Mijn Charade startte altijd heel vlekkeloos en direct, zelfs bij een koude start.
In de afgelopen koude periode heb ik een klein ritje heen en weer gemaakt (dus 2x starten en weinig opladen) en de volgende dag toen ik weer wilde rijden startte hij niet.
Ik hoorde bij mijn verschillende pogingen de startmotor steeds langzamer gaan en uiteindelijk deed ie niets meer. Ik heb de eerste keer normaal gestart (was me nog van geen kwaad bewust), en de keren erna (zonder verwarming en andere stroomverbruikers aan) steeds netjes eerst alleen contact gemaakt, gewacht tot dat eerste geluid (alsof er iets op mechanisch z'n plaats "gezet/gedraaid" wordt) klaar was, en toen de sleutel omgedraaid, startmotor een paar slagen laten maken en weer contact uit. Dat een paar keer herhaald tot ik door had dat ik de accu waarschijnlijk leeg aan t starten was.
Nu heb ik met een (benzine)hulp-auto geprobeerd om met startkabels mijn auto te starten (en dat heb ik gedaan zoals het hoort), maar geen resultaat.
Als ik nu contact maak, branden de controlelampjes, het eerste geluid is er, maar als ik de sleutel omdraai is er een kort geluidje ("tàk"), de naald van de toerentellen komt even iets omhoog, de controlelampjes dempen even ietsjes, maar verder niets.
(De koplampen heb ik ook nog even getest en die doen het wel.)
Kan iemand mij vertellen wat dit is, hoe ik dit kan/moet oplossen (ben technisch meisje, maar zonder sleutelervaring), en wat het waarschijnlijk ongeveer gaat kosten?
Alvast dank!
Pino
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
ik denk dat gewoon de accu aan z'n eind is. op een nieuwe accu zal ie met meer kracht starten en gewoon aan slaan.
met betrekking tot de startkabels, wat voor kwaliteit kabels waren het? als ze te dun zijn dan doet een radio het niet eens.
en als je startkabels gebruikt, laat dan eerst de accu een beetje bijladen. niet meteen proberen te starten maar even 5 tot 10 minuutjes wachten.
Zou je denken? De accu gaf daarvoor nooit problemen, en nu pruttelde de auto niet eens. En toen ik de koplampen probeerde (zonder de startkabels) gaven die gewoon vol licht, net als de controlelichtjes en het interieurlampje.
De kabels waren zware kwaliteit. Ze zijn van mijn broer en die start zijn diesel-Volvo ermee.
Ik heb inderdaad even de hulp-auto paar minuutjes laten lopen voor ik mijn auto probeerde te starten. Daar ligt het dus ook niet aan....
Wat dan wel?
14 jaar
dan zijn de koolborstels van de startmotor versleten. het relais werkt, die klikt (of tak, zoals je wilt). maar de startmotor zelf draait niet meer.
de simpelste oplossing is dan om een ruil startmotor er op te zetten.
of er is natuurlijk onvoldoende massa, dat kun je testen door even een startkabel van de min-accu naar het motorblok te leiden. als ie dan normaal start dan is de massa van het motorblok niet goed meer.
14 jaar
Kun je me uitleggen waar de massa zit? Oftewel: Hoe moet ik de startkabel van de minpool van de accu met het motorblok verbinden? Is dat het gedeelte waar de olie-peilstok ook inzit? En waar moet ik de kabelklem dan op zetten?
En kun je me uitleggen hoe ik de startmotor kan vinden? Hoe ziet ie er uit? Heb je misschien aanknopingspunten waaraan ik 'm kan herkennen? Zit ie bijvoorbeeld ergens aan vast wat ik wel ken?
Dank voor je snelle hulp steeds trouwens.
14 jaar
als je de pluskabel van de accu volgt kom je bij de startmotor uit
succes jan
wel de dikke kabel volgen
de dunne(re) gaat naar de dynamo
meestal zilver kleurig
de startmotor is zwart
Ik kon toch de startmotor niet vinden... De dikke kabel uit de accu verdween ergens onder het motorblok en daar kon ik 'm niet meer volgen.
Ik heb dit weekend de auto aangesleept met een andere auto (slepen in z'n 2e versnelling en bij een redelijk vaartje koppeling laten opkomen). De auto startte meteen. Ondanks dat alle controle-lampjes brandden, deden de alarm(knipper)lichten het niet, dus dat deed mij toch weer twijfelen over de staat van de accu.
Ik heb de auto bij mijn garage gebracht, en die hebben gekeken wat er zou kunnen zijn. Volgens hen is het toch de accu. Die is dus vervangen. Ze konden geen garantie geven over of de startmotor al dan niet ok is, maar zij hebben 15x met de nieuwe accu gestart zonder startmotor-problemen.
Volgens de garage moest er trouwens een speciale (=dure) accu in, omdat het een Daihatsu is. Kostte incl btw en werkplaatsloon 124 Euro.
Allemaal bedankt voor je adviezen en nu maar duimen dat het idd alleen de accu was en dat de startmotor het nog eeuwig volhoudt!
14 jaar
mooi zo, bedankt voor de feedback.
kan ook contactplaatjes zijn in de startmotor
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Daihatsu Charade of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar