Beste mensen,
Twee dagen geleden is bij mijn Sandero (geen Stepway) 1.4 MPI uit 2008 de koelvloeistof vervangen. Vandaag keek ik even of alles nog in orde is en kwam tot de ontdekking dat de KVS van het max. streepje tot onder het min. streepje gezakt was.
Ik ben meteen het motorblok gaan inspecteren en zag aan de achterkant van het blok wat je op de foto kan zien. De foto is genomen van achter het rechter voorwiel richting voorkant.
Ik heb geen witte rook, de auto houdt niet in en er zit geen sludge in de oliedop (olie is vervangen). De monteur gaf wel aan dan hij het KVS reservoir had schoongemaakt omdat er wat viezigheid in zat.
De distributieriem en waterpomp zijn ook vervangen en ik zie nergens anders natte plekken.
Heb ik te maken met een lekke koppakking?
Dan nog even een wilde gok; kan het zijn dat de KVS nog door het hele systeem moest trekken en dat het daarom weer opgevuld moest worden? Dit is waarschijnlijk niet het geval maar een mens mag hopen.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik denk dat wat je ziet eerder olie is dan koelvloeistof, denk dat de klepdeksel iets zweet.
Koelvloeistof op peil brengen, met koude motor net boven minimum is goed.
De boel in de gaten houden.
Kaleido,
Volgens mij zit je één verdieping te hoog. Mijn foto's zijn niet echt duidelijk dus heb ik er nog even wat plaatjes van internet bij gezet.
Mijn lekkage zit ter hoogte van de groene pijl maar dan rechts achter. De rode pijl is volgens mij waar de klepdekselpakking zit.
Dat zwarte deel op de plaatjes is bij mijn auto dus het roestkleurige deel.
12 jaar
Laat ik het dan zo zeggen , ik denk dat de kleppendeksel iets zweet en olie kruipt naar beneden en wordt zichtbaar op je motorblok.
Het kan natuurlijk ook het zweten van de koppakking zijn , het lijkt me in iedergeval olie en geen koelvloeistof.
Kaleido,
Ok, nu snap ik je gedachten erachter.
De reden waarom ik toch aan KVS denk is omdat er overal gele plekken te zien zijn en de standaard KVS van Renault/Dacia geel is.
Dan nog een vraag over de KVS. Kan het verschil in het KVSniveau veroorzaakt worden door niet (goed) ontluchten van het koelsysteem na het vervangen van de waterpomp en de KVS?
12 jaar
Dat het koelvloeistof niveau gezakt is kan goed veroorzaakt zijn door nog aanwezige lucht in het systeem.
Daarom koud op peil brengen , net boven minimum.
Vlekken zitten wel erg verspreid , denk eerder roestvlekken.
Koelwater droogt op , olie niet.
Kijk eens als de motor koud is of je dan koelvloeistof ziet op de plekken die volgens jou koelvloeistofvlekken zijn.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Dacia Sandero of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar