auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Classic Cars: Plus aan de min / accu andersom

Ik heb een Hillman Minx uit 1959.
Standaard is het zo dat de accu "verkeerd-om" staat. Dus de plus gaat naar de carroserie en de min naar de verbruikers.
Ik wil dit om practische reden omdraaien. Vanwege de inbouw van o.a. een radio en een lpg installatie.
Hoe moet ik dat doen?
Er zijn mensen die zeggen dat ik gewoon de accupolen moet omruilen en dan werkt alles gewoon.
Dit vindt ik raar.
Wat ik wel weet is dat mijn dashboard klokje alleen op positive ground werkt, dus deze moet losgekoppeld worden. Hoe zit het met de ouderwetse dynamo en de startmoter? Gaan deze de andere kant op draaien?
En de ruitenwissers, kachelmoter?
Moet ik aansluitingen omwisselen van de spanningsregelaar?
Iemand ervaring hiermee?

Ik weet al dat er radio's zijn met veranderbare polariteit. Het nut van een LPG installatie heb ik ook al besproken. Dus gaat het nu ALLEEN over het omdraaien van de accu, en de problemen waar ik op moet letten.

Geplaatst door

Noobaddie iz purvekd (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Je zou ook kunnen overwegen een dubbel circuit aan te leggen. Dus hetgeen er nu origineel zit, laten zitten, en voor de overige accesoires ( radio/lpg etc) een circuit aanleggen met de massa aan min.

Let dan wel dat je de pluskabel van het nieuwe circuit goed afzekerd, hiervoor kun je bijvoorbeeld een zekeringhouder van een hoogvermogens audiosysteem gebruiken ( +/- 100 Amp)

Groeten Marcel

hellbat 0
badge

15 jaar

[quote=hellbat]Je zou ook kunnen overwegen een dubbel circuit aan te leggen. Dus hetgeen er nu origineel zit, laten zitten, en voor de overige accesoires ( radio/lpg etc) een circuit aanleggen met de massa aan min.

Let dan wel dat je de pluskabel van het nieuwe circuit goed afzekerd, hiervoor kun je bijvoorbeeld een zekeringhouder van een hoogvermogens audiosysteem gebruiken ( +/- 100 Amp)

Groeten Marcel[/quote]
Daar heb ik al aan gedacht, maar bij de radio krijg je dan het probleem dat de antenne niet gemonteerd kan worden. Deze moet namelijk op het spatbord en daar maakt hij aarde. Dan zou hij bij 2 verschillende systemen kortsluiting veroorzaken.

[quote=Noobaddie iz purvekd][quote=hellbat]Je zou ook kunnen overwegen een dubbel circuit aan te leggen. Dus hetgeen er nu origineel zit, laten zitten, en voor de overige accesoires ( radio/lpg etc) een circuit aanleggen met de massa aan min.

Let dan wel dat je de pluskabel van het nieuwe circuit goed afzekerd, hiervoor kun je bijvoorbeeld een zekeringhouder van een hoogvermogens audiosysteem gebruiken ( +/- 100 Amp)

Groeten Marcel[/quote]
Daar heb ik al aan gedacht, maar bij de radio krijg je dan het probleem dat de antenne niet gemonteerd kan worden. Deze moet namelijk op het spatbord en daar maakt hij aarde. Dan zou hij bij 2 verschillende systemen kortsluiting veroorzaken.[/quote]
Dan zet je de antenne op een rubber voetje??

alfons262 0
badge

15 jaar

de radio zal wel moeilijk worden maar als jij een doodnormale lpg installatie pakt (zonder al de elektronica van nu,dus een lpg installatie van jaren terug)zal deze toch ook werken zoals alles nu is een afsluiter werkt ook als je plus en min omdraait

en als jij de radio in een rubber mat legt(inpakt)of houten kastje dan gewoon plus min pakken moet hij het toch doen

kan je de antenne niet aansluiten robby
die is namelijk + als ground
je kan de radio openen en de massa draad van hetr chassis vd radio loskoppelen
voor de antenne kan je dan een ruit montage exemplaar nemen

CARS&MOTORS 0
badge

15 jaar

[quote=robby10030]de radio zal wel moeilijk worden maar als jij een doodnormale lpg installatie pakt (zonder al de elektronica van nu,dus een lpg installatie van jaren terug)zal deze toch ook werken zoals alles nu is een afsluiter werkt ook als je plus en min omdraait[/quote]
Dat wist ik niet. Ik dacht dat dergelijke magneet afsluiters maar 1 kant op werkten. Dat hoef ik dus niks om te draaien en alles origineel houden.
Ik heb inderdaad een "oude" LPG installatie met ouderwetse zwarte draaiknop, een benzine en gasafsluiter en een choke. Meer electronica zit er niet aan. Ik weet nog niet of ik een ouderwetse draaikraan in de tank zet. Er zit nu een electrische afsluiter in. Maar dat is dezelfde als die van de gas toevoer dus zou die ook gewoon moeten werken.

Het probleem met de radio zal wel een transistor ding moeten worden. Alle hier aangedragen oplossingen gaan niet werken. Het probleem met de antenne blijft hoe dan ook bestaan. Omdat een antenne, ook een plakantenne op de voor of achterruit toch altijd een aardpunt moet hebben bij de plaats waar hij geïnstalleerd wordt.
Dit volgens een specialist in oude radiosystemen.
Helaas bestaan er geen radio's met FM die reversed polarity hebben. En het gaat mij om de radio ontvangst. Dus niet om een cassette of cd speler.

[quote=Noobaddie iz purvekd]...Ik wil dit om practische reden omdraaien. Vanwege de inbouw van o.a. een radio...[/quote]
Maak je het juist niet nodeloos ingewikkeld?

Treb 0

15 jaar

die radio moet toch kunnen als jij gewoon plus min op de radio zet je steekt de antenne erin en je houd de antenne in je hand dan speelt hij al,als je dan zoals Jerry zegt een plak antenne op de voorruit zet waarmee maakt hij dan kontakt???die min van de radio zit gewoon op je accu en radio in bijv.houten kistje en plus radio ook rechtstreekt op accu(zweefzekering ertussen)al zou je je antenne op de vloermat leggen speelt hij al

je kan zelfs voor deze auto's een inbouwset kopenmet kunststof houder zodat de radio nergens het chassis raakt

CARS&MOTORS 0
badge

15 jaar

Ik wil mijn oldtimer veranderen van Positive ground naar Negative ground.
Het is een Hillman Minx uit 1959.
De vraag was: Kan dat? Hoe moet dat? Waar moet ik op letten.

Ik heb intussen de meest idiote flauwekul gelezen. Zeker 10 onnozele reacties. Gelukkig allemaal weer verwijderd door iemand die net als ik gewoon een normaal antwoord wil zien. Er zijn niet veel auto's meer die dit systeem hebben. Er zijn vast wel meer mensen die dit interesseerd.

Over de radio hoeft NIEMAND meer te schrijven.
DIE KUN JE NIET IN RUBBER VERPAKKEN, OF IN KUNSTSTOF WANT.........DE ANTENNE MOET EEN GOEDE AARDE MAKEN OP HET IJZEREN DEEL VAN DE CARROSSERIE. Dit vanwege de conventionele contactpunten ontsteking. Bij minder goede aarde gaat de radio brommen of tikken. Het gaat bij dergelijke auto's namelijk om radio's zonder FM golf. Dus geen rubber of kunststof montagebox. En al helemaal geen rubber voetje. Radio ontstoorde rotors zijn bijna niet te vinden, en die er wel zijn gaan heel snel stuk.
Ziet u, ik weet wat er met een radio kan en moet om een behoorlijke ontvangst te krijgen.

Als ik de accupolen omdraai, wat gebeurt er dan met de dynamo of de spanningsregelaar. Gaat de startmoter en de kachelventilator andersom draaien? Wat doet de ruitenwisser?
Dat zijn de vragen waar ik een SERIEUS antwoord op zou willen krijgen.
Het is namelijk zo dat ik een Lucas dynamo type C40 heb. Deze zit in een tiental andere Engelse auto's van verschillende merken. Deze auto's hebben bijna allemaal Negative ground. Hetzelfde geldt voor mijn startmoter { ook Lucas}, ruitenwissermoter{Lucas DR3} en kachel moter {Smiths}.
Dus ik hoef geen electrische onderdelen te vervangen. Die zijn voor tientallen auto's gelijk. Maar kan ik zo maar de accu omdraaien en starten?

Probeer het en je weet het. Maar als je probeert de motor te starten, en het relais fikt er gelijk uit, niet gaan janken. Als de Dynamo over de plus de accu van een vette min probeert te voorzien, niet gaan janken. Als je kackelmotor meer rook dan luchtstroom gaat produceren, niet gaan janken. En als op het eind van het liedje de onsteking ook meer rook dan vonk gaat geven........................

HET GAAT NIET ZONDER MEER. Het is net zo'n wazige vraag, als de antwoorden die je in verschillende topic's geeft. Wij zijn AUTOMONTEURS, geen MUSEUMCONSERVATOREN. Als hier 1% van de monteurs OOIT mee te maken heeft gehad is het veel, en jij wordt kwaad omdat je geen fatsoenlijk antwoord krijgt.

Succes ermee.

Groeten Marcel

hellbat 0
badge

15 jaar

iedereen kan hier een serieus antwoordt krijgen, maar er zijn uitzonderingen.

Dit is een kwestie van een auto uit 1959 accepteren zoals ie is, en niet anders.
De voordelen heb je geaccepteerd, accepteer dan ook de nadelen.

Ik verwacht in dit topic dat je nu het e.a voor jezelf hebt verprutst en niet meer geholpen gaat worden.
Want een debiel kan jou simpelweg niet helpen.

Veel suc6

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Classic Cars Overig of stel zelf een nieuwe vraag.