Dacia Sandero 2009: Hoog olie verbruik, compressie 4x 7.5 bar, leak test negatief

Bouwjaar: 2009, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: D4F F7, Motorinhoud (cc): 1200, Vermogen (kw): 55

Dag allen.

Ik loop een beetje vast met mijn Dacia Sandero 1.2 16v 75pk met D4F motor. Tijdens mijn vakantie is de auto plotseling enorm veel olie gaan zuipen. 1:1000 ongeveer (voorheen geen druppel). Geen zichtbare lekkage helaas…

CO2 test op koelsysteem is negatief, en kan aan de bougies zien dat de 3e cilinder (het meeste) olie verbruikt, behoorlijk wit uitgeslagen.

Ik meet op alle cilinders ongeveer 7,5 bar… 7,5 bar?? Op alle 4 cilinders?! Wel met een koude motor maar dat kan toch niet kloppen? Overigens niet bekend wanneer de kleppen voor het laatst zijn gesteld.

Jongens, hoe nu verder, cilinderkop revisie? Of zal het hem in de zuigerveren zitten?

Alvast ontzettend veel dank voor jullie reacties en tips.

Groet, Mark

markhensens

Geplaatst door markhensens (0) , lid sinds 2 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Dacia Sandero? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

kaleido 1 (945) PRO, 1 jaar geleden

Een witte bougie duid op een erg arm mengsel , een cilinder die olie verbruikt heeft een zwarte vettige aangekoekte bougie .
7.5 bar is wel erg laag , is er wel goed gemeten , gasklep open ?
Op lpg moet je kleppen stellen.
Klepzittingen kun in de kop gezakt zijn , daardoor lage compressie.
Lektest doen om lekkage langs zuigerveren uit te sluiten.
Carterventilatie verstopt ?

markhensens (0), 1 jaar geleden

Bedankt voor je reactie.
Had dit onderstaande foto op internet gevonden dus trok de conclusie…

Met 2 verschillende compressiemeters gemeten, allebei het zelfde.

Zover ik weet is de carterventilatie goed, geen olie in de luchtfilter(behuizing) en heb er op geblazen om te bevestigen dat lucht in de juiste richting kan.

Lektest langs zuigerveren klinkt als een goed plan, ik ga er werk van maken.

Als de klepzittingen verzakt zijn, zouden de van toevallig allemaal even ver verzakt zijn, is dat normaal?

    Trouwens, ook geen druk op de olie bijvuldop, dus neem aan dat de carterventilatie goed is - markhensens (0), 1 jaar geleden

kaleido 1 (945) PRO, 1 jaar geleden

Welke foto is van toepassing op jou bougies ?

    Links onderin, nog niet zo erg als op die foto, maar vergeleken met de andere bougies was cil. 3 de vreemde eend in de bijt. - markhensens (0), 1 jaar geleden

Monteur Senior (460), 1 jaar geleden

jij zegt tijdens jou vakantie,is er olie bijgevuld van een of andere benzinepomp uit een ander land? vaker meegemaakt dat hij deze olie opzuipt, heb je al een olie ververst met de juiste olie?

    Ik heb een paar week voor de vakantie olie ververst met C&C olie van de Action (vol synthetisch) onderweg 2x in Duitsland getankt aan de goedkoopste pomp. Zelf nooit problemen gehad met olie van de action, gebruik het in al mijn voorgaande auto’s, scooters en motor. Heb er 5W40 in gegooid, staat op internet voorgeschreven. Tot op heden bijgevuld met goedkope olie van de Carrefour (winkel in Frankrijk) - markhensens (0), 1 jaar geleden

Monteur Senior (460), 1 jaar geleden

Je bent er zeker van dat hij geen olie lekt bijv. een oliedrukzender die het aan het begeven is? als jij je vinger achter in de uitlaat steekt is deze dan vettig? wat je kunt proberen even de weg op flink doortrekken in tweede of derde versnelling en dan gas loslaten dus de motor flink smoren, en als hij dan flink is teruggezakt in toeren een flinke peut gas geven en in je spiegel kijken als hij dan een blauwe pluim geeft zijn het hoogstwaarschijnlijk je kleprubbers, door het smoren creër jij een groot vacuum onder de gasklep(inlaatgedeelte) en zuigt ie bij slecht kleprubbers olie naar binnen.

    Ik weet zeker dat het verbrand wordt, uitlaat is smerig en het blok is kurk droog. Goeie tip van het smoren! Ga ik doen! - markhensens (0), 1 jaar geleden

Monteur Senior (460), 1 jaar geleden

ik lees nu dat jij olie va de action erin hebt gegooid,ik denk dat hier het probleem ligt eruit met die troep en even naar een autozaak de goeie olie kopen,deze action olie verdwijnt als sneeuw voor de zon,een kennis van mij had ook olie vd action gekocht,hier ververst en bij het wegrijden was heel de straat blauw,ik bel hem direct op ik zeg kijk eens in je spiegel ,meteen hierkomen en de juiste olie erin was meteen het probleem ook weer weg.

    Dat is zeker een goed plan, maar dat verklaart de rare compressie test nog niet. Ik ben geneigd om hem naar de garage te brengen die ook een cilinderlektest kunnen doen, ik heb hier namenlijk niet het gereedschap voor. Dan maar even uurtje factuurtje maar dat weet ik wel waar ik aan toe ben. Of de kop/koppakking is kapot, of het zit hem in de veren, dan wordt het een nieuwe auto ben ik bang…. ),: - markhensens (0), 1 jaar geleden

kaleido 1 (945) PRO, 1 jaar geleden

Slechte smering, beschadigde cilinder wand, hallo olieverbruik.
Lektest is natuurlijk geen weg gegooid geld.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Dacia Sandero of stel zelf een nieuwe vraag.