Hallo kenners,
Van mijn Cuore eind nov. 1990 blijft opeens de temperatuurmeter op nul of koud staan, hij doet niets meer.
Wel slaat gewoon de ventilator aan, als de motor warm wordt, bij stationair lopen, zoals altijd het geval was.
Motor blijft volgens mij op de normale temperatuur, zo te voelen.
Wat kan het zijn?
heeft de ventilator en de temperatuurmeter ieder zijn eigen censor, zodat een van de twee kapot is?
Of gaan de ventilator en de temperatuurmeter op dezelfde temperatuurcensor en waar zit die dan?
Dus dan zou in dat geval de meter zelf in het daschbord het niet meer doen?
Ik had laats wel wat last van condens achter het meterglas van het daschbord, met dat koude vochtige weer, dus zou dat misschien oxidatie kunnen geven op kontakten van de meter?
Als dat zo is, hoe kan ik er dan bij om het te herstellen?
Hopende op een goede oplossing,
Theo
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
de ventilator heeft een aparte sensor(thermoschakelaar) dan de temperatuur meter. Zo te horen is er motorisch niks mis alleen je meter werkt niet. Dus of je temp zender is stuk of je meter. Rondom je teller zit een kap. Deze kun je weghalen. (mischien 2 schroefjes aan de bovenkant) Nu zie je de teller zitten. Zit vast met M6 boutjes. Als je die los haalt kun je zo de teller er uit halen. Wel even voorzichtig met stekkers en bij het terugplaatsen goed opletten dat de tellerkabel weer goed zit.
El Xantia, alvast bedankt voor de reaktie, ik zal bij beter weer proberen te lokaliseren of de meter stuk is.
Maar stel als de temp zender stuk is, waar zit die dan?
Is daar waarschijnlijk beter bij te komen, dan bij de meter? en moet ik dan zorgen dat het koelvloeistof er niet uitloopt als ik die sensor moet vervangen?
Theo
17 jaar
Waarschijnlijk is je temp sensor kapot, is te controleren door de draad van de temp-sensor af te nemen en aan massa houden, auto op contakt zetten, daarna moet de meter naar warm oplopen, dan is de meter goed en de sensor kapot.
Sensor vervangen bij koude motor, oude sensor verwijderen nieuwe direct monteren hierdoor zal er maar weinig vloeistof verloren gaan.
Succes
Bedankt voor de goede adviezen,
Ik heb gelukkig de fout al gevonden, het blijkt dat het ronde stekkertje die op de Sensor gaat, geoxideerd was dus geen kontakt maakte, dus heb het schoongemaakt en de temp meter doet het weer.
Theo.
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Daihatsu 0 of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar