auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Daihatsu Charade: Charade 1999 motor temp hoog (max)

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.3 EFI 16V

Hallo allemaal

Ik heb vorige week een daihatsu charade gekocht (bouwjaar '99) en de motor (of althans de temp meter) geeft al redelijk snel aan dat ie te heet is.
De meter staat dan tegen de H aan. Na aankoop waren al wat kleinere puntjes die gefixed moesten worden dus ik had al meteen afspraak bij de lokale kwik-fit gemaakt voor een grote beurt. Maar op dit moment kan ik niet veel met de auto want als ik te lang ermee ga rijden dan wordt de motor te heet. Nu heb ik zelf wel wat technische kennis maar niet van auto's en dit is ook mij eerste auto.

Ik heb zelf al een beetje gekeken en wat mij opviel is dat het tankje van de koelvloeistof 2 slangen een dikke (geïsoleerde) en een dunne transparante. Die dikkere loopt als ik het goed zag tot bovenaan de radiator waar ook de radiator dop. Die dunne is maar 20 cm lang en heeft een open einde. Deze ligt langs het tankje. Volgens het onderhoudenboekje is het een gesloten systeem maar met een losse slang is er weinig open aan lijkt mij. Mij vraag is hoort dit zo ? Moet er geen aanvoer/retour leiding naar de tank of loop er maar een slang voor de vloeistof en is die andere slang voor luchtig ?

Ik heb ook even radiatordop er af gehaald en ik zag bovenop een rode vloeistof en openingen maar die zijn zo klein/donker dat ik niet in de radiator kan kijken. Ik heb zowel van wat ik zag onder de dop als van de slang een foto gemaakt en er bij gedaan.

Kan iemand mij vertellen of dit normaal is ? Ik heb geen referentie dus ik kan er naar kijken tot ik een ons weeg en dan weet ik nog niks.

koelvloeistof tank:
http://imageshack.us/photo/my-images/837...

radiator:
http://imageshack.us/photo/my-images/52/...

Geplaatst door

blauwebak (0)

al 12 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Het losse slangetje aan het koelvloeistof tankje is een overloop/overdruk slangetje , heel normaal dus dat deze nergens op aangesloten is.

Wat betreft de radiateur , als je er in kijkt zie je het koelblok , dus de openingen zijn doorstroom openingen om de KoelVloeiStof beter te koelen.

Ik kan het niet goed zien op de foto van de radiateur , maar het lijkt alsof er geen of te weinig koelvloeistof in zit , het peil van de KVS
moet tot aan de rand van de dieper liggende opening staan (is niet goed zichtbaar op de foto).
in het KVS tankje dient het koelvloeistof peil tot aan het max. streepje te staan (of tot aan het HOT streepje als dat er staat)

Dat de motor te heet wordt kan veroorzaakt worden door: A:te weinig koelvloeistof B:defecte thermostaat C:kapotte koppakking o.a.

limbra 1655
vip badge

12 jaar

Ah die slang is voor de overdruk, dat is duidelijk. Wat betreft het tankje die zit behoorlijk vol (1 cm onder het max nivo als ik het goed heb).

Wat betreft het nivo in de radiateur begrijp ik het goed dat het koelblok (waar die openingen in die ik zie als ik de dop er af haal) helemaal in de koel vloeistof moet zitten ? Want met de dieper liggende opening bedoel je de opening die ter hoogte van de onderkant van de dop op de radiateur zit?(En dus boven al die openingen in het koelblok?)

De foto is niet helemaal duidelijk maar de rode vloeistof ligt op dat koelblok en blijft daar liggen door omhoog staande randjes. De vloeistof in het koelblok moet lager liggen omdat ik duidelijk de openingen kan zien en in die opening zit lucht. Ik kan alleen zo niet zien hoever onder die opening.

Het onderhoudsboekje heeft het over dat wanneer het tankje helemaal leeg is ook de radiator bijgevuld moet worden. Dus wellicht dat het tankje helemaal leeg was en dat (vlak voordat ik een proefrit kwam maken) de handelaar alleen het tankje vol gegoten heeft? De auto heeft namelijk een maand of 5 a 6 stilgestaan.

Wat kan ik het beste doen? Zelf bijvullen via het tankje(die al bijna vol zit)? Zelf bijvullen via de radiator(en zo ja als de motor nog helemaal koud is)? Of zo laten en gewoon naar de kwik-fit rijden voor de grote beurt (die is vrijdag en is nog geen 5 minuten rijden van mijn huis).

blauwebak 0

12 jaar

Je kunt het beste het koelsysteem bijvullen voordat je naar de garage rijdt , als er te weinig of geen KVS in het systeem zit kan 5 minuten rijden
al teveel zijn, met motor schade tot gevolg.
Vul de radiateur bij tot aan de rand waar de onderzijde van de radiateur dop komt,
dus het koelblok moet in de koelvloeistof staan , bij koude motor bijvullen is het beste.

Bij warme motor is het max peil in het expansie tankje hoger dan bij koude motor , dit i.v.m. druk in het systeem.

Als er in de radiateur te weinig of geen koelvloeistof meer zit zal er ook geen KVS vanaf het expansie tankje naar de radiateur lopen, via dat zwarte slangetje.

succes.

limbra 1655
vip badge

12 jaar

Dan ga ik straks de boel bijvullen. Kan ik hem ook bijvullen als je motor uitstaat en dan dopje d'r op doen en dan pas starten ?
Of kan ik beter eerst als de motor loopt de vloeistof bijvullen en wachten voordat ik de radiator dop er op doe ? (En zo ja hoelang moet ik dan wachten?)

blauwebak 0

12 jaar

Als het koelsysteem behoorlijk leeg is , kun je beter eerst de dop er af draaien , dan de motor starten en dan de KVS bijvullen (met draaiende motor dus),
tot de juiste hoogte , laat de motor daarna lopen totdat de ventilator van je radiateur aanslaat en vul indien het peil zakt tussendoor ff KVS bij.
daarna motor uit en je radiateur dop er weer op.

limbra 1655
vip badge

12 jaar

Ik heb zojuist de vloeistof erbij gedaan (in totaal kon er net iets minder als 2 liter bij). Het grootste gedeelte zo'n 1,5 liter kon er direct in en de rest met het tussendoor bijvullen. Het hele klusje duurde zo'n 30 minuten en de temperatuur bleef bij stationair draaien de hele tijd halverwege staan. Na 30 minuten sloeg even de fan aan (kon ik mooi zien of dat ook allemaal nog werkte) deze draaide zo'n 10 seconde en stopte toen weer. De vloeistof stond toen ondertussen mooi op het nivo van de onderste opening dus ik heb toen maar de motor afgezet en dopje er op gedaan.

Tijdens het opwarmen steeg op gegeven moment de vloeistof wel en stroomde iets over(bij de radiator met dop er af) en daalde daarna weer (toen kon ik weer redelijk wat bijvullen).

Vanavond ga ik nog even rondjes in de buurt rijden om te zien of hij mooi op temperatuur blijft. En dan hopen dat tijdens de grote beurt niet blijkt dat er verder veel mis is met de auto.. anders was het een miskoop :(

Heel erg bedankt limbra voor je hulp en duidelijke uitleg! Hopelijk hebben andere mensen hier ook wat aan :)

Ik zal nog wel even laten weten wat er uit die grote beurt bij kwik-fit is gekomen... hopelijk zijn ze daar nog een beetje competent.

blauwebak 0

12 jaar

veel succes als ze aan de grote beurt beginnen , hoop voor jou dat het mee zal vallen .
Hou ons maar op de hoogte .

groetjes Limbra

limbra 1655
vip badge

12 jaar

Hou de komende dagen het koelvloeistofpeil van radiateur en expansievat goed in de gaten.Doe dit steeds bij koude motor. De radiateur moet HELEMAAL vol zijn, en het expansievat niet zakken.Zakt het niveau iets, leg dan een krant onder de motor en kijk waar druppels vallen.Let er op dat het grote rubber in de dop niet is uitgezet en uitsteekt. Vervang dan de dop. Tijdelijk kan je ook het uitstekende deel eraf knippen.
Als je een lekker stuk vlees wilt hebben ga je naar de slager en niet naar de bakker. Ga voor een beurt (groot of klein) naar de dealer,al lijkt deze duurder, maar zij werken dan ook veel langer aan de auto en doen de beurt zoals het hoort.Ook weten zij de specifieke problemen van de auto. Jouw gedachte lijkt goedkoper(b.v. voornoemde truc met de dop is hun gegarandeerd onbekend, maar kan je zo een duizend euro ellende besparen), maar is op termijn veel duurder en een hoop mogelijke ellende rijker.Trouwens een goede universele garage kan je ook voor een redelijke prijs helpen.Je vraagt op deze site advies en krijgt deze ook.Vaak van mensen met zo'n 50 jaar ervaring (b.v. vutters) en doe er dan ook jouw voordeel mee.
M.V.G. Vutter1

Vutter1 0
badge

12 jaar

Let op hij komt met een remmenrivisie een nieuwe uitlaat en 4 nieuwe banden thuis welkom bij kwik fit.

kaleido 1 7445
badge vip badge

12 jaar

Kan de naam niet door mijn strot krijgen, maar je slaat de spijker op z'n kop. De dealer of garage is een oplichter en zij hebben altijd gelijk.
VUTTER

Vutter1 0
badge

12 jaar

Na het bijvullen van gister nog even rond gereden en de motor temp kwam niet verder als halverwege :) Vannochtend voordat ik naar de kwik-fit ging heb ik even gekeken naar expansie tankje en het vloeistof zat nog op zelfde nivo. Mag ik er vanuitgaan dat als er nu vloeistof wegloopt uit de radiator dat hij het aanzuigt via expansie tankje ? Oftewel is een blik werpen op expansie tankje voldoende of ook echt telkens dop van radiator d'r af halen ? En moet ik hem dan ook eerst weer goed warm laten lopen voordat ik de dop er op doe of mag ik dan ook direct de dop er weer op doen ?.

Overigens die dop die er opzit ziet er best nieuw uit en lijkt ook goed te sluiten.

Wat betreft die kwik-fit daarvoor had ik gekozen omdat ik er snel terecht kon en het dicht bij mijn huis zat. Daarnaast moet mijn auto over 5 maandjes voor de APK en die laat ik wel doen bij de dealer. De uitkomst bij de kwik-fit was dat achter schokdempers een beetje lek waren, ruitenwisser bladen waren eigenlijk wel toe aan vervanging(dat was mij ook al opgevallen) en ze hadden een scheurtje gevonden in de hoes van de homokineet.

Maar ik had al aangegeven dat ik weinig kilometers maakte en dat ie over 5 maandjes alweer voor de APK moest en volgens de monteur zou dat geen probleem zijn en hoefde er niet direct wat vervangen te worden. Ze vonden ook dat de auto verder nog een prima staat was. Ze hadden geen lek gevonden in het koelsysteem maar ik kreeg als tip mee dat ik regelmatig even het vloeistof nivo moest controleren om zeker te zijn dat er geen lek was.

Dus ik ben weer helemaal gelukkig met mijn autootje :) Nu nog even nieuwe stoelhoezen, auto matten en auto radio en hij is helemaal klaar.

blauwebak 0

12 jaar

Controleer regelmatig het koelvloeistof niveau , expansie tankje en radiateur , zeker omdat deze nu ook al zo goed als leeg was , ff in de gaten houden dus.
verder veel succes en rijplezier met je charade.

@vutter1 + @kaleido1 , idd bij de genoemde "garage" weten ze de klanten vaker iets wijs te maken en aan te smeren , helaas .

Maar goed @blauwebak laat de APK keuring binnenkort bij de dealer uitvoeren , das een verstandige keuze .

groetjes Limbra.

limbra 1655
vip badge

12 jaar

Water wat warm wordt zet uit en als het afkoeld neemt het weer in volume af.Het overtollige water (in dit geval natuurlijk koelvloeistof) loopt in het expasievat en bij afkoeling woedt het weer in de radiateur gezogen. Hiervoor is de radiateurdop als dubbele klep uitgevoerd. Daarom is het belangrijk dat het grote rubber NIET over de "aandrukplaat" steekt, daar dit de overdrukklep is en niet mag klemmen. Mijn mening over ....(zie ook reactie van Kaleido1) blijkt dus terecht,omdat een scheurtje in een homokineethoes tot gevolg heeft dat er vuil en vocht binnen komt en de homokineet binnen de kortste keren defect is en APK afkeur.Tevens scheurt de hoes heel snel verder.Reparatie kan dan oplopen naar 250 tot 300 euro,afhankelijk van type homokineet en dus verkrijgbaarheid.mijn mening over...... blijkt terecht.
Maar kort samengevat:controleer elke keer voordat je gaat rijden even de koelvloeistoef in de radiateur en het expansievat, zodat je een verloop kan zien en neem geen risico met de dop.
Vutter

Vutter1 0
badge

12 jaar

P.S. Zag trouwens op de foto van het expasievat dat het deksel van de zekeringenkast af is.Ik weet natuurlijk niet of je er mee bezig was, maar doe er wel het deksel op om grote problemen te voorkomen. Eerst even inspuiten met b.v. contactspray kan ook geen kwaad.

Vutter1 0
badge

12 jaar

@Vutter1 Ja dat klopt ik was op dat moment meteen alle zekeringen aan het nalopen op corrosie en of er niks stuk was (en of er toevallig niet een of andere 'aap' een draadbrug als nood oplossing heeft gebruikt).

Bedankt voor alle tips ik zal hem voorlopig blijven controleren en de apk bij de dealer laten doen (en ook eventuele reparaties).

blauwebak 0

12 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Daihatsu Charade of stel zelf een nieuwe vraag.