close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Daihatsu Cuore: Afstellen stationair toerental, contakthoek en ontstekingstijdst

Bouwjaar: 1989, Brandstof: Benzine, Motorcode: 3 cilinder 850cc

Hallo.

Ik ben in het bezit van een Daihatsu Cuore 850TS automaat uit 1989.
Ik wil graag het motortje wat updaten. Contaktpuntjes,etc.
Alle afstelgegevens heb ik.

Nu is mijn probleem dat ik een vrij dure uitgebreide digitale stroboscooplamp (OPTILUX Digital) heb met alles erop en er aan.Toerentalmeter,voltmeter,contakthoekmeter en voorontstekingsinstelknop.
Ook kan ik de stroboscooplamp instellen op 4, 5, 6 en 8 cilindermotoren. Maar een 3 cilinderstand zit er niet op. Ook staat in de gebruiksaanwijzing van de lamp niet hoe ik een 3 cilinder motor moet afstellen.
Op iedere cilinderstand (4,5,6 of 8) op de stroboscooplamp krijg ik verschillende uitlezingen kwa toerental en contakthoek.
Moet ik de 4 cilinderstand uitlezing hanteren of de 6 cilinderstand.
Bij de 6 cilinderstand neem ik dan aan dat ik de afgelezen waarden moet verdubbellen.

Tevens heb ik het gevoel dat bij veel 3 cilinder Cuores verkeerde afstelapparatuur gebruikt wordt, gezien het aantal klachten die ik lees omtrent brandstofgebruik, stotteren, inhouden, stationairtoerental en afslaan van de motor.Want de meeste apparatuur die gebruikt wordt zijn geschikt voor 4 cilinder motoren en dan kom je mijnsinziens op verkeerde afstellingen uit! Met veel problemen tot gevolg.

Wie weet raad?

Met vriendelijke groet,
Cootje58

Geplaatst door

Cootje58 (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

De 6-cilinder gebruiken. En dan delen door 2 voor het toerental. Omdat de referentie 6 cilinder is, zal gezien het aantal inducties dat de triggertang krijgt van de 3 cilinder, het toerental 2 maal zo hoog aangegeven worden. De werkelijkheid is dus dan de helft.
Dan de contacthoek: op stand 6-cilinder: maal 2.

Of reken ik nou net verkeerd om.........

Gr.

Petje57 0
badge

17 jaar

Hoi Petje57.

Bedankt voor je advies.
Als ik de stroboscoop op 6 cilinder zet krijg ik een lager toerental in de display dan als ik hem op 4 cilinder zet. Dit geldt ook voor de contakthoek.

Conclusie:
Op de 6 cilinder stand zowel het toerental en contakthoek x 2 tellen.
Dus de uitlezing 450 tpm is dan voor de 3 cilinder Cuore 900 tpm (fabrieksopgave).
De contakthoek heb ik op 31 graden gezet. Dit x 2 wordt 62 graden (fabrieksopgave is tussen de 58 en 66 graden). Dit dus allemaal op de 6 cilinder stand van mijn stroboscooplamp.
Het motortje loopt als een zonnetje. Bij de koude start kan ik de handchoke zelfs na een paar keer gas geven na 10 seconden volledig uitzetten. Nog nooit eerder meegemaakt.

De 4 cilinder uitlezing van mijn stroboscooplamp gebruik ik dus nooit meer voor m'n Cuore!

Petje57 heeft mijn twijfels weggenomen!
Nogmaals mijn dank.

Met vriendelijke groet,
Cootje58.

Cootje58 0

17 jaar

1 x is genoeg.........

Opgelost dus. Eigenlijk ook niet zo moeilijk: 'n 6 cilinder = 2 driecilinders.
Dit is dan ook voor de 4 en 8 cilinder van toepassing.

Gr.

Petje57 0
badge

17 jaar

Er ging wat mis met verzenden, vandaar 3 keer mijn antwoord!

Groetjes.

Cootje58 0

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Daihatsu Cuore of stel zelf een nieuwe vraag.