met verse accu sleutel ik verder, nieuwe ideeen nog steeds welkom!

Freek1971 0

16 jaar

Freek

Misschien dom van mij ,maar het is een engelse auto,ligt de massa en de plus wel goed?(plus op chasis )

Jan

JAN/DODGE 0
badge

16 jaar

Ik zou niet weten wat daar dom aan is en kijk het zeker na. Juist dit soort suggesties helpen!

Freek1971 0

16 jaar

Freek,

Meet ook eens de spanning op de plus van de bobine,misschien zakt die als de motor een poosje loopt door een slecht contactslot o.i.d.
Hang er eens een voltmeter aan en laat de motor lopen of ga een stukje rijden.

Hans

Hans4037 0
badge

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Classic Cars Overig of stel zelf een nieuwe vraag.