Dacia Logan MCV 2008: Ratelend geluid motor bij specifieke stand gaspedaal

Bouwjaar: 2008, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: K7M F7, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 64

Ik begrijp dat het wellicht lastig te beoordelen is via internet, maar wanneer het optreedt is erg specifiek: een ratelend geluid is als ik rijd te horen bij een specifieke stand van het gaspedaal (ongeveer 1/4 ingedrukt). Bij minder diep ingedrukt hoor je het niet, bij dieper ingedrukt ook niet. Het is maar een klein stukje waar het optreedt (maar wel net hoe diep je het gaspedaal ongeveer indrukt als je met constante snelheid rijdt). Het is NIET afhankelijk van het toerental van de motor of wielen want het treedt in verschillende versnellingen op en bij verschillende snelheden, maar altijd bij dezelfde stand van het gaspedaal. Dus als ik b.v. 80 rijdt in zijn 5 dan treedt het bij dezelfde stand van het gaspedaal op als 120 rijden in zijn 5, dat is dus bij heel andere toerentallen. Het treedt ook op in lagere versnellingen, maar lijkt dan nog een nauwer gebied van het gaspedaal te zijn.

Heeft iemand een idee wat dit kan zijn? De auto is normaal onderhouden en er zijn geen gebreken bekend. Distributieriem is wel bijna aan vervanging toe, maar nog niet over de grens van km of aantal jaar.

JanB1976

Geplaatst door JanB1976 (0) , lid sinds 1 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Dacia LOGAN? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

2 Reacties

JanB1976 (0), 1 jaar geleden

Nog even ter aanvulling: ik weet niet precies waar het geluid vandaan komt, maar het lijkt ergens bij de passagierskant te zijn. Bij stilstaan lukt het met niet goed om te checken of ik het geluid dan ook hoor omdat de motor naar hele hoge toeren schiet als ik het gaspedaal ingedrukt hou en dit het mogelijke geluid overstemt.

JanB1976 (0), 1 jaar geleden

Nog een aanvulling: het tikkende geluid treedt ook op in zijn vrij terwijl de auto stilstaat bij ongeveer dezelfde stand van het gaspedaal. En de frequentie van het geratel hangt af van toerental van de motor. Het is niet zo dat het toerental bepaalt wanneer het tikken optreedt (dat lijkt door de stand van het gaspedaal bepaalt te worden) maar als de motor harder draait hoor je de ratel ook sneller gaan. Het zit dus ergens vóór de versnellingsbak.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Dacia LOGAN of stel zelf een nieuwe vraag.